Content Section
Artikkelit

Terveysteknologia takoo ison tukun vientieuroja Suomeen

Published date

Suomalaiseen terveysteknologiaan on maailmalla kova imu, sillä alan vienti kasvoi viime vuonna jo 2,2 miljardiin euroon. Yksi uusista tulokkaista on Elers Medical Finland, jonka toimitusjohtaja Niklas Elers haluaa taltuttaa sairaalainfektiot.

Finnveran rahoituspäällikön Laura Laineen mukaan Elers Medical Finland on hyvä esimerkki suomalaisesta terveysteknologian osaamisesta. Yhtiö on valmiiksi globaalisti verkottunut, se panostaa tuotekehitykseen, sillä on korkeaa osaamista ja yritys ratkaisee isoa ongelmaa.

– Maailmalla etsitään nyt ratkaisuja sairauksien ennaltaehkäisyyn, yksilölliseen terveydenhuoltoon, bakteeriresistenssiin ja ylipäätään kustannustehokkaampia toimintamalleja. Viennin kasvattamiseen on vielä paljon potentiaalia, Laine sanoo.

Sosiaali- ja terveysministeriö on arvioinut potentiaalin jopa 10-20 miljardiksi euroksi.

Viime vuonna terveysteknologian vienti kasvoi globaaleja markkinoita nopeammin, 5,3 prosenttia. Vientilukuihin ei lasketa mukaan lääkkeitä eikä hyvinvointiliiketoimintaa. Suurimmat kohdealueet ovat Yhdysvallat ja Euroopan unioni.

– Isot yritykset toimivat alalla vetureina ja käyttävät paljon alihankintaa innovaatioissa. Ne voisivat auttaa vieläkin enemmän pienempiä yrityksiä myynnissä ja markkinoinnissa. Etenkin ovien avaaminen on tärkeää, Laine kertoo.

Hänen mukaansa terveysyritysten vienti näkyy myös Finnverassa, vaikka toimialoista ei tehdä erillistä tilastointia. Tuotteiden kehityskaari on pitkä, koska toimiala on vahvasti säännelty. Myyntilupiin asti pääseminen vaatii paljon rahoitusta.

– Tuotekehityksessä oman pääoman osuus on elintärkeää. Sen jälkeen olemme rahoittamassa käyttöpääomaa, investointeja ja vientikauppoja. Yritykset käyttävät myös luottovakuutusta ja ostajarahoitusta. Etenkin ensimmäisissä kaupoissa kassat ovat todella kovilla, kun rahoja joutuu odottamaan pitkään, Laine sanoo.

Hän nostaa yhtenä ratkaisuna esille vuokramallin. Julkisissa hankinnoissa tuotteita voisi vuokrata myynnin sijaan, toisin sanoen myydä tuotteen käytön palveluna. Se nopeuttaa päätöksentekoa ja tuo yritykselle jatkuvaa kassavirtaa.

Sairaalainfektiot kuriin

Elers Medical Finland on vasta kolme vuotta vanha yritys, mutta nopeasti kasvavan konsernin liikevaihto yltää tänä vuonna yli kahteen miljoonaan euroon.

Elers Medical on panostanut paljon tuotekehitykseen. Sen kehittämien tuotteiden avulla estetään sairaalabakteeritartuntojen leviäminen. Konserniyritys Gabriel Scientific on patentoinut pehmusteet, jotka hengittävät filtterin läpi.

– Me valmistamme ja jakelemme tällä hetkellä sairaaloiden potilashuoneisiin patentoituja hygieniatyynyjä, peittoja, patjoja ja antibakteerisia potilasverhoja. Tuoteryhmiä menee noin 40 eri maahan. Maailman terveysjärjestö on laskenut, että pelkästään USA:ssa ja EU-alueella kuolee vuosittain yli 100 000 ihmistä sairaalainfektioihin, toimitusjohtaja Niklas Elers sanoo.

Antibakteeristen verhojen valmistusta varten Elers Medical on perustanut tehtaan Kiinaan. Kiina valikoitui valmistuspaikaksi raaka-aineiden ja alihankkijoiden sijainnin perusteella. Jatkossa yhtiö aikoo panostaa verhotuotantoon myös Suomessa.

Helsinkiläisyrityksen kansainvälistä kasvua vauhdittaa merkittävä jälleenmyyntisopimus Englantiin. Sopimus on kaksivuotinen.

– Tavoitteemme on lähteä 10–50 miljoonan euron kokoluokassa olevien jälleenmyyjien päämieheksi. Englantilaisyritys on tosin miljardiluokassa.

Elersillä itsellään on kaupallinen tausta. Hän on saanut työuransa aikana hyvän kokonaiskuvan, miten sairaalamaailma pyörii.

Kansainvälisyys ja verkostot ovat avainasemassa. Yhtiön johtoa on Helsingin lisäksi Irlannissa, Skotlannissa ja Kiinassa. Lisäksi Kiinassa ja Virossa on työntekijöitä yhteensä lähes 30. Pelkästään tuotekehitystä on tehnyt ostopalveluna kolme insinööritoimistoa.

Elers Medicalilla on myös amerikkalainen pääomasijoittaja vähemmistöomistajana. Pääomasijoittaja tuli mukaan vuosi sitten silloisen Team Finlandin R&D-hankkeen yhteydessä.

– Tuotekehityskulut olivat parhaimmillaan 300 000 euroa vuodessa. Nyt tuotteet ovat valmiina, vaikka mietimme koko ajan uusiakin tuotteita. Onneksi meillä on ollut oikeat ihmiset ja olemassa oleva globaali verkosto. Jos tämä olisi polkaistu täysin tyhjästä, emme olisi nähneet koskaan päivänvaloa, Elers pohtii.

Vienti vaatii rahaa

Kansainvälisen yrityksen rakentaminen ei ole halpaa.

Elers laskee, että hän on käyttänyt henkilökohtaisia säästöjä kuusinumeroisen summan. Lisäksi sijoittajat ovat rahoittaneet yritystä. Finnvera, Business Finland ja OP Yrityspankki ovat myöntäneet Elers Medicalille muun muassa alkutakauksen, R&D-lainan, kansainvälistymisavustusta, messuavustusta, lainatakauksen vientiin ja erilaisia lainoja.  

– Rahat tulevat meille asiakkaalta matkan varrella. Joko 60 päivän kohdalla, jos tuote on saapunut perille, tai viimeistään 80 päivän jälkeen. Riskinotto ei tunnu niin pahalta, kun tuotteille on joka tapauksessa kysyntää, Elers kertoo.

Finnveran Laine patistaa myös muita kansainvälistä kasvua hakevia pk-yrityksiä tekemään talous- ja kassavirtalaskelmat tosissaan.

– Yritysten täytyy tuntea markkinat ja laskelmien on syytä olla realistiset. Rahoituksen miettiminen pitää olla osa kasvusuunnitelmaa. Samalla on hyvä tunnistaa riskit. Myyntisaatavien suojaaminen on yrityksen yksi tärkeimmistä tehtävistä, Laine sanoo.

 

Teksti: Kimmo Koivikko

Jaa sivu: