Content Section
Artikkelit

Sinnikäs kehitystyö toi kansainvälisen kasvuloikan meriteollisuuden pk-yrityksille

Markku Hokkanen on 3Marin toinen perustaja. Yhtiö hyödyntää meriklusterin verkostoa tuotteiden sopimusvalmistuksessa.
Published date

Telakkateollisuus ja varustamot etsivät kuumeisesti aiempaa energiatehokkaampia ratkaisuja päästöjen vähentämiseksi. Samalla uudet toimintatavat tuovat kustannussäästöjä. Suomen meriklusteri keskittyy Varsinais-Suomeen. Alan veturiyritysten innovaatiokykyyn luotetaan paljon, mutta myös pk-yritykset ovat onnistuneet kehitystyössä. Tästä hyvinä esimerkkeinä ovat 3Mar ja StrongFlow.

Turkulainen 3Mar on kehittänyt laivoille tehokkaat latauskytkentä- ja automooring-laitteet. Latauskytkentälaite yhdistää aluksen rannan sähköverkkoon, jolloin akut alkavat latautua. Magneettiin perustuva automooring-laite puolestaan kiinnittää aluksen rantaan ilman miehistön apua. Kaikki tämä tapahtuu automaattisesti muutamassa sekunnissa.

Teknologiat sopivat erityisesti säännöllistä reittiä ajaville aluksille, joiden pysähdysaika rannassa on lyhyt.

– Lyhyillä matkoilla aluskanta sähköistyy nopeasti ja suurin myyntipotentiaali on maantielautoissa ja kaupunkien sisäisessä vesiliikenteessä. Automaattisen latauskytkennän ja kiinnittäytymisteknologioiden kysyntä kasvaa voimakkaasti. Vaatimus energiatehokkuudesta sataa meidän laariimme, sanoo myynti- ja projektijohtaja Markku Hokkanen.

Hän on yrityksen toinen perustaja. 3Mar omistaa kehittämänsä teknologian kaikki immateriaalioikeudet. Yhtiö hyödyntää meriklusterin verkostoa tuotteiden sopimusvalmistuksessa.

Spin-offina kolme vuotta sitten syntyneen 3Marin päämarkkina-alue on tällä hetkellä Pohjois-Euroopassa, vaikka kyselyjä tulee ympäri maailmaa. Hokkasen mukaan Norja on laivojen sähköistyksessä kaikkia muita maita edellä. Lisäksi vuonomaassa on paljon saaristoa. Yrityksessä on katse käännetty myös Pohjois-Amerikkaan.

– Tarvitsemme lisää panoksia myyntiin ja tekniseen tukeen. Liikevaihtomme oli viime vuonna 600 000 euroa ja tarkoitus on tuplata se vuosittain hamaan tulevaisuuteen asti. Ala kasvaa niin voimakkaasti, Hokkanen kertoo.

Puhtaalle vedelle on kysyntää

Puhtaan veden käsittelytekniikkaan ja teollisuusautomaation ratkaisuihin erikoistuneen StrongFlown kasvukäyrä osoittaa niin ikään jyrkästi ylöspäin. Yhtiö on tuplaamassa liikevaihtonsa tänä vuonna lähes viiteen miljoonaan euroon.

Perhe- ja yrittäjäomisteisella StrongFlowlla suoran viennin osuus liikevaihdosta on noin puolet. Prosessitehokkuudelle ja veden hyötykäytölle riittää kysyntää myös Suomen ulkopuolella.

– Uutta kasvua tuo Turun telakka, jolle olemme päätoimittajana. Lisäksi meiltä lähtee syksyllä ensimmäinen isompi laitteistotoimitus meriveden suolanpoistoon ulkomaille. Laitteisto tuottaa makeaa vettä 500 kuutiota tunnissa, sanoo StrongFlown osakas Jouni Lehtinen.

Hän vastaa yrityksessä myynnistä ja kehityksestä. Asiantuntijaorganisaatio hyödyntää 3Marin tavoin meriklusteria tuotteidensa valmistuksessa. Alihankintaverkosto antaa mahdollisuuden nopeammalle kasvulle, kun tuotanto ei muodostu pullonkaulaksi.

– Asiakkaat ovat yleensä meihin yhteydessä, kun he tarvitsevat tietyn kokonaisuuden. Maailmassa ei ole liikaa yrityksiä, jotka kykenevät suunnittelemaan ja toimittamaan laitteiston ketterästi, Lehtinen kuvaa.

Jouni Lehtinen.

StrongFlow hyödyntää myös meriklusteria tuotteidensa valmistuksessa, kertoo osakas Jouni Lehtinen.

Vihreä siirtymä on kilpailutekijä

Turun telakan ja sen ympärille syntyneen meriklusterin taloudelliset vaikutukset Varsinais-Suomelle ovat miljardiluokkaa. Alkuvuonna tehdyn vaikutustutkimuksen perusteella telakalla on suoria toimittajayrityksiä yli 1 300.

Finnveran Länsi-Suomen aluejohtajan Seija Pelkosen mukaan telakan toimittajaverkosto on muuttunut viime vuosien aikana. Saksalaisia yrityksiä on tullut enemmän mukaan laivojen rakennusvaiheeseen, mutta suomalaisyritysten osuus on yhä noin 70 prosenttia.

– Koko verkostossa on monta kerrosta ja ala työllistää pelkästään Turun seudulla 8 000 ihmistä, hän kertoo.

Finnveralla on merkittävä rooli meriteollisuuden rahoittajana. Vientitakuutoiminnan noin 22 miljardin euron vastuista puolet liittyy alusrahoitukseen.

Rahoituksella on kriittinen vaikutus laivatilausten saamiseksi Suomeen. Samalla meriklusteriin kuuluvat pk-yritykset, kuten 3Mar ja StrongFlow, tarvitsevat Finnveran tarjoamia rahoitusratkaisuja.

– Asiakkaat saattavat vaatia meiltä vakuuksia, joten Finnvera on meille supertärkeä. Heidän asiantuntijuuttaan kannattaa käyttää hyväksi. Emme ole tarvinneet vielä esimerkiksi vientiluottoa, mutta sekin päivä tulee. Olemme saaneet vientiluotosta jo tarpeeksi hyvin tietoa etukäteen, 3Marin Hokkanen sanoo.

StrongFlown tavoitteena on neuvotella tilaus siten, että 50 prosenttia kauppasummasta maksetaan ennakkomaksuna. Laitteistotoimitukset ovat kuitenkin pitkäkestoisia, jolloin käyttöpääomalle on tarvetta.

– Neuvottelemme parhaillaan tililimiitistä Finnveran kanssa, Lehtinen vahvistaa.

3Mar ja StrongFlow ovat vihreän siirtymän edelläkävijöitä. Finnveran Pelkonen arvioi, että meriklusterin yritykset ovat vasta lähtökuopissa miettimässä, minkälaisia uusia ratkaisuja ne pystyvät tarjoamaan asiakkailleen. Rahoitushakemuksissa vihreä siirtymä ei vielä näy.

Vihreää siirtymää vauhdittaa muun muassa Business Finlandin NEcOLEAP-rahoitusohjelma, jossa risteilyaluksiin kehitetään ilmastoneutraaleja ja kestäviä ratkaisuja. NEcOLEAP-hankkeen kustannusarvio on 160 miljoonaa euroa, josta Meyer Turun osuus on neljäsosa. Telakkayhtiö hamuaa mukaan 1 500 kumppania aina startupeista meriklusterissa jo toimiviin yrityksiin ja tutkimuslaitoksista yliopistoihin.

– Vihreä siirtymä on monelle yritykselle kilpailutekijä. Toivon, että verkostoyritykset ovat hereillä. Me lanseerasimme kesäkuun alussa uuden ilmasto- ja ympäristölainan, jonka tavoitteena on nimenomaan edistää suomalaisten yritysten vihreää ja kestävää siirtymää, Pelkonen sanoo.

Teksti: Kimmo Koivikko

Jaa sivu: