Kalastuksen ja metsästyksen erikoisliike Ruoto Oy kasvaa vastavirtaan – Näin nappaat ahvenen tänä kesänä
Ruoto Oy on kasvanut pienestä perhokalastusliikkeestä Suomen johtavaksi metsästyksen ja kalastuksen erikoisliikkeeksi. Vuonna 2012 perustettu yritys on rakentanut konseptin, joka yhdistää asiantuntemuksen, paikallistuntemuksen ja intohimon, ja haastaa samalla kansainväliset verkkokauppajätit. Perustaja Joonas Oksasen nuoruuden intohimosta käynnistynyt yritys on onnistunut kasvamaan vastavirrassa. Finnveran rahoitusratkaisut ovat olleet kasvun tukena.

Ruoto Oy:n perustaja Joonas Oksanen kertoo, kuinka nuoruuden intohimo metsästykseen ja perhokalastukseen kasvoi vuosien saatossa kannattavaksi liiketoiminnaksi. Yrityksen matka alkoi pienestä myymälästä Helsingin Viikissä ja on kasvanut Suomen johtavaksi metsästyksen ja kalastuksen erikoisliikkeeksi.
Oksanen kiittelee Finnveran roolia Ruoto Oy:n kasvussa.
– Yhteistyö Finnveran kanssa on ollut sujuvaa ja joustavaa. Tuntuu, että olemme samassa tiimissä ja molemmat haluavat kehittää liiketoimintaamme.
Markkinatilanne ja kuluttajakäyttäytyminen muuttuvat – Paikallisuus on vahvuus ja haaste
Vuodet 2023–2024 olivat haastavia koko kuluttajakaupalle. Ruoto Oy reagoi nopeasti: uusia myymälöitä ei avattu, vaan keskityttiin sisäisten prosessien tehostamiseen ja oman tuotemerkin kehittämiseen. Vuonna 2025 yritys on jälleen hyvässä kasvussa ja liikevaihto kasvoi 15–20 prosenttia edellisvuodesta.
– Meidän strategiamme on ollut kasvattaa markkinaosuutta, vaikka kokonaismarkkina olisi laskussa.
Kalastus- ja metsästystuotteet ovat vahvasti paikkasidonnaisia. Esimerkiksi meritaimenen kalastus on suosittua Espoossa ja Turussa, mutta lähes olematonta Kuopiossa. Samoin valkohäntäpeuran metsästys keskittyy Etelä-Suomeen, kun taas pohjoisessa metsästetään eri lajeja ja kalastus perustuu virtavesiin.
– Räätälöimme jokaisen myymälän valikoiman alueen mukaan. Se on meidän vahvuutemme, mutta myös suurin haaste.
Kilpailu kansainvälisiä verkkokauppoja vastaan
Amazonin ja muiden kansainvälisten verkkokauppojen nousu ei ole toistaiseksi uhannut Ruoto Oy:n asemaa.
– Asiakkaamme arvostavat asiantuntemusta, palvelua ja paikallista tuntemusta. Sitä ei saa ulkomailta eikä algoritmilla.
Ruoto Oy on laajentanut verkkokauppansa etenkin Saksan, Ruotsin ja Baltian markkinoille. Perhokalastus on globaali laji, ja sen tuotteet kiinnostavat ympäri maailmaa. Sen sijaan metsästystuotteiden vientiä rajoittavat lainsäädäntö ja kulttuurierot.
– Perhokalastus yhdistää kalastajia Kanadasta Kuubaan. Mutta valkohäntäpeuraa ei metsästetä Etelä-Euroopassa eikä aseita voi myydä yli rajojen.
Rahoitusratkaisut kasvun tukena
Ruoto Oy:llä on tällä hetkellä kuusi myymälää eri puolilla Suomea. Ensimmäinen Ruoto Megastore avattiin Tuusulaan vuonna 2018. Tampereen myymälä laajennettiin Megastore-konseptiin vuonna 2021. Kaarinan ja Oulun myymälät avattiin vuonna 2022. Vuonna 2023 avattiin kaksi uutta toimipistettä: Kuopion myymälä, joka rakennettiin osittain yritysostojen pohjalta, sekä Espoon myymälä, joka palvelee pääkaupunkiseudun asiakkaita.
Vuonna 2018 liikevaihto oli reilut 1,5 miljoonaa. Vuonna 2021 liikevaihto ylitti 14 miljoonaa euroa. Nopea kasvu ei olisi ollut mahdollista ilman harkittuja rahoitusratkaisuja. Vuonna 2022 toteutettiin omistajanvaihdos ja julkinen osakeanti, jolla kerättiin noin 4 miljoonaa euroa kasvurahaa.
– Ruoto Oy on ollut Finnveran asiakas vuodesta 2013, jolloin myönsimme takauksen pankkilainalle. Yrityskaupan yhteydessä Finnvera myönsi kasvulainaa Ruoto Oy:n omistusyhtiölle, kertoo Finnveran rahoituspäällikkö Sanni Helppolainen.
Kesän 2025 trendikala on ahven
Ahvenen kalastus on noussut suureen suosioon, sillä se on vastuullinen, herkullinen ja helposti lähestyttävä laji. Ahvenen nappaamiseen Joonas suosittelee erityisesti uusia amerikkalaistaustaisia vieheitä, kuten Spintail- ja blade-vieheitä, jotka sopivat pitkään heittoon tai NED- ja rapujigejä, jotka soveltuvat pohjakalastukseen erityisesti passiivisille kaloille.
– Ahven on tämän kesän ykköskala. Uudet vieheet tekevät siitä entistä hauskempaa, vaikka mökkilaiturilta käsin.
Ruoto Oy:n tarina osoittaa, että intohimo, asiantuntemus ja oikeat kumppanit voivat synnyttää menestystä – jopa silloin, kun markkinat myrskyävät. Ja tänä kesänä, kun ahven nappaa, nappaa myös Ruoto Oy.

– Asiakkaamme arvostavat asiantuntemusta, palvelua ja paikallista tuntemusta. Sitä ei saa ulkomailta eikä algoritmilla, sanoo Ruoto Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Joonas Oksanen.
Ruoto pähkinänkuoressa
- Perustettu vuonna 2012, kokonaan kotimainen metsästys- ja kalastusliike.
- Verkkokauppa sekä myymälät Tuusulassa, Espoossa, Tampereella, Kaarinassa, Oulussa ja Kuopiossa.
- Palvelee verkossa Saksan, Ruotsin ja Baltian markkinoilla.
- Lisätietoa: www.ruoto.fi