Finnvera deltar i ett islamiskt exportkreditarrangemang för jordanska Al Qatrana Cement PSC

Finnvera deltar i ett av de första exportkreditarrangemangen med helt islamiska grunder. Arrangemanget gällde finansieringen av Wärtsiläs leverans av ett kraftverk på 50 MW till Jordanien. Murabaha-finansieringen som Finnvera garanterar uppgick till cirka 43 miljoner US-dollar.

Murabaha är en islamisk finansieringsform, där köparen fungerar som bankens agent när köparen till exempel beställer ett kraftverk av Wärtsilä. Banken har äganderätten till kraftverket en kort tid, varefter den omedelbart säljer anläggningen till ett högre pris till köparen som fungerar som agent. Priset som köparen betalar inkluderar den avkastning som banken kräver. Uppbärande av ränta, riba, är förbjudet i islamiska länder.

Murabaha-finansieringen måste alltid gälla en konkret maskin eller anläggning. Eftersom den nyckelfärdiga kraftverksleveransen också innefattar bland annat installation och övervakning, måste ett separat avtal, Commodity Murabaha, upprättas för finansieringen av dessa tjänster. I stället för handel med maskiner och anläggningar är föremålet för handel på börsen till exempel en viss mängd guld.

BNP Paribas har beviljat köparen Al Qatrana Cement PSC flera Murabaha-finansieringar, totalt cirka 113 miljoner US-dollar, med det saudiarabiska moderbolaget Arabian Cement Companys borgen. Hela projektet inkluderar också finansieringen av en cementfabrik från Tyskland.

Ytterligare information:

finansieringschef Satu Savelainen, tfn 020 460 7289 eller 040 827 5855