
Exportgarantiverksamhet
Exportgarantiverksamhet
Finnvera vill trygga de finländska företagens konkurrenskraft på exportmarknaderna genom att erbjuda finländska exportörer och exportfinansiärer arrangemang för täckning av export- och projektfinansieringsrisker på minst samma nivå som de vilka våra huvudkonkurrentländer erbjuder sina egna kunder. Våra kunder utgörs av dels företag, dels inhemska och internationella banker och finansieringsinstitut.
Risker som täcks
I exportgarantiverksamheten delas länder in i åtta kategorier utifrån de metoder och landsriskbedömningar som används vid exportgarantiinstitut. Kategorin bestäms utifrån en uppskattning om landets förmåga att sköta sina externa åtaganden, förväntningar på landets kommande utveckling samt den politiska stabiliteten och lagstiftningen.
Risktagningen baserar sig på Finnveras landsvisa garantipolicy, eftersom det kan förekomma stora skillnader också mellan länder i samma kategori.
Vi följer med det ekonomiska och politiska läget i länderna och anpassar landskategorin efter förändringar. Kategorin för varje land kontrolleras minst en gång per år.
Politiska risker
Politiska risker förknippas med den utländska köparens eller kredittagarens land eller ett tredje land, som kan förorsaka exportören, investeraren eller finansiären kreditförluster.
De vanligaste politiska riskerna är begränsningar i överföringen av betalningsvaluta, konsolidering av skulder och krig eller uppror. Då kredittagaren eller borgensmannen är exportdestinationslandets centralbank, finansministerium eller annan myndighet, som direkt representerar staten, är det fråga om suverän risk.
Vid täckning av enbart politisk risk täcks inte kommersiella risker som orsakas av köparen, kredittagaren eller garanten.
Politisk risk bedöms genom att kontinuerligt följa med kreditvärdigheten i länder med politiska risker (se landklassificeringen). Politiska risker bedöms med hjälp av nedanstående kriterier som kan förknippas med landets ekonomiska läge:
Kommersiella risker
Föremål för kommersiella risker är utländska, vanligtvis utanför OECD-området belägna köpare, banker eller projektbolag.
De mest typiska kommersiella riskerna är konkurs, annan insolvens eller betalningsovillighet. Riskerna i anslutning till kredittagare/köpare bedöms även i de fall där kredittagarens/köparens betalningsförmåga garanteras av en bank. Omfattningen av den riskanalys som utförs sätts alltid i relation till riskens storlek.
I bedömningen av kommersiella risker är bl.a följande faktorer viktiga:
- köparens/kredittagarens ekonomiska ställning och kreditvärdighet
- bransch
- helhetsfinansiering
- riskfördelning
- säkerheter
- prissättning
- miljöpåverkan
- destinationsland
Finnvera förbehåller sig rätten att ändra sin garantipolitik eller prissättning ifall omständigheterna ändras.
Närmare information om kommersiella risker
- Företags-/köparrisker
- Projektrisker
- Bankrisker
Landpolicy
Finnvera utvärderar ständigt kreditvärdigheten i länder med politiska risker. Landpolicyn och landklassificeringen skapar ramen för täckandet av exportrisker.
Landpolicyn upplyser om
- Finnveras risktagning i ifrågavarande land
- säkerheter eller betalningsvillkor som krävs
- maximiriskperioden
Finnvera indelar länderna i sju landklasser. Landklasserna för korta (ST) garantier och för medellånga/långa (MT/LT) garantier kan vara olika.
Internationellt samarbete
Exportgarantiverksamheten regleras av en mängd internationella författningar och avtal med hjälp av vilka garantiinstituten försöker stävja konkurrensen med exportkreditvillkor. Ett intensivt internationellt samarbete är en förutsättning för att Finnvera skall kunna följa och utveckla dessa spelregler.
Samarbetet staterna emellan sker inom ramen för OECD och Europeiska unionen. OECD-exportkreditavtalet är det viktigaste internationella avtalet som reglerar exportkreditverksamheten. EU å sin sida strävar till att skapa ett jämnstarkt konkurrensläge för exportörer i medlemsländerna.
Bernunionen är garantiinstitutens sammanslutning, som är ett forum for informationsutbyte för medlemmar ock befrämjare av sunda principer i exportkredit- och investeringsverksamheten.
OECD
OECD är en ekonomisk sammanslutning mellan industriländer och används för att visa utvecklingen i världensom helhet.
OECD står för Organisation for Economic Cooperation and Development.
Europeiska unionen
EU:s direktiv om harmonisering av medellånga och långa garantier trädde i kraft i juni 1998. Syftet med direktivet är att ge garantitagare i samtliga medlemsländer likvärdiga exportgarantivillkor och därigenom likadana möjligheter att konkurrera med exportprodukten och inte med finansieringsvillkor. Direktivet innehåller regler om garantivillkor, garantipremier, landpolicy och notifieringsförfarande. Då det gäller garantipremier och landspolitik följer direktivet OECD-garantipremieavtalet.
