Uutiset työpaikkojen siirtämisestä halvemman tuotannon maihin ovat värittäneet Suomen työelämäkeskustelua jo useamman vuoden. Virkistävän poikkeuksen tarjosi kajaanilainen valaistusratkaisuyritys Valtavalo, joka ilmoitti vuonna 2012 siirtävänsä koko tuotantonsa Kiinasta Suomeen.

Yrityksen toimitusjohtaja Markku Laatikainen uskoo vahvasti laadun voimaan ja pyrkii pitkäikäisen tuotteen myötä tarjoamaan vaihtoehdon kertakäyttökulttuurille.

– Olemme keskittyneet tuotteessa ennennäkemättömään laatuun. Asiakkaan voi olla vaikea mieltää, että LED-valoputki voisi kestää jopa kymmeniä vuosia, Laatikainen sanoo.

LED-valoputket on tähän saakka nähty pitkälti kertakäyttötuotteena, mutta teknologian edistyessä niistä on kyetty valmistamaan erittäin pitkäikäisiä. Valtavalo lupaa kolminkertaisen käyttöiän kilpailijoidensa vastaaviin tuotteisiin verrattuna, sekä jopa seitsemän vuoden takuun. Ei ihme, että yrityksen liikevaihto on viime vuosina kasvanut 20–50 prosentin tahtia.

– Meillä on hyvät lähtökohdat vielä nopeampaan kasvuun ja aiommekin vääntää ruuvia vielä tiukemmalle. Tulevien vuosien kasvu tulee ensisijaisesti viennistä, Laatikainen toteaa.

Pioneerin uskottavuusongelma

Ajatus Valtavalon perustamisesta syntyi veljesten saunaillassa.

– Velipojan kanssa päätettiin lähteä yhdessä yrittämään. Sain Oulun yliopistolta sähkökaverin firman aivoiksi – hän on tänäkin päivänä meidän teknologiajohtajamme, Laatikainen kertoo.

Matka alkoi vuonna 2008, jolloin energiatehokkaan valaistuksen toimiala oli Euroopassa vielä uusi. LED-teknologia oli tunnettua vasta Aasiassa, ja Laatikaisen veljekset kohtasivat melkoisen uskottavuusongelman.

– Olimme lähestulkoon ainoa toimija Suomen markkinoilla. Myimme tuotetta, jota ei kaupasta saanut eikä lainsäädäntöäkään vielä ollut, Laatikainen listaa.

Myös valittu asiakassegmentti toi oman haasteensa. Valtavalo suuntasi tuotteensa suurille toimijoille, kuten julkiselle sektorille ja suurille pörssiyrityksille.

Vähitellen asiakasreferenssien sekä VTT:n todentamien erinomaisten mittaustulosten avulla Valtavalo onnistui kasvattamaan mainettaan ja avaamaan markkinoita Suomessa.

Suomalaisuus suuri etu

Mikä sai Valtavalon ottamaan riskin ja lähtemään täysin uusille markkinoille tuntemattoman tuotteen kanssa juuri, kun finanssikriisi oli pahimmillaan?

– Suomalaisuus oli erittäin suuri etu. Otimme ensimmäiset metrit Finnveran yrittäjälainan turvin. Se mahdollisti terveet lähtökohdat ja kunnon osakepääoman, jolla lähdimme pyörittämään liiketoimintaa.

Matkan varrella Valtavalon rahoituksessa ovat olleet mukana niin Finnvera ja pankki yhteistyössä, ELY-keskuksen investointituki kuin Tekesin Nuoret innovatiiviset yritykset (NIY) -rahoituskin.

– Olemme läpäisseet tiukan seulan päästessämme mukaan NIY -ohjelmaan, joka tarjoaa rahoitusta ja edellytyksiä nopeaan kasvuun kansainvälisillä markkinoilla. Tuki auttaa meitä myös rakentamaan mainetta Euroopassa, Laatikainen sanoo.

Kilpailuympäristö kiristyy

Vuosien aikana toimijoita on tullut lisää ja kilpailu on koventunut.

– Suurimpia haasteita tällä hetkellä on hintakilpailu. Pystymme vastaamaan siihen kotimaisella tuotannolla sekä palvelumallilla, joka säästää asiakkaalle puhdasta rahaa.

Hetkinen, Laatikainen väittää siis, että hintakilpailuun pystytään vastaamaan paremmin nyt, kun tuotanto on siirretty Suomeen?

– Kiinassa meillä oli 150 henkilöä kokoamassa LED-valoputkia manuaalisesti. Huomasimme kuitenkin parissa vuodessa, että vaadittua laatua ei aina pystytty takaamaan, Laatikainen kertoo.

Lisäongelmia syntyi logistiikasta sekä kulttuurieroista. Laatikaisen mukaan Suomessa jokainen työntekijä on laadunvarmistaja, mutta Kiinassa esimerkiksi kopiointikulttuuri elää edelleen vahvana.

Suomessa koetaan ammattiylpeyttä hyvästä työstä, mutta kumppani Kiinassa halusi tehdä mahdollisimman nopeasti mahdollisimman paljon.

Lisäksi työvoiman vaihtuvuus oli valtava.

– Kun kaikki kustannukset lasketaan yhteen, joutuu miettimään, ottavatko tuotantoa Suomesta Aasiaan siirtävät pk-yritykset kaikki muuttujat todella huomioon, Laatikainen ihmettelee.

Tuotantolinjan automatisaatio Kajaanissa valmistui vuonna 2012, ja Kiinan toiminnot voitiin lopettaa. Suomen tuotantolinjastoa pyörittää tänä päivänä yksi henkilö kerrallaan.

– Ja hän ehtii myös keittämään kahvit siinä sivussa, Laatikainen naurahtaa.

Valtavalo Oy

  • Pohjoismaiden suurin LEDvaloputkien valmistaja.
  • Työllistää Suomessa noin 17 henkilöä.
  • Liikevaihto vuonna 2015 2,5 miljoonaa euroa, kasvua 20 prosenttia edellisvuodesta.
  • Tuotantolaitos Kajaanissa, hallinto Oulussa.
  • Asiakkaina Suomessa teollisuuden, kaupan, rakennusteollisuuden ja julkisen sektorin tilojen omistajat ja ylläpitäjät; kv-asiakkaita paikalliset jakelijat ja jälleenmyyjät.
  • www.valtavalo.fi

Aikajana

2008 Valtavalo perustetaan.
2012 Valtavalo palauttaa LED-valoputkien valmistuksen Kiinasta Suomeen.
2014 LED-valoputkista valmistuu kansainvälinen standardi.
2014 Kunniamaininta Kasvu Open -kilpailussa. Valtavalo mukaan Nuoret innovatiiviset yritykset -ohjelmaan.
2015 Valtavalo tekee investointipäätöksen toisesta tuotantolinjasta.