Finnveran rahoituksen vastuukattoja koskevat lait hyväksytty

Finnveran rahoituksen vastuukattojen korotuksia koskevat lait on hyväksytty ja uudet vastuukatot tulevat voimaan 15.6.2009. Viennin rahoituksen vastuukatto nousee 10 miljardista 12,5 miljardiin euroon ja kotimaan rahoituksen vastuukatto 3,2 miljardista 4,2 miljardiin euroon.

Vastuukattojen korotuksilla valtio pyrkii turvaamaan Finnveran mahdollisuudet rahoittaa kannattavaksi arvioitua yritystoimintaa rahoitusmarkkinakriisin aikana. Vastuukattoja korotettiin lakimuutoksilla edellisen kerran vuoden 2009 alussa. Toteutetut korotukset ovat luonteeltaan määräaikaisia ja niitä tarkastellaan uudelleen sen jälkeen, kun tilanne rahoitusmarkkinoilla on normalisoitunut.

Finnveran kotimaan rahoituksen euromääräinen kysyntä oli kuluvan vuoden kesäkuun alussa noin 61 prosenttia suurempi verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Vastaavalla jaksolla viennin rahoituksen kysyntä euroissa oli laskenut, mutta kappalemäärissä noussut 110 prosenttia.

Vientitakuiden vastuukatto nousee 2,5 miljardia euroa jälleenrahoituksen vuoksi

Finnveran tytäryhtiö Suomen Vientiluotto Oy on voinut tarjota ns. jälleenrahoitusmallin mukaisia luottoja vuoden alusta lähtien. Vientiä rahoittava pankki voi siirtää ostajaluoton tai sen osan Finnveran tytäryhtiön Suomen Vientiluotto Oy:n rahoitettavaksi, jos vientihanke merkittävästi vaikeutuisi sen vuoksi, että markkinoilta ei ole saatavissa rahoitusta kilpailukykyisin ehdoin.

Jälleenrahoitushankkeissa on aina Finnveran vientitakuu, minkä vuoksi vientitakuiden vastuukattoa korotettiin 12,5 miljardiin euroon. Vastuukattoa laskettaessa huomioidaan voimaan tulleiden takuiden pääoma sekä puolet annettujen sitovien takuutarjousten pääomasta.

Suomen Vientiluotto voi jälleenrahoittaa vientihankkeita enintään 3,7 miljardia euroa. Toukokuun loppuun mennessä jälleenrahoitustarjouksia oli annettu 0,5 miljardia euroa.

Kotimaan vastuukatto nousee miljardi euroa

Finnveran kotimaan rahoituksessa myöntämien luottojen maksamatta oleva pääoma ja voimassa olevien takausten määrä voi olla enintään 4,2 miljardia euroa. Vastuukaton korotuksen tarkoitus on turvata pk-yritysten rahoituksen häiriötön jatkuminen tilanteessa, jossa niiden normaali markkinaehtoinen rahoitus on rahoituskriisin takia vaikeutunut.

Finnvera aloitti osana elvytyspakettia suhdannelainojen ja -takausten myöntämisen maaliskuun alussa. Suhdannetuotteita Finnvera voi myöntää kolmen vuoden ajan yhteensä noin 900 miljoonaa euroa väliaikaisesti rahoitusvaikeuksiin joutuneille yrityksille. Suhdannerahoitusta saadakseen yrityksellä tulee olla edellytykset kannattavaan toimintaan suhdannetilanteen parannuttua. Suhdannerahoituksen saaminen edellyttää myös, että muut rahoittajat vakauttavat saatavansa. Suhdannelainoja on myönnetty lähes 230 yritykselle yhteensä noin sata miljoonaa euroa.

toimitusjohtaja Pauli Heikkilä, puh. 020 460 7321

varatoimitusjohtaja Topi Vesteri, puh. 020 460 7238 (viennin rahoitus)

varatoimitusjohtaja Veijo Ojala, puh. 020 460 7405 (kotimaan rahoitus)

viestintäjohtaja Leena Jaakkola, puh. 020 460 7232 tai 040 352 9332