I början av 2013 trädde det uppdaterade meddelandet angående exportgarantier för kort betalningstid (risktid under 2 år), som baserar sig på EU:s konkurrenslagstiftning, i kraft. En tidigare version av meddelandet har varit i kraft redan från år 1997. Meddelandet förbjuder offentliga exportgarantinstitut att garantera s.k. marknadsmässiga risker, dvs. sådana risker som privata försäkringsbolag är villiga att garantera.
Enligt meddelandet kan Finnvera inte bevilja garantier för under 2 års risktid (tillverkningstid + kreditens återbetalningstid) till följande länder:
- Australien, Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Japan, Kanada, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Polen, Portugal, Republiken Tjeckien, Rumänien, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland, Ungern, USA, Österrike
På grund av coronapandemin införde EU-kommissionen ett omfattande åtgärdspaket, där ett meddelande om kortvarig kreditförsäkring ingår som en del. Enligt meddelandet har de ovan nämnda länderna tillfälligt utlysts som icke-marknadsmässiga fram till slutet av år 2021. Således kan exportgarantiinstituten i EU-medlemsländerna för sin del tillfälligt mildra coronakrisens konsekvenser på kreditförsäkringsfältet.
EU-regleringen av affärer med en risktid på mindre än två år till dessa s.k. marknadsriskländer gäller endast traditionell kreditförsäkring för att täcka köparrisker, inte garanti av bankrisker. Om betalningssättet är remburs och en rembursgaranti eller någon annan garanti, där riskobjektet är en bank, används kan Finnvera med riskfördelningsprincipen pröva beviljande av garantin till dessa länder.
Europakommissionens kommuniké angående exportgarantier för kort betalningstid
Bernunionen
Finnvera är medlem i Bernunionen (International Union of Credit and Investment Insurers), som är en sammanslutning av över 50 exportekredit- och investeringsgarantiinstitut från över 40 länder i alla delar av världen.
Bernunionen syftar till att utveckla export- och investeringsförsäkring baserad på professionellt, omfattande informationsutbyte.
Bernunionen har fastställt grundläggande värderingar (Guiding Principles) som styr medlemmarnas verksamhet. Mera information om Bernunionen och principerna finns på Bernunionens hemsida.
Samarbetsavtal
Finnvera kan täcka utländska underleveranser upp till 30-40% av köpesumman utgående ifrån egen bedömning av riskerna.
Samordnad garanti och återförsäkringsarrangemang är särskilt praktiska när det är fråga om större projekt eller riskabla marknader. Vid samordnad garanti täcker garantiinstituten i varje enskilt exportland den egna nationella andelen och samarbetet begränsar sig närmast till informationsutbyte mellan garantiinstituten i anslutning till projektet.
Vid återförsäkring är huvudförsäkringsgivaren garantiinstitutet i det land vars exportandel är störst. Huvudförsäkringsgivaren ingår ett garantiavtal för det totala kreditbeloppet och ingår ett återförsäkringsavtal med garantiinstitutet i underleverantörlandet. I detta arrangemang godkänner garantiinstitutet i underleverantörens land vanligtvis huvudförsäkringsgivarens villkor.
Finnvera har ingått samordnadgarantiavtal eller återförsäkringsavtal med följande garantiinstitut:
- Austria - OeKB
- Belgium - ONDD
- China - China EximBank
- China - SINOSURE
- Czech Republic - EGAP
- Denmark - EKF
- Estonia - KredEx
- France - COFACE
- Germany - EULER HERMES
- Great Britain - ECGD
- Iran - EGFI
- Iran - OIETAI
- Italy - SACE
- Japan - NEXI
- Luxemburg - ODL , Northstar
- Meksiko - BANCOMEXT
- Multilateral - CABEI
- Multilateral - EBRD
- Multilateral - IIC
- Multilateral - MIGA
- Netherlands - ATRADIUS
- Norway - GIEK
- Russia - Vneshekonombank / Eximbank of Russia
- Singapore - ECICS
- South-Korea - KEIC
- Sweden - EKN
- Switzerland - SERV
- USA - EX-IM BANK
- USA - OPIC
- USA - Steadfast Insurance Company
Tillämpningsområde
I enlighet med OECD-avtalet gäller denna policy alla Finnveras exportfinansieringsprodukter som har en återbetalningstid för krediten på två år eller mer.
Utanför denna policy lämnar garantier och borgen miljöborgen, Finnveras garantier, finansierings- och motgarantier samt garantier som gäller militärteknik eller oförädlade jordbruksprodukter som enheten Stora företag har behandlat.
Garantier och borgen som gäller skeppsvarv och rederier som verkar i enlighet med kraven i EU-lagstiftningen eller motsvarande lagstiftning bedömer Finnvera vid behov. Gjorda bedömningar, utredningar och till exempel eventuella miljötillstånd ska dock tillställas Finnvera vid behov.
Råvarugarantierna faller inom ramen för policyn. Råvarugarantier beviljas med stöd av lagen om statsgarantier för tryggande av basråvaruförsörjningen. I fråga om råvarugarantierna utreds miljöfrågorna och de sociala frågorna specifikt för varje projekt.
I en återförsäkringssituation, såvida Finnvera beviljar huvudförsäkraren återförsäkring, kan Finnveras projektbedömning göras med stöd av en bedömning som gjorts av en annan exportgarantianstalt, ett betydande multinationellt finansinstitut som deltar i finansieringen eller av huvudförsäkraren.
Finnveras projektbedömning riktar sig i regel till hela projektet, även om exportfinansieringen skulle beviljas endast för en del av projektet eller för en enskild anläggningsleverans som gäller något av projekten.
Gällande kreditriskgarantier som beviljas för risker under tillverkningstiden, utreds eventuella miljörisker och sociala risker genom informationssökning som sker skilt för varje projekt. Vid behov ombeds den som söker om exportfinansiering om ytterligare information.
Till utrikesministeriets räntestödskrediter hör alltid Finnveras exportgaranti, men för deras del ansvarar utrikesministeriets utvecklingspolitiska avdelning för granskningen av miljökonsekvenserna och de sociala konsekvenserna av projektet jämte kostnader. Utrikesministeriet fastställer bedömningens objekt och omfattning.
Processen för bedömning av miljökonsekvenser och sociala konsekvenser
Sortering, klassificering och bedömning av projekt
Sorteringens syfte är att identifiera de ansökningar som faller inom ramen för Finnveras projektbedömning. En ansökan bedöms, om den är förknippad med ett projekt. Vid sortering och klassificering av projektidentifieras nivån på projektets potentiella negativa och positiva miljökonsekvenser och sociala konsekvenser, enligt vilka en ändamålsenlig omfattning för projektets bedömning och projektklass fastställs.
Projekten i projektkategori A
I enlighet med OECD's avtal för bedömning av projekts miljökonsekvenser och sociala konsekvenser bör Finnvera publicera miljöuppgifter och sociala uppgifter angående projekt, som möjligen har betydande negativa miljöeffekter och sociala effekter (sk. projekt i kategori A). Uppgifterna skall publiceras minst 30 kalenderdagar innan Finnvera undertecknar exportfinansieringsavtalet. Då avtalet trätt i kraft flyttas uppgifterna om projektet med berörda parternas samtycke till sidan för Garanterade affärer.
Projekten i kategori A:
Projekt: Guangxi Sun Paper Co., Ltd, massa- och pappersbruksprojekt, fas 1
Projektbeskrivning: Konstruktion av massa- och pappersbruk, ett kraftvärmeverk och andra komponenter
Projektets ort och land: Tieshang distrikt, Beihai stad, Guangxi Zhuang autonoma regionen, Kina
Projektkategori: A
Uppgifterna publicerade: 30.10.2020
Källa för miljö- och sociala uppgifter: Miljökonsekvensbeskrivning (PDF)
Projekt: Mantoverde-utvecklingsprojekt vid Mantoverde koppargruva med tillhörande anläggningar som utvecklas, finansieras och drivs av Mantoverde S.A., Chile;
Projektetbeskrivning: en koppargruva och tillhörande anläggningar;
Projektets ort och land: cirka 56 kilometer öster om hamnen i Chañaral, i Atacama-regionen i norra Chile;
Projektkategori: A;
Uppgifterna publicerade: 7.10.2020
Källa till miljö och sociala uppgifter: MVDP EIS Executive Summary (PDF)
Projekt: Shanying Huazhong, pappersbruksprojekt
Projektbeskrivning: Konstruktion av ett pappersbruk för industriella förpackningar, ett koleldat kraftverk, ett kraftverk för fast avfall och andra komponenter
Projektets ort och land: Gong’an kommun, Jingzhou stad, Hubei provins, Kina
Projektkategori: A
Uppgifterna publicerade: 14.9.2018
Källa för miljö- och sociala uppgifter: Shanying Huazhong, rapport om miljöpåverkan (PDF)
Projekt: Eti Bakirs koppargruva i Adiyaman
Projektbeskrivning: Leveranser till en anrikningsanläggning för kopparmalm
Projektets ort och land: Adiyaman, Turkiet
Projektkategori: A
Källan för miljö- och sociala uppgifter: Eti Bakirs koppargruva i Adiyaman, rapport om miljöpåverkan (PDF, 230 Mb)
Köparens land: Australien
Exportvara/Projekt: Kontainerhanteringsutrustning
Projektkategori: A
Uppgifterna publicerade: 19.8.2015
Miljöuppgifter och/eller sociala uppgifter om A-projekt:
http://portcapacity.portofmelbourne.com/pages/home.asp