Finnveran suhdannerahoitus sopii investointeihin

Finnveralla on mahdollisuus myöntää yrityksille suhdannerahoitusta vielä tämän vuoden loppuun saakka. Suhdannerahoituksen kysyntä väheni viime vuonna edellisvuodesta, sillä yritysten investointeihin ja käyttöpääomaan liittyvä rahoitustarve oli vähäistä. Suhdannerahoituksen ehtoja on muutettu joustavimmiksi niin, että se sopii paremmin investointien ja kasvun vaatimaan käyttöpääoman rahoitukseen.

– Yritysten investointien vähäisyys Suomessa uhkaa jo heikentää kansantalouden kasvumahdollisuuksia, joten pyrimme suhdannerahoituksella edistämään investointien käyntiinlähtöä. Muutosten jälkeen suhdannerahoituksemme sopii hyvin myös investointien rahoittamiseen, varatoimitusjohtaja Veijo Ojala Finnverasta toteaa.

Finnveran suhdannelainan ja -takauksen ehtoja on muutettu siten, että laina- ja takausaika on pidennetty 10 vuoteen aiemman kuuden vuoden sijasta. Lyhin laina- ja takausaika on kaksi vuotta.

– Pidensimme suhdannelainan ja -takauksen takaisinmaksuaikoja, jotta pitkäkestoisten investointien rahoitus on paremmin mahdollista.

Suhdannerahoitusta voidaan myöntää alle 2 000 henkilöä työllistäville yrityksille, joilla on kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Ehtona on myös muiden rahoittajien lisärahoitus tai saatavien vakautus. Näin turvataan yritysten kokonaisrahoitus.

Suhdannerahoitusta on tähän saakka käytetty valtaosin käyttöpääomatarpeisiin ja investointien rahoitus on ollut vähäistä. Metalliteollisuuden osuus on ollut noin kolmannes, ja tyypillinen kohdeyritys on ollut ali- ja osahankintaa tekevä konepaja. Puutuoteteollisuuden osuus on myös merkittävä, ja sahat ovat tyypillinen asiakasryhmä.

Suhdannelainan ja -takauksen keskikoot ovat nyt olleet selvästi suurempia kuin 90-luvun lamassa, sillä nyt suhdannerahoitusta on voitu myöntää myös pk-yrityksiä suuremmille yrityksille.

Finnveran suhdannerahoitus otettiin käyttöön 6.3.2009 rahoitus- ja talouskriisin ollessa pahimmillaan. OECD teki syksyllä 2010 tutkimuksen, jossa kysyttiin suhdannerahoitusta saaneilta asiakkailtamme rahoituksen vaikutuksista. Noin 40 prosenttia vastaajista ilmoitti rahoituksen pelastaneen yrityksen konkurssilta.

varatoimitusjohtaja Veijo Ojala, puh. 020 460 7405