Content Section

Bär Bar Oy

Smoothie-ketjulla kova tavoite: Suomalaisista marjoista kansainvälisiä supertähtiä

Suomalaisten marjojen käyttöön liittyy paljon liiketoimintamahdollisuuksia. Esimerkiksi helsinkiläinen Bär Bar ostaa kotimaisia marjoja vuosittain kymmeniätuhansia kiloja smoothie- ja voileipäbaariensa tarpeisiin. Yrityksen visiona on tehdä suomalaisista marjoista kansainvälisiä supertähtiä. Finnvera on ollut mahdollistamassa Bär Barin kehitystä alku- ja pk-takauksin.
Bär Barin yrittäjä Jasmiina Vilpponen

Suomalaisten marjojen puhtaudesta ja hyvistä ravitsemusarvoista on puhuttu jo vuosia. Mustikka on yksi superfoodin eli superruuan tunnetuimista mannekiineista. Kansainvälisillä markkinoilla huomion saavat kuitenkin aivan muut marjat. Tähän kiinnitti huomiota myös Jasmiina Vilpponen.

– Vietin paljon aikaa Kaliforniassa vuonna 2014. Siellä hehkutettiin brasilialaista acai-marjaa ja aasialaista groji-marjaa. Pohdin, että jotenkin pitäisi suomalaisia marjoja nostaa enemmän esille, Vilpponen muistelee.

Hän kävi keskusteluja aiheesta myöhemmin miehensä Petrin kanssa. Keskustelujen seurauksena syntyi yritys nimeltä Bär Bar. Kaksikko omistaa smoothie- ja voileipäbaariketjusta yli 80 prosenttia. Ensimmäiselle sijoituskierrokselle osallistuneet sijoittajat ovat vähemmistöomistajina. 

Bär Bar hyödyntää tuotteissaan etenkin mustikkaa, puolukkaa ja herukoita. Lisäksi kaura on tärkeä raaka-aine.

– Sopimustoimittajat toimittavat marjat meille. Tässä syksyllä tuli eteen hassu tilanne, kun ostimme niin paljon keltaista karviaista ketjun kasvun takia, että ne loppuivat yhtäkkiä koko Suomesta. Saimme onneksi paikattua vajeen toisella marjalla, sillä emme käytä tuotteissamme lainkaan ulkomaisia marjoja, yrittäjä kertoo. 

Bär Barin tavoitteena kansainväliset markkinat

Bär Bar on tähdännyt heti alusta asti kovaan kasvuun. Visio suomalaisten marjojen supertähteydestä on kunnianhimoinen. Tällä hetkellä ketjulla on neljä omaa liikettä, neljä franchising-yksikköä ja tuotteet myynnissä neljässä päivittäistavarakaupassa. Bär Barin liikevaihto oli viime vuonna 0,7 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen oli yli 120 prosenttia.

– Franchising-malli mahdollistaa nopeamman kasvun. Samoin tuotteiden tarjoaminen asiakkaille päivittäistavarakaupoissa. Ajatuksemme on, että Suomessa olisi 20 toimipistettä, jonka jälkeen laajennamme ulkomaille. Lähdemme todennäköisesti liikkeelle länsi- ja etelänaapureista, Vilpponen arvioi.

Yrittäjien into kasvattaa omaa yritystään on laantunut huolestuttavasti Suomessa. Kahden viimeisimmän pk-yritysbarometrin tulosten perusteella voimakkaasti kasvua hakevien yritysten määrä on lähes puolittunut kuuteen prosenttiin muutamassa vuodessa. Vastaavasti ilman kasvutavoitetta on jo yli neljännes yrityksistä.

– Se on erittäin surullista. Itselleni ei tulisi mieleenkään perustaa yritystä, jos ei haluaisi kasvaa, Vilpponen sanoo.

Kasvu edellyttää rahoitusta

Kasvu on tuonut omat haasteensa Bär Barille. Yhtiö on joutunut sulkemaan välillä toimipisteitä väärän sijainnin tai koronan aiheuttamana ja hyviä franchising-yrittäjiä sekä työntekijöitä on vaikea löytää.

– Luojan lykky, että taustamme ovat rahoituksen, markkinoinnin, myynnin ja juridiikan puolelta. Se auttaa. Kompromisseja on tehty toimipisteiden kanssa. Toisaalta korona pakotti sulkemaan yhden toimipisteen, mutta Wolt-kuljetusten määrä räjähti. Joudumme kuitenkin tekemään joka päivä paljon töitä, jotta saamme lisää tunnettuutta ja ihmiset kokeilemaan tuotteitamme, Vilpponen kertoo.

Kasvu vaatii aina rahoitusta. Finnvera on myöntänyt Bär Barille pankin lainaan alkutakauksen ja pk-takauksen. Lisäksi yritys on käynyt läpi ensimmäisen sijoituskierroksen.

Lainan ansiosta olemme kasvaneet. Tutkimme jo etukäteen, kuinka saisimme Finnveran mukaan. Kaikki on mennyt todella hyvin. 

Alkutakaus on alle kolmevuotiaille ja pk-takaus yli kolmevuotiaille yrityksille. Pankki arvioi ensin liikeidean ja yrityksen menestysmahdollisuudet, ja hakee sen jälkeen Finnveran takausta velkakirjalle. Finnvera voi taata lainaa maksimissaan 80 prosenttia, jos omat vakuudet eivät riitä.

– Molemmat tuotteet on tarkoitettu pk-yritysten kotimaisiin rahoitustarpeisiin. Yleisimmät rahoitustarpeet ovat käyttöpääoma ja investoinnit. Alkutakauksen pienin myönnettävä takaus on 10 000 euroa ja enintään yksittäinen takaus voi olla 80 000 euroa. Suuremmissa rahoitustarpeissa yritys voi hyödyntää Finnvera-takausta, kertoo Finnveran tuotepäällikkö Anne Karjalainen.

Hän muistuttaa, ettei alku- tai pk-takaus tule yrityksille automaattisesti. Tiettyjen ehtojen pitää täyttyä, jotta takaus voidaan Finnveralla myöntää.

Alkutakaushakemuksia on tullut Finnveraan tänä vuonna noin 600 kappaletta ja pk-takaushakemuksia noin 460 kappaletta. Molempien takauksien maksimi laina-aika on kymmenen vuotta. Keskimääräinen laina-aika myönnetyissä takauksissa on ollut 55–57 kuukautta.                                                 

– Alku- ja pk-takaustuotteiden hyödyt yrittäjille ovat hakemuksen käsittelyn nopeus ja hakemisen vaivattomuus. Yrittäjän ei myöskään tarvitse lähettää Finnveralle erillisiä liitteitä, vaan oma pankki huolehtii takaushakemuksen lähettämisestä. Finnveran lupaus pankeille takauspäätöksen saamiseksi on kolme työpäivää, Karjalainen sanoo.

 

Jaa sivu: