Finnvera takaa suomalaista vientiä Montes del Platan sellutehdashankkeeseen Uruguayhin

Finnvera on sopinut 900 miljoonan Yhdysvaltain dollarin ostajaluottotakuusta, joka liittyy sellutehdashankkeeseen Uruguayssa. Takuu myönnettiin 12 vuoden vientiluotolle. Sillä rahoitetaan Andritz Oy:n ja Pöyry Finland Oy:n toimituksia Suomesta.

Finnveran takaaman luoton rahoitus hoidetaan Suomen Vientiluotto Oy:n jälleenrahoituksella, ja luotonsaajana on Montes del Platan sellutehdasyhtiö Celulosa y Energía Punta Pereira S.A., chileläisen metsäyhtiö Araucon ja Stora Enson yhteisyritys. Luoton agenttipankkina ja Finnveran takuun haltijana toimii Fortis Bank. Noin 1,35 miljardin Yhdysvaltain dollarin kokonaisrahoitus toteutetaan yhteistyössä Inter-American Development Bank:n kanssa. Kaupallisista pankeista rahoitukseen osallistuvat BNP Paribas, DnB NOR, Nordea ja Santander.

Andritz Oy toimii hankkeen päälaitetoimittajana ja Pöyry Finland Oy vastaa suunnittelu- ja projektinjohtopalveluista. Suomalaisten toimitusten työllisyysvaikutus on noin tuhat henkilötyövuotta.

Ostaja edellyttää usein suomalaisviejiltä jo tarjouskilpailuun mukaan pääsemiseksi Finnveran vientitakuuta, ja useasti takuu on myös edellytys kaupan solmimiselle. Takuujärjestely edistää suomalaisten vientiyritysten liiketoimintaa ja hyödyttää samalla Suomen kansantaloutta.

Uusin tekniikka käytössä

Sellutehdas rakennetaan Uruguayn Punta Pereiran vapaakauppa-alueelle. Tehdas on Uruguayn historian suurin yksityinen teollinen investointi ja merkittävä virstanpylväs maan metsäteollisuudelle. Tehdashankkeessa käytetään uusinta mahdollista sellutehtaissa käytettävää tekniikkaa, sillä se perustuu parhaisiin saatavissa oleviin teknologioihin ja ympäristönsuojelukäytäntöihin.

Montes del Platan sellutehtaan tuotanto perustuu viljeltyyn eukalyptusraaka-aineeseen. Hanke luo uusia työpaikkoja ja tuo hyvinvointia: tehtaan vaikutus Uruguayn bruttokansantuotteeseen on rakennusvaiheessa arviolta 0,8 prosenttia ja tuotannon käynnistyttyä kaksi prosenttia.

Aikataulun mukaan tehdas aloittaa toimintansa vuoden 2013 ensimmäisellä puoliskolla, ja sen tuotantokapasiteetti tulee olemaan 1,3 miljoonaa tonnia sellua vuodessa.

varatoimitusjohtaja Topi Vesteri, puh. 020 460 7238