Finnvera päivitti rahoitustoiminnan toimialalinjauksia - Finnvera ei rahoita uusia hiilivoimaloita, rahoituksen ulkopuolella myös muutama muu toimiala

""

Finnvera ei uusien toimialalinjaustensa mukaisesti osallistu hiilivoimaloiden tai niihin liittyvän infrastruktuurin rahoitukseen. Finnveran rahoitus sopii kuitenkin edelleen useimmille toimialoille.

Linjauksen taustalla on ratkaisu, jonka mukaan OECD-maat eivät tarjoa vientiluottoja uusiin hiilivoimaloihin.  Tämän lisäksi Finnvera rajaa pois hiilivoimaloihin liittyvän infrastruktuurin, lyhytaikaiset vientitakuut ja rahoituksen kotimaassa.

Finnvera voi olla rahoittamassa olemassa oleviin hiilivoimaloihin liittyviä toimituksia, jos niiden tarkoituksena on vähentää saastuttamista ja jos voimalan kapasiteetti ei kasva eikä elinkaari pitene.

- Rahoitustoiminnan vastuullisuus ja ilmastoratkaisut nousevat vahvasti Finnveran strategiassa. Vientitakuulaitoksena rahoitamme uusia investointeja, jotka tyypillisesti korvaavat vanhaa saastuttavampaa teknologiaa. Suomalaiset yritykset ovat olleet aktiivisia etsimään näitä uusia ilmastoratkaisuja. Vaikka hiilivoimaloihin ei ole meiltä haettu rahoitusta haluamme heijastaa strategiamme myös toimialalinjauksiin. Uskon, että suomalaisilla yrityksillä on hyvät mahdollisuudet menestyä maailman markkinoilla, sanoo Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä.

Rahoitus sopii useimmille toimialoille

Finnveran rahoitus sopii useimmille toimialoille. Rahoitustoiminnan ulkopuolelle on rajattu kuitenkin tiettyjä toimialoja Finnveran toimintaa ohjaavan lainsäädännön ja yhtiön omien linjausten mukaisesti.

Jatkossa Finnvera ei rahoita turvevoimalahankkeita ulkomailla. Finnveran rahoituksen ulkopuolelle on yhtiön luottopolitiikassa rajattu muutamia toimialoja kuten rahoitus-, sijoitus- ja vakuutusala.

Toimialasta riippumatta merkittävät kielteiset ympäristö- ja sosiaaliset vaikutukset ovat luoton eväämisen perusteita. Finnveran rahoituspäätös perustuu aina huolelliseen arvioon yrityksen maksukyvystä.

- Strategiamme mukaisesti keskitymme nyt kriisin hoitamisen jälkeen entistä enemmän kasvun, investointien ja kansainvälistymisen mahdollistamiseen vastuullisuudesta huolehtien, toteaa Pauli Heikkilä.

Lisätietoja:

Finnveran toimialalinjaukset ja -rajaukset