Finnvera mukana TUI Cruises -varustamon Turun telakalta tilaaman sisaraluksen rahoituksessa

STX Finland Oy ja saksalainen TUI Cruises GmbH -varustamo ovat sopineet vuosi sitten tilatun risteilyaluksen sisaraluksen rakentamisesta. Finnvera takaa toimituksen jälkeistä ostajaluottoa, jonka rahoitus hoidetaan Citibankin ja Suomen Vientiluotto Oy:n kautta.

Finnveran myöntämä takuu kattaa noin 360 miljoonan euron ostajaluotosta 95 prosenttia. Laina-aika on 12 vuotta aluksen luovutuksesta. Finnveran takuun saaja on Citibank, jonka ostajalle järjestämän luoton Finnveran tytäryhtiö Suomen Vientiluotto Oy rahoittaa.

– Aluskaupoissa ostaja edellyttää lähes säännönmukaisesti pitkäaikaisen toimituksen jälkeisen vientiluottorahoituksen järjestymistä ennen laivanrakennussopimukseen sitoutumista.  Suomalaisten yritysten kilpailukykyä pääomatavaraviennissä turvaa järjestelmä, jossa Finnvera antaa vientitakuun ja Suomen Vientiluotto rahoittaa ostajan pankilta saamaa vientiluottoa, Finnveran varatoimitusjohtaja Topi Vesteri kertoo.

Vientiluottojen rahoitus on ollut käytössä vuoden 2009 alusta eli rahoitusmarkkinoiden kriisiytymisestä lähtien.

Tilatun sisaraluksen on tarkoitus valmistua STX Finland Oy:n Turun telakalta toukokuussa 2015, ja sen työllisyysvaikutus on arviolta 5 500 miestyövuotta.

Risteilyalus on kooltaan 98 000 bruttorekisteritonnia ja kapasiteetiltaan 2 500 matkustajaa. Aluksen pituus on noin 295 metriä.

TUI Cruises GmbH -varustamon omistavat puoliksi eurooppalainen matkailujätti TUI AG sekä maailman toiseksi suurin risteilyvarustamo Royal Caribbean International.

varatoimitusjohtaja Topi Vesteri, puh. 029 460 2676