Muutoksia Finnveran laskujen perintään 10.12.2025 alkaen
Published date
Finnveran laskujen muistutus- ja perintäpalveluissa tapahtuu muutoksia, jotka vaikuttavat suoraan asiakkaisiin.
Palveluita tuottaa jatkossakin Intrum Oy, mutta uusi sopimus tuo mukanaan seuraavat käytännöt:
- Muistutus- ja perintäpuhelut: Intrum Oy ottaa jatkossa useammin yhteyttä puhelimitse, jos Finnveran lasku on jäänyt maksamatta.
- Tratan käyttö päättyy: Perinnässä ei enää käytetä trattaa.
- Perintäkulujen muutokset: Osa perintäkuluista nousee. Muutos koskee maksumuistutuksia sekä takaajille ja luotonantajille lähetettäviä ilmoituksia. Huomio: Finnvera ei veloita asiakkaita muistutus- ja perintäpuheluista.
- Mahdollisuus sopia maksusta: Sopimalla Intrumin kanssa rästissä olevan laskun maksamisesta voit välttää perinnän etenemisen maksuvaatimukseen, irtisanomiseen ja oikeudelliseen perintään saakka.
Jos maksusuunnitelma on liian raskas
- Finnveran omien lainojen osalta voit hakea muutosta maksusuunnitelmaan Finnveran asiointipalvelussa.
- Jos kyseessä on pankin tai muun rahoittajan myöntämä, Finnveran takaama laina, muutoshakemus tehdään suoraan lainanmyöntäjälle.