Positiivista virettä – pk-yritykset edelleen kasvuhaluisia

pkbarosyksy2015.jpg

Pk-yritykset näkevät tulevaisuuden hieman aiempaa valoisampana, eikä pitkään jatkunut talouden epävarmuus ole vähentänyt yritysten kasvuhalukkuutta. Ulkopuolista rahoitusta haetaan käyttöpääoman lisäksi nyt myös yritysten kehittämiseen.

Viime kevään Pk-yritysbarometrin tuloksiin verrattuna yritysten suhdanneodotuksissa on tapahtunut käänne positiivisempaan suuntaan. Lähes joka kolmas pk-yritys arvioi suhdanteiden paranevan tulevan 12 kuukauden aikana. Myös investointien osalta odotukset ovat hieman aiempaa paremmat, joskin trendi säilyi edelleen negatiivisena.

Pk-yritysten kasvu- ja kansainvälistymishalukkuus on epävakaasta taloustilanteesta huolimatta edelleen kohtalainen: 8 prosenttia yrityksistä ilmoittaa olevansa voimakkaasti kasvuhaluinen ja 34 prosenttia suunnittelee kasvavansa mahdollisuuksiensa mukaan.

Ulkopuolisen rahoituksen saatavuudessa ei ole tapahtunut muutosta ja pk-yritykset aikovat hakea sitä hieman aiempaa enemmän. Erityisesti voimakkaasti kasvuhakuisten pk-yritysten kiinnostus ulkopuolista rahoitusta kohtaan on korkea. Vaikka investointihalukkuuden osalta tilanne on vaisu, on merkkejä positiivisemmasta kehityksestä olemassa. Rahoitusta haetaan lähinnä käyttöpääomaksi, ja yksi merkittävä syy ulkopuolisen rahoituksen hakemiselle on yrityksen toiminnan kehittäminen.

- Syksyn Pk-yritysbarometrin mukaan kiinnostus kansainvälistymisrahoituksen hakemiseen on laskenut kaikilla toimialoilla, mutta toisaalta vahvasti kasvuhakuisilta yrityksiltä löytyy selkeää halukkuutta kasvaa juuri kansainvälistymällä. Nyt on tärkeintä saada tarpeet ja tarjonta kohtaamaan ja varmistaa se, ettei yksikään kannattava hanke jää meidän Team Finland -toimijoiden muodostaman palveluverkoston ulkopuolelle, Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä sanoo.

Suomen Yrittäjät, Finnvera ja työ- ja elinkeinoministeriö tekevät Pk-yritysbarometrin yhteistyössä kaksi kertaa vuodessa. Tavoitteena on selvittää pienten ja keskisuurten yritysten toimintaa ja taloudellista toimintaympäristöä. Syksyn 2015 barometri perustuu yli 6 500 pk-yrityksen vastauksiin.

Pk-yritysbarometri kokonaisuudessaan Suomen Yrittäjien sivuilla

Lisätietoja: