Finnveras låneprogram fick AAA-kreditbetyg

Kreditvärderingsinstituten Moody’s och Standard & Poor’s har bekräftat bästa möjliga kreditbetyg för Finnveras långfristiga Medium Term Note-låneprogram.

Kreditbetyget motsvarar det betyg som finska statens långfristiga upplåning har fått. Moody’s gav Finnvera kreditbetyget Aaa (stabila utsikter) och Standard & Poor’s gav Finnvera AAA (negativa utsikter). Med låneprogrammet skaffar Finnvera medel på marknaden som ska användas för såväl SMF-företagsfinansiering som finansiering av exportkrediter.

Finansieringen av exportkrediter är avsedd för finansieringsarrangemang för kunder som köper finländska kapitalvaror. Systemet bidrar till att trygga de finländska exportföretagens konkurrenskraft, eftersom det oftast också krävs arrangemang av långfristig finansiering för köparen för att en exportaffär ska bli av. Enligt systemet arrangerar en finländsk eller utländsk bank en långfristig kredit på OECD-villkor för köparen. Krediten kan banken sedan överföra till Finnveras dotterbolag Finlands Exportkredit Ab för finansiering. Finnveras exportgaranti ingår alltid i arrangemanget.

Finnvera har inlett upplåning för finansiering av exportkrediter genom att i går den 2 oktober 2012 underteckna ett Medium Term Note-låneprogram tillsammans med fem banker som har internationell verksamhet. Avsikten är att de första skuldebreven inom ramen för det nystartade programmet ska emitteras på den internationella kapitalmarknaden under hösten. Tidigare, sedan 2009, har ett temporärt system som bygger på statens upplåning tillämpats.

Ytterligare information:

verkställande direktör Pauli Heikkilä, tfn +358 29 460 2400