Finnvera slår samman Helsingfors och Nylands regionkontor

Finnveras förvaltningsråd har vid sitt möte 8.10.2008 beslutat att slå samman verksamheten på Helsingfors och Nylands regionkontor. Helsingfors regionkontor betjänar i fortsättningen alla företag i Nyland. Regionkontoret finns på adressen Södra esplanaden 8.

Målet med sammanslagningen är att förbättra kundservicen och att effektivisera verksamheten. Det sammanslagna regionkontoret inleder sin verksamhet i början av 2009. På kontoren arbetar sammanlagt 31 finansieringsexperter som fortsätter i Finnveras tjänst.
Huvudstadsregionen bildar som en del av den större Helsingforsregionen bestående av 14 kommuner en enhetlig ekonomisk region, som inverkar på hela Nylandsregionen. – Nylands TE-central och också de för oss viktiga samarbetsparternas, bankernas, regionala organisationer verkar oftast på båda kontorens område, konstaterar Kari Villikka, direktör för Helsingfors regionkontor.
Ansvarsstocken för det blivande regionkontoret i Helsingfors var 30.6.2008 totalt 301 miljoner euro, och kontoren hade sammanlagt 4 300 kunder. I Nyland finns cirka 80 000 sm-företag.
Nylands regionkontor inledde sin verksamhet i november 2000 och betjänade företag som verkar utanför huvudstadsregionen. Förutom Helsingfors regionkontor har Finnvera fortsättningsvis 14 regionkontor på olika håll i Finland.

Ytterligare information:
verkställande direktör Pauli Heikkilä, tfn 020 460 7321