Kysely: Vain puolet pk-yrityksistä seuraa aktiivisesti yrityksen arvon kehittymistä

KyselyVainpuoletpkyrityksistaeseuraaaktiivisestiyrityksenarvonkehittymistae.jpg

Puolet yrityspäättäjistä seuraa yrityksensä arvon kehittymistä. Vähän alle puolet pk-yrityksistä on varautunut omistajanvaihdoksiin. Tiedot käyvät ilmi pk-yrittäjille tehdystä kyselystä.

Vuosittain tuhannet yritykset tulevat elinkaaressaan siihen vaiheeseen, että omistajanvaihdos on ajankohtainen. Yli puolessa (56 %) pk-yrityksistä ei kuitenkaan ole tehty suunnitelmia omistajanvaihdoksesta. Liikevaihdoltaan ja henkilömääriltään pienimmissä yrityksissä arvonkehitystä seurataan kaikkein passiivisimmin.

‒ Herättelyä asian suhteen kaivataan. Omasta yrityksestä kannattaa ehdottomasti pitää huolta myös sen arvon osalta, ja yritystä tulee kehittää koko elinkaaren ajan. Näin varmistetaan, että kun omistajanvaihdos tulee ajankohtaiseksi, on yritys valmiiksi hyvässä kunnossa, Finnveran liiketoimintajohtaja Katja Keitaanniemi sanoo.

Finnvera, Suomen Yrittäjät ja työ- ja elinkeinoministeriö tekevät Pk-yritysbarometrin yhteistyössä kaksi kertaa vuodessa. Tänä vuonna osana kyselyä kysyttiin erikseen omistajanvaihdoksia. Nyt julkistettavat omistajanvaihdoksiin liittyvät tulokset perustuvat kevään 2016 barometriin osallistuneiden noin 6 000 pk-yrityksen vastauksiin.

Yrityskauppa hyvä keino kasvuun – apua tarjolla

Yrityskauppa voi olla hyvä keino kasvattaa liiketoimintaa. 80 prosenttia kyselyyn osallistuneista pk-yrityksistä kuitenkin ilmoitti, ettei ole kiinnostunut ostamaan yritystä tai liiketoimintaa. Voimakkaasti kasvuhakuiset yritykset näkevät kuitenkin enemmän mahdollisuuksia, ja niistä noin 40 prosenttia pitääkin yrityksen tai liiketoiminnan ostoa kiinnostavana.

‒ Kasvun näkökulmasta olemassa olevan yrityksen ostaminen tuo uusia mahdollisuuksia ja voi olla taloudellisestikin fiksumpaa kuin orgaaninen kasvu. Myös aloittavalle yrittäjälle yrityksen ostaminen on hyvä vaihtoehto, sillä silloin uusi yrittäjä saa valmiina jo hyväksi testatun idean, jota viedä eteenpäin, varatoimitusjohtaja Anssi Kujala Suomen Yrittäjistä kertoo.

Apua yrityskauppoihin on tarjolla. Suomen Yrittäjien Yrityspörssi on maan suurin pienten yritysten kauppapaikka. Sen ilmoituksia seuraa lähes 25 000 yrityskaupoista kiinnostunutta joka kuukausi. Yrityspörssiin on uutuutena kerätty perustietoja arvonmääritykseen, kauppatapoihin, rahoitukseen ja verotukseen liittyen. Valtakunnallisen Yrityspörssin lisäksi jo kymmenellä alueella toimii oma, alueellinen Yrityspörssi.

Omistajanvaihdokset, pk-yritysbarometri, kevät 2016 (PDF)

Lue lisää omistajanvaihdoksista ja laske yrityksesi arvo

Lisätietoja:
liiketoimintajohtaja Katja Keitaanniemi, puh. 029 460 2888
varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, puh. 0400 567 925

Finnvera tarjoaa rahoitusta yritystoiminnan alkuun, kasvuun ja kansainvälistymiseen sekä viennin riskeiltä suojautumiseen. Vahvistamme suomalaisten yritysten toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä tarjoamalla lainoja, takauksia ja vienninrahoituspalveluja. Finnvera jakaa rahoitukseen sisältyvää riskiä muiden rahoittajien kanssa. Finnvera on valtion omistama erityisrahoittaja ja Suomen virallinen vientitakuulaitos Export Credit Agency (ECA). www.finnvera.fi https://www.finnvera.fi/Finnvera/Medialle/Medialle

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, yli 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä puolet on yksinyrittäjiä ja puolet työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät noin 650 000 henkilöä. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 63 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi . www.yritysporssi.fi