
Usein kysyttyä – Laskut
Muistathan ilmoittaa meille verkkolaskuosoitteen, yrityksen jakeluosoitteen ja henkilökohtaisen osoitteen muutokset. Ilmoituksen voit tehdä sähköisessä asioinnissamme.
Ole yhteydessä verkkolaskujesi välittäjään ja pyydä heitä ilmoittamaan ajantasaiset tiedot TIEKElle. Lista verkkolaskuvälittäjistä löytyy osoitteesta verkkolaskuosoite.fi.
Olethan muistanut ilmoittaa Finnveralle, jos sinulla on käytössä IBAN- tai TE-tunnuksellinen osoite, salainen verkkolaskuosoite tai tarkenteellinen OVT-tunnus. Tee ilmoitus sähköisessä asioinnissa.
Jos sinulla on käytössä OVT-tunnuksellinen verkkolaskuosoite ja sait silti paperilaskun, niin verkkolaskutus on epäonnistunut. Tarkistathan, että verkkolaskuosoite ja operaattoritietosi ovat ajan tasalla TIEKEssä (verkkolaskuosoite.fi). Jos osoitteesi on muuttunut ja päivitetty TIEKEen, saat seuraavan laskusi verkkolaskuna.
Kyllä. Voit ilmoittaa tästä meille sähköisen asiointipalvelun kautta: Asioi sähköisesti. Muistathan lisätä viestiin myös ajantasaiset laskutustiedot, jotta paperilasku löytää oikeaan osoitteeseen.
E-laskun voi tilata yksityishenkilö tai toiminimi, jos toiminimessä on henkilön etu- ja sukunimi. Voit tilata e-laskun verkkopankissasi asiakasnumerosi perusteella. Löydät asiakasnumerosi seuraavalta Finnveran laskulta. Maksettuasi laskun verkkopankkisi saattaa ehdottaa sinulle e-laskun käyttöönottoa tai voit tilata sen manuaalisesti.
Vain toiminimi ja yksityishenkilö voivat saada e-laskun. E-lasku tilataan laskun oikeasta yläreunasta löytyvän asiakasnumeron perusteella. Tarkista, että asiakasnumero on syötetty e-laskutilaukselle oikein ja huomioi, että e-laskutilaus ei onnistu rahoitus- tai päätösnumeron perusteella. Jos asiakasnumero on syötetty väärin, poista e-laskutilaus ja tee uusi oikealla asiakasnumerolla. Jos tiedot ovat oikein, eikä e-laskutus toimi, olethan yhteydessä omaan pankkiisi.
Ota yhteyttä Finnveran asiakaspalveluun sähköisen asiointipalvelun kautta: Asioi sähköisesti. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme, p. 029 460 2580.
Ota yhteyttä Finnveran asiakaspalveluun sähköisen asiointipalvelun kautta: Asioi sähköisesti. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme, p. 029 460 2580.
Voit ilmoittaa laskutusosoitteen sähköisen asiointipalvelun kautta: Asioi sähköisesti.
E-laskun voi tilata yksityishenkilö tai toiminimi, jos toiminimessä on henkilön etu- ja sukunimi.
Finnvera perii laskutuskulun riippumatta siitä, saako asiakas laskun postitse vai sähköisesti. Laskutuskulun määrä on palveluhinnastossamme. Asiakas sitoutuu velkakirjan tai takausasiakirjan allekirjoituksella maksamaan Finnveran kulloinkin voimassaolevan palveluhinnaston mukaiset maksut.
Finnvera ei toimita mobiililaskuja.
Laskun jakelijana voi toimia joko Posti tai Jakeluyhtiö Suomi. Tunnistat Postin jakeleman kuoren seuraavasti: Postin tunnus yrityskirjeissä on Posti Oy ja PRIORITY, ECONOMY tai POSTI GREEN. Jos kirjeen on jakanut Posti, voit kirjoittaa lähetyksen päälle ”jaettu väärin” ja palauttaa sen lähimpään Postin kirjelaatikkoon.
Jos jakajana on Jakeluyhtiö Suomi (JYS), ota yhteyttä JYS:n asiakaspalveluun saadaksesi palautuskirjekuoren, jossa voit maksuttomasti lähettää kirjeen takaisin JYS:iin. Katso ohjeet palautuskuoren saamiseksi Jakeluyhtiö Suomen verkkosivuilta.
Intrum toimittaa maksumuistutukset aina paperipostina.
Jos et pysty maksamaan laskua eräpäivänä, ota meihin yhteyttä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Yhteydenotot ennen laskun erääntymistä sähköisen asiointipalvelun kautta: Asioi sähköisesti (>Hae muutosta voimassa olevaan lainaan) tai lähetä viesti Asioi sähköisesti (>Viestit). Otamme sinuun yhteyttä keskustellaksemme vaihtoehdoista.
Voit myös soittaa meille sopiaksesi maksujärjestelystä, p. 029 460 2580. Sähköposti: maksuohjelmat (at) finnvera.fi.
Eräpäivän jälkeen perimme erääntyneelle erälle viivästyskorkoa, ja lähettämistämme muistutuksista peritään maksu. Löydät perintäkulut palveluhinnastostamme.
Jos emme maksumuistutuksista tai maksuvaatimuksesta huolimatta saa maksua erääntyneestä saatavasta tai jos erääntyneen saatavan maksusta ei sovita muuta järjestelyä, Intrum aloittaa Finnveran toimeksiantamana oikeudellisen perinnän. Oikeudellisessa perinnässä irtisanomme kaikki myöntämämme rahoitukset, ja asia etenee tuomioistuimen kautta ulosottoon. Perintätoimista syntyy asiakkaalle lisäkustannuksia ja maksuhäiriömerkintä.
Intrum Oy hoitaa Finnveran asiamiehenä kotimaisten erääntyneiden saatavien perintää. Intrumin lähettämästä kirjeestä löydät yhteystiedot.
Jos et ole saanut laskua, tarkista jakelu- ja verkkolaskuosoitteesi. llmoita muutoksista:
- Finnveran sähköisessä asiointipalvelussa (>Viestit)
- verkkosivuillamme Lähetä viesti -lomakkeella tai
- sähköpostitse asiakaspalvelu(at)finnvera.fi.