Etsi Finnverasta

Edellinen sivu

Ympäristöliiketoiminta tuo uutta kasvua pk-yrityksille

10.06.2010

Uusiutuvan energian tuotanto ja koko ympäristöliiketoiminta ovat lähivuosina maailmanlaajuisesti nopeimmin kasvavia yrityselämän aloja. Ne avaavat myös suomalaisille pk-yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Finnvera edistää näitä hankkeita rahoituspalveluillaan.

Uusiutuvan energian ja siihen liittyvien palveluiden ohella ympäristöä ja voimavaroja säästävä teknologia on myös uusi kasvuala. Tuulivoiman, bio-, aurinko- sekä aaltoenergian teknisten ratkaisujen kehittämisessä suomalaisyrityksillä on markkinamahdollisuuksia. Myös hajautettu energiantuotanto, erityisesti puuenergian lisääntyvä käyttö lämmön ja sähköntuotantoon sekä uudet energianlähteet tarjoavat yritystoiminnalle kasvumahdollisuuksia.

– Rahoitamme uusiutuvan energian sekä niihin liittyvien teknologioiden ja palveluiden tuomia uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja siten edistämme alan kehittymistä. Kasvu ja kehittäminen vaativat rahoitusta, ja Finnvera on muiden rahoittajien kanssa jakamassa rahoitukseen liittyvää riskiä, sanoo liiketoimintapäällikkö Unto Väkeväinen Finnverasta.

Korkeatasoista ympäristöteknologiaosaamista

Ympäristöteknologinen osaaminen on Suomessa korkealla tasolla. Finnvera on rahoittanut esimerkiksi biokaasulaitoksen rakentamista, aikaisempaa huomattavasti vähemmän kemikaaleja käyttävän painokoneen hankintaa sekä kartonkisten uusiopakkausten valmistamisessa käytettävää pakkauslinjainvestointia.

– Ympäristöä ja voimavaroja säästävän teknologian eli ns. clean tech -innovaatioiden kaupallistamisessa Finnveran tytäryhtiö Aloitusrahasto Vera Oy:llä on merkittävä panos. Rahasto sijoittaa tämän alan innovatiivisiin aloittaviin yrityksiin, ja rahaston tekemistä sijoituksista 12 prosenttia on jo nyt kohdistunut clean-tech -yrityksiin. Näiden yritysten osuus rahaston hankevirrassa näyttää kasvavan.

Finnveralla on useita mahdollisuuksia rahoittaa ympäristöliiketoiminnan hankkeita. Ennen rahoituspäätöstä Finnvera arvioi rahoitettavan yrityksen edellytykset kannattavaan toimintaan ja selvittää myös, onko yritys noudattanut ympäristölainsäädännön vaatimuksia.

– On arvioitu, että ympäristöliiketoimintaan ja uusiutuvaan energiaan liittyvät tuote- ja palveluratkaisut nousevat tulevaisuudessa merkittäväksi kasvualaksi. Erityisesti pk-yritykset saavat näistä uusia mahdollisuuksia niin kotimaassa kuin viennissäkin, Unto Väkeväinen ennakoi.

Lisätietoja:
liiketoimintapäällikkö Unto Väkeväinen, puh. 020 460 7346
www.veraventure.fi > Aloitusrahasto Vera Oy

Puhelinvaihde

029 460 11 (ark. 8.00-16.15)

Rahoitusneuvonta

029 460 2580 (ark. 9.00–16.15)

Avaa chat
Muu asiointi

029 460 2790 (ark. 9.00–16.15)

Avaa chat
Helsingin-pääkonttori