Här finns vanliga frågor och svar om de minimis-stöd som ingår i finansieringen och om offentliggörande av stöduppgifter.
De minimis-stöd
Det kalkylmässiga stödet som ingår i Finnveras finansiering är i första hand så kallat de minimis-stöd. Om priset eller villkoren för Finnveras finansiering underskrider EU:s marknadspris betraktas prisskillnaden som ett kalkylmässigt stöd. Ett företag kan få sammanlagt högst 300 000 euro i de minimis-stöd från olika statliga eller kommunala aktörer under en period av tre år. För fiskesektorn är de minimis-stödets maximibelopp 30 000 euro under en period av tre år.
I Europeiska unionens regler om statligt stöd följs kravet på insyn, som avser medlemsstaternas skyldighet att registrera vissa stöd som beviljats företag i ett offentligt register. Syftet med det offentliga registret är att öka öppenheten i fråga om de erhållna stöden och därigenom underlätta övervakningen av stöden för både stödmyndigheterna och företagen. Skyldigheten att offentliggöra de minimis-stöd träder i kraft den 1 januari 2026. För Finnveras del gäller anmälningsskyldigheten finansieringsbeslut som fattas från och med den 1 januari 2026 (ny finansiering och ändringar).
De uppgifterna som ska registreras i registret är stödmottagarens namn, FO-nummer, stödbelopp, datum för beviljande och beviljande myndighet. Anmälningsskyldigheten innebär i praktiken att endast dessa enskilda stöduppgifter registreras i stödregistret. För övrigt är Finnveras kunduppgifter sekretessbelagda också framöver.
Enligt de minimis-förordningen ska medlemsstaterna se till att de minimis-stöden registreras i ett centralt register på nationell nivå eller unionsnivå. Finland har valt det centrala registret på unionsnivå som register och ålagt de som beviljar stöd att registrera stöduppgifterna i detta register.
Det är företagets uppgift att se till att maximibeloppet för de minimis-stöd som olika aktörer betalar inte överskrids. På grund av den treåriga övervakningsperioden för de minimis-stöd kommer registret med tanke på övervakningen av stöden att vara täckande tre år efter registreringen av uppgifterna, dvs. från och med den 1 januari 2029.
De minimis-förordningen är tvingande reglering inom EU och man kan inte avvika från den nationellt genom annorlunda lagstiftning eller genom undantag på övrigt sätt.
Uppgifter om stöd som ingår i finansieringsbeslut som fattas från och med den 1 januari 2026 och som prissätts utan stöd, dvs. till marknadspris, offentliggörs inte.
Av stöduppgifterna framgår endast enskilda uppgifter om sådant de minimis-stöd som ingår i finansieringen. Av de offentliggjorda uppgifterna framgår inga andra uppgifter om enskilda stödmottagare. Finnvera binds även framöver av en bestämmelse som påminner om banksekretessen, som innebär att all information om kunder är sekretessbelagd.
EU-reglering på förordningsnivå är rättsakter som tillämpas direkt i medlemsstaterna. Av den anledningen ska Europeiska kommissionens förordning om de minimis-stöd och skyldigheten till insyn som ingår i den tillämpas enhetligt i medlemsländerna trots möjliga nationella sekretessbestämmelser.
Anmälningsskyldigheten gäller inte finansiering som beviljats före den 1 januari 2026. Skyldigheten gäller inte heller finansieringsbeslut som fattas från och med den 1 januari 2026 och som prissätts utan stöd, dvs. till marknadspris.
Att stöduppgifter registreras i en offentlig informationstjänst hjälper både stödmyndigheter och företag att övervaka beviljade stöd. Stödregistret hjälper företag att i synnerhet övervaka så kallade de minimis-stöd. Enligt bestämmelserna ligger detta i första hand på företagets ansvar. Överskridning av kumuleringen av de minimis-stöd leder till att företag återkrävs på för stort stöd.
Ett företag/en koncern får ta emot sammanlagt högst 300 000 euro i de minimis-stöd under en period av tre år. Inom fiskesektorn uppgår maximibeloppet till 30 000 euro under en period av tre år. De influtna stödbeloppen granskas tre år bakåt i tiden från den tidpunkt då stödet beviljades.