Koko ajan muutaman askeleen edellä kilpailijoita. Siinä lause, joka toistuu tämän tästä iisalmelaisen erikoisautovalmistaja Profile Vehiclesin toimitusjohtajan Marko Revon puheessa.

Miehen filosofialle on myös käytännön katetta, sillä ambulansseistaan tunnetulla yrityksellä on tällä hetkellä vientiä jo viiteentoista maahan. Kumipyörillä kulkevia ensihoitoyksiköitä kiitää Euroopan ohella muun muassa Saudi-Arabian, Singaporen ja Kuwaitin maanteillä.

Iisalmen lisäksi yrityksellä on tuotantoa sen tytäryhtiöissä Virossa ja Unkarissa, josta on saatu myös isoja tilauksia.

– Tekninen etumatka ja asiakkaan saama lisäarvo ovat entistä tärkeämpiä myyntivaltteja, sillä hinnalla kilpaileminen on Suomen kustannustasolla mahdotonta. Ainoa keino pärjätä on tarjota jotain parempaa kuin kilpailijat, Repo painottaa.

Se taas tarkoittaa, että tuotekehitystä ja myyntityötä on tehtävä taukoamatta. Toimitusjohtajan kalenteri onkin ollut alkuvuoden mustanaan matkapäiviä. Useimmiten herätys on jo aamukolmelta, jotta Iisalmesta ehtii ajoissa Helsinki-Vantaalle ja Euroopan lennoille. Jalkatyötä on tehtävä, mikäli mielii hankkia uusia asiakkaita.

– Tapaamiset ovat tärkeitä, sillä kaupat solmitaan lopulta ihmisten kesken. Kukapa meistäkään ostaa auton näkemättä itse ajopeliä tai sen myyjää? Yksittäisen ambulanssin kohdalla kyse on aina vähintään 100 000 euron ostoksesta, Repo naurahtaa.

Toimialansa tienraivaaja

Vuonna 1982 Iikori-nimisenä toimintansa aloittanut yritys alkoi panostaa vientiin 1990-luvun alussa yksinkertaisesta syystä. Asiakkaiden kalustoinvestoinnit olivat kotimaan laman takia syväjäässä ja uusia kontakteja oli pakko hakea ulkomailta.

Suunnaksi otettiin ennakkoluulottomasti Saksa ja Norja. Samalla yrityksen nimi muotoiltiin paremmin vientiin istuvaksi Profile Vehiclesiksi.

Sitkeällä asenteella iisalmelaisyritys sai vakuutettua ensin Volkswagenin ja sen jälkeen Mercedes-Benzin niiden ajoneuvojen soveltuvuudesta ambulanssikäyttöön. Tämä tiesi läpimurtoa yhtiön innovaatiolle, jossa ambulanssin varustelu perustuu helposti asennettaviin ja varioitaviin moduuleihin.

– Innovaatiomme oli ainoa tapa tehdä hieman suurempia määriä ambulansseja kustannustehokkaasti, mutta silti räätälöidysti. Olimme muutenkin aikaamme edellä, sillä ambulanssit olivat tuohon aikaan lähinnä työkaluja. Me aloimme korostaa entistä enemmän ergonomiaa, hygieniaa, käyttövarmuutta ja ajoneuvon elinkaarta huoltopalveluineen, Repo listailee.

Nykyisin ambulanssit ovat täynnä alan huipputekniikkaa ja käytännössä liki sairaalatasoisia tehohoitoyksiköitä.

Kauas on pitkä matka

Profile Vehicles on kasvanut varsin tasaisin askelin runsaan 30 miljoonan euron liikevaihtoa pyörittäväksi ja noin 140 henkilöä työllistäväksi ajoneuvovalmistajaksi. Kasvu on ollut lähes poikkeuksetta kannattavaa, mutta matkan varrelle on mahtunut myös vaikeita vuosia.

– Silloinkin olemme panostaneet tuotekehitykseen, oman väen kouluttamiseen ja oman toimintamme terävöittämiseen. Tässä kaikessa Tekes on ollut tuotekehityslainoineen iso apu, Repo kiittelee.

Yhtiö on ollut mukana myös Team Finlandin järjestämillä vienninedistämismatkoilla. Yritys on lisäksi verkottanut ja rohkaissut muita suomalalaisyrityksiä mukanaan muun muassa Unkarin markkinoille. Toimitusjohtajan mukaan matkakokemukset ovat olleet todella positiivisia.

– Suomi on kaukana Keski-Euroopasta ja sen kasvumarkkinoista. Siksi kaikki keinot, joilla yrityksille voidaan avata uusia ovia ovat tervetulleita. Tuolla meidän tuotantohallissamme on parhaillaan joukko singaporelaisia vieraita. Matkan varrella he varmasti miettivät moneen otteeseen, minne ihmeeseen ovat menossa. On tämä Iisalmi sen verran kaukana, Repo virnistää haastattelua antaessaan.

Profile Vehicles
Vuonna 1982 perustettu iisalmelaisyritys on keskittynyt korkeatasoisten ambulanssien valmistukseen ja niiden elinkaaren palveluliiketoimintaan. Liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa ja työntekijöitä 140.

Team Finlandin rooli
Tekes on rahoittanut ja lainoittanut merkittävästi tuote- ja prosessikehitystä. Tuloksena on uusi uudenlainen tehdas, joka lisää tuotannon tehokkuutta ja kilpailukykyä. Käytössä ovat myös Lean- ja 5S-prosessimallit. Niiden ansiosta on avautunut uusia markkinoita, muun muassa Singaporessa. Finnvera on puolestaan tarjonnut yhtiölle kaupankäyntiin ja toimituksiin liittyvää rahoitusta ja toimitusvakuuksia. Suomen suurlähetystöt ovat olleet avuksi esimerkiksi tuotteiden esittelytilaisuuksien järjestämisessä mm. Budapestissa, Kairossa ja Singaporessa. Finpro on tehnyt markkinatutkimuksia ja auttanut avainkontaktien luomisessa eri maissa.

Edistysaskeleita matkalla maailmalle
Yrityksestä on kasvanut alansa markkinajohtaja Suomessa ja Baltiassa. Yhtiön ensimmäiset vientikohteet olivat 1990-luvun alussa Saksa ja Norja. Nykyisin yhtiöllä on vientiä 15 eri maahan sekä tytäryhtiöt Virossa ja Unkarissa. Yhteistyö Volkswagenin ja Mercedes-Benzin kanssa on helpottanut vientiä myös Euroopan ulkopuolelle, muun muassa Lähi-itään.