Finnveran salkkuyhtiöille 15 miljoonaa euroa bisnesenkeleiltä

Bisnesenkelikuva.jpg

Bisnesenkelisijoitusten määrä Suomessa on vahvassa kasvussa. Finnveran pääomasijoitustoiminnan kohdeyhtiöt saivat enkelirahaa vuonna 2014 yhteensä 15 miljoonaa euroa.

Yksityisten henkilösijoittajien eli bisnesenkeleiden tekemät sijoitukset Finnveran pääomasijoitustoiminnan hallinnoiman Aloitusrahasto Veran kohdeyhtiöihin kasvoivat jo viidettä vuotta peräkkäin. Rahasto teki vuonna 2014 ensi- ja jatkosijoituksia 72 aikaisen vaiheen yritykseen yhteensä 14,3 miljoonalla eurolla. Viime vuoden lopussa rahaston salkussa oli kaikkiaan 133 yhtiötä. Noin kolmasosaan rahaston kohdeyhtiöistä tehtiin myös bisnesenkelisijoituksia, yhteensä 15 miljoonalla eurolla. Enkelisijoitusten määrä ylitti ensimmäistä kertaa rahaston tekemien sijoitusten määrän.

Bisnesenkeleiden arvioidaan tekevän sijoituksia Suomessa vuosittain noin 40–50 miljoonalla eurolla.

”Bisnesenkelisijoitusten vuosivolyymiin suhteutettuna voidaan sanoa, että Finnveran rooli enkelirahan kanavoimisessa alkuvaiheen yrityksiin on merkittävä”, toteaa Finnveran pääomasijoitustoiminnasta vastaava johtaja Leo Houtsonen.

Verrattuna vuoteen 2009 Finnveran pääomasijoitustoiminnan kohdeyhtiöihin tehtyjen bisnesenkelisijoitusten euromäärä oli vuonna 2014 jo lähes nelinkertainen. Sijoitusten keskikoko oli noin 60 000 euroa, ja sijoituksia teki yhteensä 201 bisnesenkeliä. Lukumääräisesti sijoituksia tehtiin vuoden aikana 253 kappaletta. Finnvera tekee suoria sijoituksia alkuvaiheen innovatiivisiin yrityksiin vuoden 2017 loppuun saakka.

Lisätietoja:  Leo Houtsonen, Finnvera Oyj, p. 029 460 2733, [email protected]