Finnvera omistajanvaihdosten rahoittajana

Seuraavien viiden vuoden kuluessa lähes 30 prosenttia yrityksistä suunnittelee omistajanvaihdosta. Tämän vuoksi jo kuluvan syksyn ja ensi vuoden aikana on odotettavissa vilkastumista sekä sukupolvenvaihdoksissa että muissa yritysjärjestelyissä. Finnvera on valmis rahoittamaan aktiivisesti yrityskauppoja yhdessä muiden rahoittajien kanssa.

Tämän syksyn Pk-yritysbarometrin mukaan 27 prosenttia odottaa omistajanvaihdosta viiden vuoden kuluessa. Erityisesti pienet teollisuuden pk-yritykset ovat omistajanvaihdostilanteen edessä. Yksi syy omistusjärjestelyjen lisääntymiseen on suurten ikäluokkien yrittäjäpolvenvaihdos tulevina vuosina, sillä lähes puolet yrittäjistä on jo yli 50-vuotiaita.

– Haluamme omalta osaltamme rahoituksen keinoin taata, että muutostilanteissa, kuten sukupolven- tai omistajanvaihdoksissa, mahdollisimman monen pk-yrityksen toiminta jatkuu. Hyvien ja elinkelpoisten yritysten jatkaminen on yhteiskunnankin näkökulmasta tärkeää, minkä vuoksi yrityskauppa on varteenotettava vaihtoehto yrityksen perustamisen rinnalle. Erityisrahoittajana meillä on mahdollisuus ottaa kaupallisia rahoittajia enemmän riskiä, minkä vuoksi mukanaolomme varmistaa usein myös hankkeen koko rahoituksen järjestymisen, varatoimitusjohtaja Veijo Ojala Finnverasta sanoo.

Yritysjärjestely vaatii aikaa, minkä vuoksi sen suunnittelu pitää aloittaa ajoissa. Kannattaa myös käyttää asiantuntija-apua, jota sekä julkiset yrityspalveluorganisaatiot että yksityiset toimijat tarjoavat. Jokainen tapaus on erilainen, minkä vuoksi valmiiksi räätälöityjä ratkaisuja ei ole käytettävissä.

Yrityskauppatilanteen yleisimmät ongelmat liittyvät arvonmääritykseen ja kokonaisrahoituksen järjestymiseen.
– Myös jatkajan löytyminen on usein haasteellista. On yhteiskunnankin edun mukaista, että toimintakykyisiä yrityksiä ei lopetettaisi jatkajan puutteen vuoksi. Jokainen yrityskauppa tai sukupolvenvaihdos on yksilöllinen, ja niihin täytyy sekä luopujan että jatkajan panostaa. Omistajanvaihdos on yrityksen elinkaaressa epäjatkuvuuskohta, josta uuden omistajan johdolla alkaa uusi yritystarina.

Arvio vuositasolla tehtävistä yritysjärjestelyistä liikkuu 2 500–3 000 kappaleessa. Finnvera on vuosittain ollut mukana noin 1 000–1 300 omistusjärjestelyn rahoituksessa. Finnvera on tänä vuonna elokuun loppuun mennessä ollut mukana 700 omistusjärjestelyssä ja tarjonnut niihin rahoitusta yhteensä 88,1 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:
varatoimitusjohtaja Veijo Ojala, puh. 020 460 7405