Poseidon Principles: Finnvera raportoi laivoihin liittyvät CO2-päästöt viidettä kertaa - Seuranta tärkeää, vaikka laskentapa on haastava
Finnvera laski vuoden 2025 laskennassa päästöt erikseen rahtialuksille ja matkustaja-aluksille.
Published date
Risteilyvarustamojen näkymät ovat kansainvälisesti erittäin hyvät, ja risteilymatkailu jatkaa kasvuaan. Myös kokonaisuutena alus- ja telakkasektorin strateginen merkitys on kasvussa. Finnveran kannalta erittäin tärkeä sektori kattaa puolet Finnveran vientitakuutoiminnan vastuukannasta. Siksi myös laivoihin liittyvien päästöjen seuranta ja mittaaminen ovat olennainen osa Finnveran päästölaskentaa. Finnvera laski laivoihin liittyvän rahoituksensa suhteelliset hiilidioksidipäästöt viidettä kertaa Poseidon Principlesin mukaisesti.
Päästölaskenta tehdään aina edellisen vuoden tiedoista, eli tulokset perustuvat vuoden 2024 tietoihin.
”Vaikka emme yltäneet tavoitekäyriin, olimme lähempänä IMO:n 2023 asettamaa aiempaa kunnianhimoisempaa päästötavoitetta kuin olimme vuotta aiemmin. Laskutapa haastaa vahvasti Finnveraa, sillä laivoihin liittyvät rahoitusvastuumme kohdistuvat maailman suurimpiin edistyneimpiin risteilyaluksiin ja koska noin kaksi kolmasosaa Poseidon Principlesin mukaisista vastuistamme liittyy LNG-käyttöisiin aluksiin”, sanoo liiketoimintajohtaja Jussi Haarasilta.
Laskentatavan muutoksen vaikutukset näkyvät selvimmin juuri LNG-polttoaineessa eli nesteytetyssä maakaasussa.
Kunnianhimoinen päästövähennystavoite
Poseidon Principles -aloitteen alkuperäisen tavoitteen mukainen laskenta perustuu Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n tavoitteeseen puolittaa merenkulun päästöt vuoteen 2050 mennessä vuoden 2008 tasosta. Tällä laskutavalla Finnveran alusrahoituksen päästöt ylittivät tavoitetason 30,7 prosentilla (2024: 37,4 %). Poseidon Principlesin asettama uusi tavoite pyrkii nettonollapäästöihin vuoteen 2050 mennessä. Tällä mittaustavalla Finnveran tulos oli 38,6 prosenttia yli tavoitetason (44,1 %).
Finnvera laski myös vaihtoehtoisilla tavoilla päästöt erikseen rahtialuksille ja matkustaja-aluksille.
Finnveran rahoitus kohdistuu uusiin, teknologista huippua edustaviin aluksiin. Laskennassa hiilidioksidipäästöt suhteutetaan aluksen kokoon ja kuljettuun matkaan ja huomioon otetaan myös alukseen liittyvän luoton määrä, ja nämä tekijät vaikuttavat CO2-päästöjen tulokseen ja vuosittaiseen vaihteluun.
Finnvera kehittänyt ilmastotavoitteitaan ja raportointiaan
Päästölaskenta on parantanut arvioinnin perustana käytettävän datan laatua, mitattavuutta ja edistää näin Finnveran ilmastovaikutusten raportointia. Finnvera on asettanut toiminnalleen Pariisin ilmastosopimuksen 1,5 asteen mukaisen päästötavoitteen ja kuuluu YK:n aloitteesta perustettuun Net-Zero ECA Alliance -yhteistyöfoorumiin, jonka tavoitteina on muun muassa luoda mittaustapa päästötavoitteiden asettamiseen, raportointiin ja seurantaan sekä rakentaa yhteistä näkemystä nettonolla-tavoitteesta vienninrahoituksessa.
”Painotamme liiketoiminnassamme aktiivista keskustelua laajasti alus- ja telakkatoimialan kanssa aina moottorien toimittajista telakoihin ja varustamoihin saakka. Laivoja tilataan pitkälle tulevaisuuteen, ja teknologiaratkaisut joudutaan tekemään varhaisessa vaiheessa. Ratkaisuilla on siksi kauaskantoiset vaikutukset. Vientitakuulaitoksena meillä on hyvä mahdollisuus vaikuttaa, sillä rahoitamme uusia hankkeita ja uusinta teknologiaa, joilla lähtökohtaisesti tuotetaan ympäristön kannalta nykyistä tehokkaampi aluksia. Finnvera jatkaa ilmastotavoitteiden ja mittareiden kehittämistä Net-Zero Export Credit Agencies Alliancen periaatteiden pohjalta.”
Lisätiedot:
Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, suuryritykset, Finnvera, puh. 029 460 2601
Näin CO2-taso lasketaan Poseidon Principlesin mukaan
Hiilidioksidipäästöt suhteutetaan aluksen kokoon ja kuljettuun matkaan, ja jokaiselle alustyypille ja sen kokoluokalle on oma tavoitearvonsa. Alusten tavoitteenmukaisuusprosenteista lasketaan painotettu keskiarvo, ja mitä suurempi on alukseen liittyvän luoton määrä, sitä suuremman painoarvon kyseinen alus saa koko portfolion tavoitteenmukaisuusarvossa (alignment score). Alusten vuoden aikana liikennöimä matka vaikuttaa merkittävästi päästölaskentaan.
Poseidon Principlesin allekirjoittajat, 36 organisaatiota 14 eri maasta, edustavat lähes kolmea neljäsosaa maailman alusrahoituksen toimijoista. Mukana on keskeisiä laivarahoittajia, kuten kansainvälisiä pankkeja, mutta joukossa on myös Finnveran ohella muiden maiden vientitakuulaitoksia. Finnvera sitoutui Poseidon Principlesiin vuonna 2021.
Linkit:
Poseidon Principlesin tiedote ja raportti 15.12.2025:
Global shipping finance transparency initiative reveals closer alignment with climate goals
Poseidon Principles: Annual Discosure Report 2025 (PDF)