Content Section

Caccu

Puhtaat jauhot pussissa maailmaa valloittamaan

Amerikkalaistyylistä keksitaikinaa valmistava Caccu Oy syntyi, kun yrityksen perustaja Sara Marjoniemi ikävöi lapsuutensa makumaailmaa Yhdysvalloissa. Yrittämisen alkutaivalta oli helpottamassa Finnveran alkutakaus, jonka avulla oli mahdollista keskittyä menestysreseptin kehittämiseen – sen pääainesosia ovat hyvät ideat ja päättäväisyys.

Lapsuutensa maisemissa Yhdysvalloissa Sara Marjoniemen ystävän äiti saattoi kaivaa pakastimesta keksitaikinaa ja pyöräyttää pellillisen herkkuja nälkäisten lasten eteen. Suomessa pakastettua keksitaikinaa ei ollut tarjolla, joten liikeidea suomalaiskuluttajille suunnatuista kekseistä alkoi kypsyä Marjoniemen mielessä. Pakastekeksitaikinaa valmistava Caccu syntyi kahden kulttuurin kohdatessa.

– Identiteettini on jossain Atlantin välimaastossa, naurahtaa Marjoniemi, joka alkoi kehitellä perinteistä keksitaikinaa silkkaan Amerikka-ikävään.

Vuonna 1998, Marjoniemen ollessa 12-vuotias, perhe muutti töiden perässä Utahiin, Yhdysvaltoihin. Yrittäjähenkiset vanhemmat tartuttivat tyttäreensä kunnianhimoa ja periksi antamattomuutta. Amerikkalaisesta kulttuurista hän puolestaan ammensi rentoa asennetta ja oppi omien sanojensa mukaan toteuttavaksi unelmoijaksi.

Kenenkään ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa arkea helpottavista tuotteista ja palveluista, Marjoniemi summaa asennettaan yrittäjänä.

Marjoniemi saapui Yhdysvalloista Suomeen vuonna 2004 viettämään lukion jälkeistä välivuotta. Ikävä Yhdysvaltojen kansallisherkkuihin oli kuitenkin niin kova, että hän ryhtyi ”leipomaan välimatkaa lyhyemmäksi”.

Alkutakaus oli yrittämisen ponnahduslauta

Caccu näki päivänvalon vuonna 2016, ja heti perustamisen jälkeen Marjoniemi ryhtyi selvittämään pankkinsa kanssa yrittämisen alkuvaiheen kustannuksia helpottavia ratkaisuja. Neuvoja hän sai myös yrittäjänä toimivalta mieheltään.

– Käytin alkutakauksen avulla saatua lainaa esimerkiksi toimitilaan, välineisiin, raaka-aineisiin ja pakkauksiin, Marjoniemi luettelee.

Pankki haki alkutakausta Finnveralta, joten Marjoniemen ei tarvinnut olla suoraan yhteydessä Finnveraan. Alkutakaus sopii nimensä mukaisesti Caccun kaltaisille uusille yrityksille, joiden perustamisesta on takauksen hakemisvaiheessa kulunut enintään kolme vuotta.

– Nordea myönsi minulle lainan ja alkutakauksella sain tavallaan hyvän koron toiminnalleni, Marjoniemi toteaa.

Alkuvaiheen hankintojen lisäksi alkutakauksen avulla saatua lainaa käytettiin puolen vuoden ajan liiketoiminnan pyörittämiseen. Caccun siirtyessä toiminimestä osakeyhtiöksi alkutakaus muuttui Finnveran tavalliseksi yritystakaukseksi.

On mahtavaa, että valtio auttaa saamaan kohtuuhintaista lainaa ja rohkaisee siten ihmisiä yrittämään. Yritykset pääsevät silloin hyvin aloittamaan ja laajentamaan, Marjoniemi kehuu.

Alkutakaus sopii Marjoniemen mukaan kaikille sellaisille yrityksille, jotka ovat tehneet kotiläksynsä ja selkeän liiketoimintasuunnitelman.

Idearikasta laajentumista

Sara Marjoniemi on laajentanut tuotteidensa saatavuutta sinnikkäästi, sillä hänellä on tiiminsä kanssa vahva usko tuotteeseen. Caccu työllistää Marjoniemen lisäksi hänen sosiaalista mediaa kehittävän sisarensa sekä leipomosta vastaavan työntekijän. Pienellä tiimillä on saatu paljon aikaiseksi.

– Olen usein itse kaupoissa pitämässä maistatuksia, koska pidän siitä ja ihmisten kohtaamisesta. Usein saan palautetta esimerkiksi siitä, että vihdoin tällaista valmista keksitaikinaa saa Suomesta. Myös Yhdysvalloissa asuneet asiakkaat hehkuttavat tuotetta sen kotoisuuden takia, Marjoniemi kertoo.

Caccu on juuri siirtynyt Helsingissä uuteen suurempaan toimitilaan, jossa tuotteet valmistetaan alusta lähtien. Jälleenmyyjistä yli 90 prosenttia on Keskon myymälöitä, ja Caccun tuotteita lisätään usein uusien kauppojen valikoimiin myös asiakkaiden toiveesta.

Marjoniemellä on Caccun kasvun suhteen paljon ajatuksia, mutta eniten myyntimahdollisuuksia yritys on tunnistanut Pohjoismaiden, Baltian ja Britannian markkinoilla. Kyseisille alueille laajentuminen kuuluu yrityksen seuraavan viiden vuoden suunnitelmiin. Kiinnostusta Caccun kaltaisille tuotteille löytyy myös Euroopan ulkopuolelta.

Amerikkalaisiin serkkuihinsa verrattuna Caccun keksitaikinalla on ainakin yksi etu – taikinassa ei nimittäin ole käytetty lainkaan lisäaineita.

– Aasiassa, erityisesti Kiinassa, on kova kysyntä puhtaille raaka-aineille. Myös suomalaiset ja eurooppalaiset ovat erittäin tiedostavia lisäaineiden haitoista. Cacculla pelkästään Apple Pie -piirakasta 50 prosenttia on omenaa, Marjoniemi kertoo.

Ennen kansainvälistä läpimurtoaan Cacculla on tavoitteena löytää yhä uusia asiakkaita Suomesta ja lähimarkkinoilta. Aikaansaava Marjoniemi aikoo tulevaisuudessa kasvattaa elämästä nauttimisesta korostavaa filosofiaansa tarjoamalla asiakkailleen inspiraatiota ja reseptejä.                       

– Olen ideoinut reseptejä ja keittokirjoja tuotteidemme jatkoksi. Ylipäätään haluan korostaa yrityksemme samaistuttavaa lifestyle-henkisyyttä, Marjoniemi intoilee.

Caccu Oy

  • Lisäaineetonta pakastekeksitaikinaa valmistava yritys, jonka tuotevalikoimaan kuuluu tällä hetkellä 3 tuotetta: Apple Pie -piirakka sekä Chocolate Chip Cookie- ja Triple Chocolate Cookie -taikinat
  • Perustaja ja toimitusjohtaja Sara Marjoniemi
  • Tuotteet valmistetaan Helsingissä
  • Yli 200 jälleenmyyjää ympäri Suomea – suurin asiakas on Kesko
  • Voitti maaliskuussa 2019 Iltalehden Kultainen Pippuri -palkinnon Leipurin apuri -kategoriassa
  • https://www.caccu.fi/

Lue lisää alkutakauksesta

Jaa sivu: