Viennin edistämiseen tarkoitettua luottovakuutusta haettu aktiivisesti

Suomalaiset vientiyritykset ovat kesäkuun lopun jälkeen hakeneet Finnveralta takuita vientikaupoilleen EU-maihin ja muihin läntisiin teollisuusmaihin. Finnvera sai tuolloin EU-komissiolta väliaikaisen luvan myöntää alle kahden vuoden luottovakuutuksia myös teollisuusmaihin, mikä ei normaaliaikana ole mahdollista. Näitä lyhyen maksuajan luottovakuutuksia on myönnetty eniten Isoon-Britanniaan, Ruotsiin, Espanjaan, Italiaan ja Ranskaan. Toimialoista puutavarateollisuus on ollut vakuutuksista kaikkien kiinnostunein.

Yleensä yritykset saavat alle kahden vuoden pituisen luoton vakuutukset yksityisiltä luottovakuuttajilta. Rahoituskriisin vuoksi useissa EU-maissa yritykset ovat toivoneet lyhyen maksuajan luottovakuutiksia Finnveraa vastaavilta julkisilta vientitakuulaitoksilta. Yritysten on edelleen ensisijaisesti haettava vakuutusta yksityiseltä luottovakuuttajalta. Suomessa toimivia yksityisiä luottovakuuttajia ovat Atradius Credit Insurance N.V. ja Euler Hermes Luottovakuutus.

Finnvera voi vakuuttaa vain niitä vientikauppoja, joita yksityiset luottovakuuttajat eivät kata. Komission antama lupa koskee 31.12.2010 mennessä tehtäviä vientitoimituksia.

Finnveran mahdollisuus luottovakuuttaa lyhyen maksuajan vientikauppoja myös EU-maihin ja muihin läntisiin teollisuusmaihin on merkittävä julkinen toimenpide, jolla autetaan suomalaisia vientiyrityksiä.
– Luottovakuutuksesta on viejälle apua tilanteissa, joissa yksityinen luottovakuuttaja on esimerkiksi irtisanonut omat luottovakuutuksensa ja vienti vakiintuneelle, hyvän maksukäyttäytymisen omaavalle asiakkaalle, on vaarassa loppua tai vähentyä puuttuvan luottoriskisuojan takia. Pystymme väliaikaisen luvan turvin paikkamaan markkinoille syntynyttä aukkoa palvelutarjonnassa ja mahdollistamaan suomalaista vientiä maailmalle, kertoo liiketoimintajohtaja Annamarja Paloheimo Finnverasta.

Takuukysyntää EU-maihin ja muihin läntisiin teollisuusmaihin on ollut 31 maahan. Takuita on myönnetty yhteensä 32 miljoonaa euroa.

liiketoimintajohtaja Annamarja Paloheimo, puh. 020 460 7267
rahoitusjohtaja Tuukka Andersén, puh. 020 460 7351