Lounais-Suomen aluekatsaus 1–12/2021: Finnveran rahoitus Varsinais-Suomen ja Satakunnan yrityksille kasvoi selvästi ja kohdistui kasvuun

""

Finnveran rahoitus kasvoi Lounais-Suomen alueella selvästi ja kohdistui pääosin kasvuun ja investointeihin vuonna 2021. Varsinais-Suomessa investoinnit kaksinkertaistuivat, ja Satakunnassa toimitusvakuudet kasvoivat voimakkaasti. Myös omistajanvaihdosten rahoitus kasvoi alueella merkittävästi, ja omistajanvaihdokset lisääntyivät ilahduttavasti etenkin Varsinais-Suomessa. Ahvenanmaalla rahoitus palautui kriisivuoden 2020 jälkeen normaalille tasolleen.

Finnveran myöntämä rahoitus Lounais-Suomen pk- ja midcap-yrityksille vuonna 2021 ylsi yhteensä 236 miljoonaan euroon, kasvua vuoden 2020 huipputasosta oli 11 prosenttia. Varsinais-Suomessa rahoitusta myönnettiin 159 miljoonaa euroa (146), Satakunnassa 76 miljoonaa euroa (56) ja Ahvenanmaalla 2 miljoonaa euroa (11).

Varsinais-Suomessa investoinnit kaksinkertaistuivat, ja Satakunnassa toimitusvakuudet kasvoivat voimakkaasti. Toimitusvakuuksissa tilaajayritys pyrkii minimoimaan tilaukseensa liittyviä riskejä. Tyypillisesti toimitusvakuuksia käytetään projektiluontoisissa toimituksissa, ja niitä annetaan tilaajan vaatimuksesta. Toimitusvakuuksia käytetään sekä kotimaisissa että vientiin lähtevissä toimituksissa.

– Vuosi 2021 oli alueemme yrityksille pääsääntöisesti kasvun vuosi. Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa Finnveran rahoituksen myöntäminen kasvoi selvästi ja se kohdistui yritysten liiketoiminnan kasvuun ja siihen liittyviin rahoitustarpeisiin. Varsinais-Suomessa rahoituksessa painottuivat investoinnit ja Satakunnassa kasvun sitoma käyttöpääoma ja saatujen tilausten rahoittaminen, kertoo aluejohtaja Seija Pelkonen.

Finnvera rahoitti suuria yrityksiä Varsinais-Suomessa yhteensä 316 miljoonalla eurolla ja Satakunnassa 11 miljoonalla eurolla.

""

Toimialoista teollisuus ja liike-elämän palvelut rahoituksen kärjessä

Varsinais-Suomessa merkittävimmät rahoitettavat toimialat pk- ja midcap-yritysten rahoituksessa olivat teollisuus (65 milj. euroa) ja liike-elämän palvelut (62 milj. euroa).

""

Satakunnassa Finnveran rahoitus painottui teollisuusyrityksiin, joille myönnettiin yhteensä 44 miljoonaa euroa. Liike-elämän palvelujen osuus rahoituksesta oli 21 miljoonaa euroa.

– Etenkin Satakunnan alueen rahoituksessa näkyy, että teollisuuden alan yritykset ovat saaneet runsaasti uusia tilauksia, ja sen myötä yrityksille on syntynyt rahoitustarpeita, kertoo Pelkonen.

Omistajanvaihdokset tuovat elinvoimaa

Finnvera oli mukana rahoittamassa omistajanvaihdoksia Lounais-Suomen alueella noin 39 miljoonalla eurolla, ja kasvua edellisvuodesta oli peräti 168 prosenttia.

Varsinais-Suomessa omistajanvaihdokset kääntyivät selvään kasvuun vuoden 2020 jälkeen, ja rahoituksen myöntäminen yrityskauppoihin oli ennätyksellistä vuonna 2021.

– On ilahduttavaa, että omistajanvaihdokset ovat kääntyneet Varsinais-Suomessa jälleen kasvuun, sillä niillä on useita myönteisiä vaikutuksia. Yritykseen saadaan uutta osaamista ja sitä myöden kykyä kasvattaa ja kehittää yritystä. Finnveran yksi ydintehtävistä on edesauttaa omistajanvaihdosten toteutumista rahoituksen keinoin, toteaa Pelkonen.

Satakunnassa yrityskaupat ovat olleet laskussa.

– Kevään 2022 Pk-yritysbarometrin mukaan 20 prosenttia Satakunnan pk-yrityksistä aikoo tehdä omistuksenvaihdoksen kahden vuoden sisällä ja 35 prosenttia viiden vuoden sisällä. Toivottavasti mahdollisimman moni elinkelpoisista yrityksistä löytää jatkajan. Ostajien ja myyjien kohtaaminen saattaa muodostua ongelmaksi, kertoo Satakunnan aluepäällikkö Pia Kiuru.

""

Maailmanpoliittinen tilanne toi uuden uhkakuvan yrityksille

Maailmanpoliittinen tilanne ja pandemian jatkuminen luovat epävarmuutta yritysten tulevaisuuteen.

– Näkymät olivat alkuvuodesta todella valoisat. Maailmanpoliittinen tilanne toi uuden uhkakuvan yrityksille. Vielä on vaikea arvioida, miten se tulee vaikuttamaan suomalaisten yritysten liiketoimintoihin. Finnvera on rahoituksen keinoin mahdollistamassa suomalaisten yritysten toimintaa myös epävarmoina aikoina, jatkaa Seija Pelkonen.

Seija Pelkonen, aluejohtaja, Länsi-Suomi, puh. 029 460 2620

Liite: Lounais-Suomen aluekatsaus 1-12/2021 (PDF)

Katso video: Aluejohtaja Seija Pelkosen katsaus Lounais-Suomen rahoitukseen ja talouteen.