Itä-Suomen aluekatsaus 1–12/2021: Itä-Suomessa Finnveran rahoituksen kysyntä yllätti myönteisesti – Yhä useampi alueen yritys hakee vakautta viennistä

""

Itä-Suomen yritysten lisääntyvä kansainvälisten markkinoiden tavoittelu näkyy vientitakausten ja vientitakuiden kasvuna. Maakunnista nopeinta viennin rahoituksen kasvu oli Pohjois-Savossa. Keski-Suomessa kasvua tavoittelevien yritysten osuus nousi noin 70 prosenttiin. Pohjois-Karjalassa yrityskauppa käy ennätystasolla. Etelä-Savossa rahoitus jakaantuu tasaisesti usealle eri toimialalle.

Rahoitus kohdentui entistä voimakkaammin investointeihin, omistusjärjestelyihin ja viennin rahoitusratkaisuihin. Kansainvälistä kasvua tavoittelevien yritysten osuus Itä-Suomen kokonaisrahoituksesta oli ennätykselliset 46 prosenttia.

– Rahoituksen kysyntä ja painottuminen kasvuyrityksille yllätti myönteisesti. Pandemian mukanaan tuomalla epävarmuudella on selvästi ollut myös myönteisiä vaikutuksia yritysten tulevaisuuden suunnitelmiin. Yhä suurempi joukko yrityksiä hakee vakautta toiminnalleen panostamalla liiketoiminnan kasvattamiseen ja tavoittelemalla uusia kansainvälisiä markkinoita. Käänne takaisin kasvu-uralle oli pienillä ja keskisuurilla yrityksillä ensimmäisen koronavuoden jälkeen nopeaa, sanoo Finnveran Itä-Suomen aluejohtaja Mikko Vänttinen.

Finnveran rahoituksen pääkohdat alueella vuonna 2021

Finnvera myönsi lainoja, takauksia ja vientitakuita Itä-Suomen neljän maakunnan alueella yhteensä 189 miljoonaa euroa, mikä on 22 prosenttia vähemmän verrattuna koronarahoituksen värittämään vuoteen 2020.

• Eniten rahoitusta kohdistui Pohjois-Savoon 61 miljoonaa euroa. Etelä-Savoon, Keski-Suomeen ja Pohjois-Karjalaan rahoitusta myönnettiin vajaat 40 miljoonaa jokaiseen maakuntaan.
  • Alueen pk- ja midcap-yrityksille myönnettiin ennätykselliset 46 miljoonaa euroa vientitakuita ja vientitakauksia.
  • Kotimaan rahoituksesta 61 prosenttia kohdistui kasvuhakuisille yrityksille ja kasvun rahoittamiseen muun muassa investointeihin, omistusjärjestelyihin tai kasvun käyttöpääomaksi.

Ennätyksellinen määrä vientitakuita ja -takauksia

Itä-Suomen alueella viennin rahoituksessa nähtiin jo toisena vuonna peräkkäin merkittävää kasvua ja vuonna 2021 vienninrahoitus oli 70 prosenttia suurempaa kuin vuonna 2020. Pk-vientitakuut ja -takaukset ylittivät alueella ensimmäistä kertaa 45 miljoonan euron rajan. Maakunnista nopeinta viennin rahoituksen kasvu oli Pohjois-Savossa, missä vientitakuiden ja -takausten myöntäminen yli viisinkertaistui edellisvuoteen verrattaessa.

""

Yrityskaupat kasvun moottorina – Pohjois-Karjalassa yrityskauppa käy ennätystasolla

Muun Suomen tavoin myös Itä-Suomessa yrityskauppojen rahoitus jatkoi kasvuaan. Omistajanvaihdoksiin myönnetty rahoitus kasvoi 38 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Maakunnista vain Etelä-Savossa omistajanvaihdosten rahoitus jäi edellisvuotta pienemmäksi.

Erityisesti Pohjois-Karjalassa omistusvaihdosten rahoituksen kasvu oli voimakasta ja kasvu jatkui jo neljättä vuotta peräkkäin. Useita vuosia jatkunut kasvu on seurausta Pohjois-Karjalassa omistajanvaihdoksissa toimivien neuvontaorganisaatioiden, rahoittajien sekä Finnveran hyvästä yhteistyöstä ja jatkajien löytymisestä yrityksille, kiittelee Vänttinen.

Omistajanvaihdosten rahoitus Itä-Suomen alueella nousi 33 miljoonaan euroon ja se jakaantui seuraavasti: Etelä-Savo 5 miljoonaa euroa, Keski-Suomi 8 miljoonaa euroa, Pohjois-Karjala 13 miljoonaa euroa ja Pohjois-Savo 8 miljoonaa euroa.

Tavoitteena tuottavuutta lisäävät kestävät investoinnit ja nuorten yrittäjyys

Yrityksille on tarjolla kestävän kehityksen ja vihreän siirtymän myötä uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Samoin kasvumahdollisuuksia avautuu ikääntyvän yrittäjäsukupolven omistamien yritysten omistajanvaihdosten myötä.

– Yrittäminen on aina riskin ottamista. Nuoret ovat tutkimusten mukaan halukkaampia riskinottoon ja siten myös halukkaampia kasvattamaan yritystensä arvoa. Tästä syystä nuorten kiinnostusta yrittäjyyteen tulisi kannustaa kaikin keinoin, toteaa Vänttinen.

""

– Finnveran onnistumiset kasvua sekä kansainvälistä kasvua tavoittelevien yritysten rahoittajana ovat erinomaisia esimerkkejä työstä, jota tehdään yritysten menestymiseksi. Yritysten menestyminen globaalin kilpailun puristuksessa edellyttää maakunnissa toimivilta yrityksiltä kasvuhalukkuutta ja onnistumista omissa kasvu- ja uudistumissuunnitelmissaan sekä onnistuneita omistusjärjestelyjä omistajanvaihdostilanteissa. Haluamme Team Finland -verkoston toimijoiden ja muiden rahoittajien kanssa olla auttamassa näitä yrityksiä menestymään, kiteyttää Vänttinen Finnveran rahoitustoiminnan tulevaisuutta.

Mikko Vänttinen, aluejohtaja, Itä-Suomi, puh. 029 460 2721, [email protected]

Liite: Itä-Suomen aluekatsaus (PDF)

Katso video: Aluejohtaja Mikko Vänttisen katsaus Itä-Suomen rahoitukseen ja talouteen.