Pk-yrityksillä suotuisat suhdannenäkymät

Pk-sektori odottaa suhdanteiden pysyvän vahvoina seuraavan vuoden aikana. Vuoden alkupuolella tapahtunut talouskasvun notkahtaminen ei nujertanut pk-yritysten optimismia, Suomen Yrittäjien ja Finnveran suhdannebarometrissa todetaan.

Suotuisat suhdanneodotukset vaikuttavat myönteisesti työllistämiseen, jolloin varsinkin teollisuudessa sekä palveluissa suunnitellaan henkilökunnan lisäystä. Alkuvuoden vahva työllisyyskehitys vaimentunee kuitenkin vähitellen, sillä työvoiman heikentynyt saatavuus jarruttaa rekrytointeja, Suomen Yrittäjien pääekonomisti Jarkko Soikkeli ennakoi.

Pk-yritysten investointiodotukset ovat kohentuneet kevään 2005 kyselystä, mikä johtuu erityisesti rakentamisen ja palveluiden investointihalujen elpymisestä, Soikkeli sanoo. Hänen mukaansa polttoaineiden korkean hinnan ja pitkään jatkuneen nopean reaalipalkkojen nousun vanavedessä myös tuotantokustannuspaineet ovat lisääntyneet.

Kasvukeinoina uudet tuotteet, markkinointi ja verkostoituminen, myös ulkomaille
Barometrin mukaan pk-yrityksistä 8 prosenttia on voimakkaasti kasvuhakuisia ja kasvuhalut lisääntyvät yrityksen koon kasvaessa, Suomen Yrittäjien pääekonomisti toteaa. Myös sukupolvenvaihdoksen läpikäyneet ja nuoremmat yritykset ovat selvästi keskimääräistä kasvuhakuisempia.

- Lähes puolet kasvuhakuisista pk-yrityksistä perustaa kasvustrategiansa uusien tuotteiden kehittämiseen sekä myynnin ja markkinoinnin lisäämiseen. Myös verkostoituminen, kansainvälistyminen ja uusien markkinoiden avaaminen ovat tärkeitä keinoja kasvun lisäämiseksi. Yleisimmät tavat edistää vientiä ja kansainvälistymistä ovat markkinointi- ja myyntiketjun etsiminen ulkomailla sekä projektivienti.

Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä painottaa kansainvälistymisen merkitystä suomalaisten pk-yritysten kasvuväylänä. Esimerkiksi Finnveran kansainvälistymisrahoituksen kysyntä onkin lähtenyt selvään kasvuun. Eniten on rahoitettu Venäjälle ja Baltian maihin suuntautuvia metalliteollisuuden ja palvelualojen hankkeita.

- Pk-barometrinkin mukaan voimakkaasti kasvuhakuisilla yrityksillä vakuuksien puute hankaloittaa rahoituksen saantia. Aivan alkuvaiheen yrityksillä on eniten vaikeuksia löytää riskirahoitusta, jolloin kaupallisten pääomasijoittajien lisäksi tarvitaan riskinjakajia. Uusi pääomasijoitusyhtiömme Aloitusrahasto Vera Oy täydentää yritysten siemenvaiheen rahoitusta. Pitkäjänteisellä yhteistyöllä muiden julkisten ja markkinaehtoisten rahoittajien kanssa olemme luomassa yrityksille kasvumahdollisuuksia, Pauli Heikkilä toteaa.

Maltilliset kannattavuusodotukset

Samaan aikaan kun pk-yritysten investointi- ja rekrytointihalut ovat nousussa, ovat niiden kannattavuusodotukset hieman maltillistuneet. Sen sijaan odotukset vakavaraisuuden kehityksestä ovat pysytelleet kaikkien aikojen vahvimmalla tasolla. Eniten vakavaraisuuden kohentumiseen uskotaan teollisuudessa ja kaupassa sekä voimakkaasti kasvuhakuisissa yrityksissä.

Yli 30 prosenttia pk-yrityksistä on ottanut viimeisen vuoden aikana uutta ulkoista rahoitusta. Näistä yrityksistä yli kolme neljäsosaa haki sitä pankeista. Finnveran osuus uutta rahoitusta ottaneista yrityksistä nousi 17 prosenttiin, mikä on hieman suurempi kuin asiakasosuutemme, Heikkilä toteaa.

Barometrin mukaan selvästi yli puolet ulkoisesta rahoituksesta on tarkoitettu kone- ja laiteinvestointeihin, mutta reilu neljännes yrityksistä oli ottanut sitä myös käyttöpääomaksi. Yleisimmin ulkoista rahoitusta otettiin käyttöpääomaksi kaupassa ja teollisuudessa.

- Pk-yritysten investoinneista ja yritysjärjestelyistä johtuva rahoituskysyntämme on vilkastunut. Alkuvuonna rahoittamiemme kotimaisten investointien määrä pk-yrityksissä oli yli puoli miljardia euroa, Heikkilä mainitsee.

Globalisaation myönteiset vaikutukset
Yli kaksi kolmasosaa pk-yrityksistä näkee globalisaation vaikutukset yritystoiminnallensa positiivisina. Suurimmiksi hyödyiksi yrittäjät kokevat raaka-aineiden sekä väli- ja lopputuotteiden edullisemmat hinnat ja laajemmat valikoimat, Jarkko Soikkeli sanoo.

- Pk-yritysten mukaan viranomaiset voisivat parhaiten reagoida globalisaation haasteisiin varmistamalla yritysverotuksen kilpailukyky sekä alentamalla työnantajan sosiaalivakuutusmaksuja ja henkilöverotusta. Myös kilpailukykyinen koulutusjärjestelmä koetaan tärkeäksi.

Oppimisen ohjauksesta saatava korvaus
Ajankohtaiskysymyksenä Suomen Yrittäjien ja Finnveran suhdannebarometrissa tiedusteltiin opiskeluun liittyvistä työpaikoilla oppijoista, joita on yleisesti pk-yrityksissä. Selvästi yli puolet pk-yrityksistä kokee, että niille tulisi maksaa korvausta oppimisen ohjauksesta, Jarkko Soikkeli tiivistää.

- Kompensaation tarve on suurinta alle 10 henkilön yrityksissä. Myös ensi vuonna nuorten ammatilliseen koulutukseen tulevista ammattiosaamisen näytöistä pk-yritykset haluavat korvauksen, sillä ainoastaan 15 prosenttia yrittäjistä ilmoittaa olevansa valmiita osallistumaan näyttöjen toteuttamiseen ilmaiseksi.

Lisätietoja

Suomen Yrittäjät, pääekonomisti Jarkko Soikkeli, puh. (09) 2292 2928, 050 413 2824 ja
toimitusjohtaja Jussi Järventaus, puh. (09) 2292 2950, 050 336 0015

Finnvera Oyj, toimitusjohtaja Pauli Heikkilä, puh. 020 460 7321 ja