Etsi Finnverasta

Edellinen sivu

Finnvera takaa TUI Cruises -varustamon ostajaluottoa

27.09.2011

STX Finland Oy ja saksalainen TUI Cruises GmbH -varustamo ovat solmineet risteilyalusta koskevan laivanrakennussopimuksen. Finnvera on mukana takaamassa toimituksen jälkeistä ostajaluottoa. Finnveran takaaman luoton rahoitus hoidetaan Suomen Vientiluotto Oy:n jälleenrahoituksella.

Finnveran takuu kattaa noin 360 miljoonan euron ostajaluotosta 95 prosenttia. Laina-aika on 12 vuotta aluksen luovutuksesta. Finnveran takuun saaja on erikseen valittava pankki, joka siirtää luoton jälleenrahoitettavaksi Suomen Vientiluotto Oy:lle. Järjestelyssä hyödynnettiin väliaikaista viennin jälleenrahoitusmallia.

– Ostaja edellyttää usein suomalaisviejältä jo tarjouskilpailuun mukaan pääsemiseksi Finnveran vientitakuita, ja monesti takuu on myös edellytys kaupan solmimiselle. Takuujärjestely edistää suomalaisen vientiyrityksen liiketoimintaa ja hyödyttää samalla Suomen kansantaloutta, Finnveran viennin rahoituksesta vastaava varatoimitusjohtaja Topi Vesteri toteaa.

Tilattu alus valmistuu STX Finland Oy:n Turun telakalta keväällä 2014, ja sen työllisyysvaikutus on arviolta 5 500 miestyövuotta.

Risteilyalus on kooltaan 97 000 bruttorekisteritonnia ja kapasiteetiltaan 2 500 matkustajaa. Aluksen pituus on noin 295 metriä.

TUI Cruises GmbH:n omistavat puoliksi eurooppalainen matkailujätti TUI AG sekä maailman toiseksi suurin risteilyvarustamo Royal Caribbean Cruises. Nyt solmittu sopimus sisältää myös option vastaavan sisaraluksen tilaamisesta. Toisen aluksen tilaaminen edellyttää TUI Cruisesin omistajien hyväksyntää.

varatoimitusjohtaja Topi Vesteri, puh. 020 460 7238

Puhelinvaihde

029 460 11 (ark. 8.00-16.15)

Rahoitusneuvonta