Finnvera går med i finansieringen av tillverkningen av världens största kryssningsfartyg

Finnvera har ingått ett garantiavtal gällande finansieringen under byggtiden av världens största och modernaste kryssningsfartyg ”Oasis of the Seas” och hennes systerfartyg ”Allure of the Seas”, som byggs på Aker Yards Oy:s varv i Åbo på beställning av bolaget Royal Caribbean Cruises Ltd.

Mottagaren av Finnveras garanti är Skandinaviska Enskilda Banken AB:s kontor i London. Kreditgivarna är Nordea Bank Finland Abp och Skandinaviska Enskilda Banken AB.
Finansieringsbeloppet under kryssningsfartygens tillverkningstid kan uppgå till högst 900 miljoner euro, varav Finnvera garanterar högst 525 miljoner euro. Kreditbeloppet kan stiga till 650 miljoner euro per fartyg och det kreditbelopp som Finnvera garanterar till 325 miljoner euro per fartyg.
Det första fartyget ska överlåtas hösten 2009. Kryssningsfartygen är de största och också de dyraste fartygen som någonsin har byggts i världen. Fartygen har nya egenskaper som aldrig skådats tidigare, bland annat en park med levande träd och utomhusrestauranger. Fartygens dräktighet uppgår till 220 000 bruttoregisterton, längden är 360 meter och höjden 65 meter. Passagerardäcken är 16 till antalet. Oasis of the Seas och hennes systerfartyg som överlåts ett år senare kan ta 5 400 passagerare.
Ytterligare information:
vice verkställande direktör Topi Vesteri, tfn +358 20 460 7238

Finnvera Abp är ett specialfinansieringsbolag som ägs av finska staten. Finnvera bistår sina kundföretag med lån, borgen, riskkapital och exportgarantier. Bolaget är Finlands officiella exportgarantiinstitut, Export Credit Agency (ECA).

Dela sidan: