Ansvarstaken för Finnveras finansiering höjs

Republikens president har bekräftat lagarna enligt vilka taken för beviljandet av Finnveras finansiering höjs. Ansvarstaket för inhemsk finansiering höjs från 2,6 miljarder euro till 3,2 miljarder euro, och ansvarstaket för exportfinansiering höjs från 7,9 miljarder euro till 10 miljarder euro.

Genom en höjning av ansvarstaken strävar staten efter att i större grad än tidigare säkerställa Finnveras möjligheter att finansiera affärsverksamhet som bedöms vara lönsam under finanskrisen. Krisen på finansieringsmarknaden har ökat efterfrågan på Finnveras finansiering med 19 procent inom den inhemska finansieringen och med 392 procent inom exporten jämfört med året innan.

1,2 miljarder för att trygga kundfinansieringen inom export genom återfinansiering

Man strävar efter att underlätta exportfinansiärernas likviditetsproblem genom den s.k. återfinansieringsmodellen. Enligt modellen kan finländska eller utländska banker som finansierar utländska köpare överföra hela köparkrediten i anknytning till exporten eller en del av den till Finnveras dotterbolag Finlands Exportkredit Ab för finansiering, om de inte får finansiering för sina projekt på rimliga villkor av någon annan instans.

I detta skede kan Finlands Exportkredit återfinansiera exportprojekt med högst 1,2 miljarder euro. Av medlen anskaffas 700 miljoner euro på marknaden för Finnveras räkning och med statsgaranti. Återstoden av beloppet, 500 miljoner euro, kommer från staten. Genom dessa åtgärder strävar man efter att säkerställa exportfinansieringens kontinuitet under finanskrisen. År 2009 utvärderas behovet av att fortsätta med arrangemanget och om arrangemanget är tillräckligt.

− Arrangemanget ensamt löser inte de finansieringsproblem som företagen för tillfället har, men underlättar säkert de finländska kapitalvaruexportörernas tillgång på kundfinansiering, säger vice verkställande direktör Topi Vesteri. − De kreditrisker som anknyter till exporten bedöms från fall till fall.

Ansvarstaket för den inhemska finansieringen stiger med 600 miljoner euro

Enligt Finnveras uppskattningar kommer även efterfrågan på inhemsk finansiering att öka nästa år. En höjning av ansvarstaket möjliggör finansiering av allt fler projekt som bedöms vara lönsamma.

Staten kapitaliserar Finnveras dotterbolag Aloitusrahasto Vera Oy och Veraventure Ab med 30 miljoner euro. Aloitusrahasto Vera gör kapitalinvesteringar i nyetablerade företag och Veraventure i regionala kapitalinvesteringsfonder.

Finnveras finansiering grundar sig alltid på en företagsundersökning, där man utreder om företaget har förutsättningar att bedriva lönsam affärsverksamhet inom den närmaste framtiden. Finnveras finansiering är i praktiken alltid en riskfördelning med andra finansiärer. I Finland kan bolaget finansiera små och medelstora företag i alla branscher med undantag av egentligt jord- och skogsbruk samt grynderentreprenader inom byggbranschen.

– Vi agerar precis som hittills enligt våra finansieringskriterier. Riskfördelning innebär att extra insatser kan förutsättas av ägarna och de övriga finansiärerna även i svåra situationer, säger verkställande direktör Pauli Heikkilä.

Ytterligare information:
verkställande direktör Pauli Heikkilä, tfn 020 460 7321 tai 0400 429 210
vice verkställande direktör Topi Vesteri, tfn 020 460 7238 eller 0400 702 002 (exportfinansiering)
vice verkställande direktör Veijo Ojala, tfn 020 460 7405 eller 0400 672 401 (inhemsk finansiering)
kommunikationsdirektör Leena Jaakkola, tfn 020 460 7232 eller 040 352 9332

____________________________________________________________________________

Finnvera Abp

Finnvera Abp är ett statsägt specialfinansieringsbolag som kompletterar den finländska finansieringsmarknaden med sina tjänster. Genom sin finansieringsverksamhet främjar bolaget företagsverksamhet, regional utveckling och finländska företags export.

Finnvera erbjuder lån och borgen för små och medelstora företag i Finland samt exportgarantier för exportörer och exportfinansiärer. Bolaget deltar i finansieringen av företag vars verksamhet grundar sig på en lönsam affärsidé, när riskerna i anknytning till finansieringen av företaget utgör ett hinder för att företaget ska kunna få finansiering från kommersiella finansiärer.

Finnvera erbjuder finansiering mot vederlag. Riskerna och de tillgängliga säkerheterna inverkar på priset på finansieringen.

Finnvera kan finansiera små och medelstora företag med verksamhet i Finland i alla branscher med undantag av egentligt jord- och skogsbruk samt grynderentreprenader inom byggbranschen. Exportfinansieringen har inga branschbegränsningar.

Finnvera delar riskerna med andra finansiärer och deltar endast i projekt som bolaget har bedömt vara lönsamma. Privat finansiering prioriteras i projekten, och Finnvera medverkar normalt som delfinansiär.

Dela sidan: