
Vanliga frågor – Fakturor
Kom ihåg att meddela oss om ändringar gällande nätfaktureringsadressen, företagets utdelningsadress och den personliga adressen. Du kan göra en anmälan i vår onlinetjänst.
Kontakta förmedlaren av dina nätfakturor och be dem meddela rätt uppgifter till TIEKE. En lista över nätfakturaförmedlare finns på webbsidan verkkolaskuosoite.fi.
Du har väl kommit ihåg att meddela Finnvera om du använder en IBAN- eller TE-adress, en hemlig nätfaktureringsadress eller ett preciserande EDI-signum. Anmälan kan göra på Onlinetjänsten.
Om du använder en nätfaktureringsadress med EDI-kod och ändå fick en pappersfaktura har nätfaktureringen misslyckats. Kontrollera att nätfaktureringsadressen och operatörsuppgifterna är uppdaterade i TIEKE (verkkolaskuosoite.fi). Om din adress har ändrats och uppdaterats i TIEKE får du din nästa faktura som nätfaktura.
Ja. Du kan meddela oss om detta via onlinetjänsten: Använd vår onlinetjänst. Kom ihåg att lägga till aktuella faktureringsuppgifter i meddelandet så att pappersfakturan skickas till rätt adress.
En e-faktura kan beställas av en privatperson eller en firma om firman har personens för- och efternamn i företagsnamnet. Du kan beställa e-faktura i din nätbank på basis av ditt kundnummer. Du hittar ditt kundnummer på Finnveras följande faktura. När du har betalat fakturan kan din nätbank föreslå att du tar e-fakturan i bruk eller så kan du beställa den manuellt.
Endast en enskild näringsidkare och privatperson kan få e-faktura. E-fakturan beställs utifrån kundnumret uppe till höger på fakturan. Kontrollera att kundnumret har matats in korrekt på beställningen av e-fakturan och observera att e-fakturabeställningen inte kan göras på basis av finansierings- eller beslutsnumret. Om kundnumret är felaktigt angivet, ta bort e-fakturaordern och gör en ny med rätt kundnummer. Kontakta din bank om uppgifterna är korrekta och e-faktureringen inte fungerar.
Kontakta Finnveras kundtjänst via onlinetjänsten. Du kan också ringa vår kundtjänst, tfn 029 460 2581.
Kontakta Finnveras kundtjänst via onlinetjänsten. Du kan också ringa vår kundtjänst, tfn 029 460 2581.
Du kan meddela faktureringsadressen via onlinetjänsten: Använd vår onlinetjänst.
En e-faktura kan beställas av en privatperson eller en firma om firman har personens för- och efternamn i företagsnamnet.
Finnvera tar ut faktureringskostnaden oberoende av om kunden får fakturan per post eller elektroniskt. Faktureringskostnaden finns i vår serviceprislista. Kunden förbinder sig att betala avgifterna enligt Finnveras gällande prislista över tjänster genom att underteckna skuldebrevet eller borgenshandlingen.
Finnvera skickar inga mobilfakturor.
Fakturans har distribuerats av Posti eller Jakeluyhtiö Suomi. Du känner igen kuvert som Posti har distribuerat på följande sätt: Postis kod i företagsbrev är Posti Oy och PRIORITY, ECONOMY eller POSTI GREEN. Om brevet har delats ut av Posti kan du skriva "felutdelning" på försändelsen och returnera den till närmaste brevlåda.
Om utdelaren är Jakeluyhtiö Suomi (JYS), kontakta JYS kundtjänst för att få ett returkuvert, med vilket du kostnadsfritt kan skicka tillbaka brevet till JYS. Se anvisningar för hur man får ett returkuvert på distributionsbolgets Jakeluyhtiö Suomis webbplats (på finska).
Intrum skickar alltid betalningspåminnelser som papperspost.
Om du inte kan betala en faktura på förfallodagen, ska du kontakta oss i ett så tidigt skede som möjligt. Ta kontakt via onlinetjänsten innan fakturan förfaller: Uträtta ärenden elektroniskt (> Ansök om ändring av ett gällande lån) eller skicka meddelandet via onlinetjänsten (> Meddelanden). Vi kontaktar dig för att diskutera om befintliga alternativ.
Du kan också ringa oss för att komma överens om ett betalningsarrangemang, tfn 029 460 2581. E-post: maksuohjelmat (at) finnvera.fi
Efter förfallodagen tar vi ut dröjsmålsränta på det förfallna beloppet och för de påminnelser vi skickar debiteras en avgift. Du hittar indrivningskostnaderna i vår serviceprislista.
Om vi trots betalningspåminnelser eller inkassokrav inte får betalning av en fordran som förfallit till betalning eller om inga andra arrangemang avtalas om betalningen av fordran, inleder Intrum rättslig indrivning av fordran på uppdrag av Finnvera. Vid juridisk indrivning säger vi upp all finansiering som vi beviljat och ärendet går via domstolen till utsökning. Indrivningsåtgärderna medför merkostnader för kunden och en anteckning om betalningsstörning.
Intrum Oy sköter indrivningen av Finnveras inhemska förfallna fordringar. Du hittar kontaktuppgifterna i brevet från Intrum.
Om du inte har fått någon faktura, kontrollera din distributions- och nätfaktureringsadress. Meddela om ändringarna i Finnveras online-tjänst under Meddelanden, med blanketten Skicka meddelande på webbplatsen eller per e-post på adressen asiakaspalvelu (at) finnvera.fi.