Finnveran suhdannelainat ja -takaukset otetaan käyttöön

Uudet Finnveran rahoitustuotteet, suhdannelaina- ja takaus otetaan käyttöön 6.3.2009. Suhdannetuotteet on tarkoitettu enintään 1 000 henkilöä työllistäville yrityksille, joiden maksuvalmius tai kannattavuus ovat heikentyneet rahoituskriisiä seuranneen taloudellisen laskusuhdanteen takia. Järjestely on määräaikainen vuosille 2009–2011.

Suhdannelainat ja -takaukset on tarkoitettu pk-yrityksille ja enintään 1 000 henkilöä työllistäville suurille yrityksille, joiden rahoituksen saatavuus on tämänhetkisessä suhdannetilanteessa vaikeutunut. Yrityksen kannattavuus ja maksuvalmius ovat saattaneet heikentyä taloustilanteen vuoksi, minkä vuoksi yritys tarvitsee maksuvalmiutta turvaavaa käyttöpääomaa tai kilpailukykyä varmistava investointi on vailla rahoitusta.
– Näissä tilanteissa tarvitaan erityistoimia, ja autamme suhdannetuotteillamme yrityksiä selviämään taantuman yli. Selvitämme yritystutkimuksessamme, onko yrityksellä edellytykset kannattavaan liiketoimintaan taantumavaiheen jälkeen. Myös muiden yrityksen päärahoittajien osallistuminen rahoitukseen lisärahoitusta myöntämällä tai saatavien vakauttamisella ovat ehtona suhdannetuotteidemme myöntämiselle, kotimaan alueellisesta rahoituksesta vastaava varatoimitusjohtaja Veijo Ojala kertoo.

Suhdannelainoja ja -takauksia voidaan myöntää vuosina 2009–2011 enintään 900 miljoonaa euroa. Ojala arvioi, että kolmen vuoden aikana suhdannetuotteita tarjotaan noin 6 000:lle yritykselle.

Suhdannelainoissa Finnveran rahoitusosuus on yleensä enintään 50–70 prosenttia, mutta voi olla pienehköissä hankkeissa suurempikin. Suhdannetakauksella Finnvera voi taata lainasta enintään 80 prosenttia. Suhdannelainan ja -takausten enimmäismäärä yritystä kohden on 10 miljoonaa euroa.
– Finnvera voi kotimaan rahoituksessa myöntää rahoitusta pk-yrityksille ja vain harvoissa poikkeustapauksissa suuryrityksille. Nyt voimme tarjota suhdannetuotteita myös yli 250 mutta enintään 1 000 henkilöä työllistäville yrityksille. Tällä saattaa olla hyvinkin suuri merkitys työllisyyden kannalta.

Finnvera voi valtion korotetun tappiokorvauksen vuoksi ottaa suhdannetuotteissa aiempaa suurempaa riskiä. Valtioneuvosto päätti muuttaa Finnveran luotto- ja takaustappiositoumuksia siten, että valtio korvaa suhdannelainoista ja -takauksista mahdollisesti syntyvistä tappioista suuremman osan kuin Finnveran muista rahoitustuotteista syntyvistä tappioista.

varatoimitusjohtaja Veijo Ojala, puh. 020 460 7405 tai 0400 672 401

Tutustu tarkemmin tuotteisiin