Etsi Finnverasta

Edellinen sivu

Finnvera jatkaa vientitakuiden myöntämistä Venäjälle – vastuiden kehittymistä seurataan

25.03.2015

Finnvera myöntää vientitakuita suomalaisviejien Venäjälle suuntautuviin kauppoihin. Vastuukannan kehittymistä ja takaisinmaksuaikoja seurataan tarkasti.

Venäjän OECD:n jäsenmaiden määrittämä maaluokka on heikennetty luokasta 3/7 luokkaan 4/7. Maaluokka perustuu arvioon maan taloudellisesta tilanteesta ja maan kyvystä suoriutua taloudellisista vastuistaan. Maaluokan heikennys nostaa viejäyritysten takuumaksuja. Vientitakuutoiminnan riskit ovat kasvaneet muun muassa siksi, että venäläispankkien ja yritysten rahoituksen saanti kansainvälisiltä markkinoilta on vaikeutunut.

Finnvera jatkaa vientitakuiden myöntämistä Venäjälle, mutta venäläisen vastapuolen luottokelpoisuus selvitetään entistä tarkemmin. Ennen takuupäätöstä varmistetaan, että vientitoimituksen rahoitus on kunnossa ja rahoittajapankki tiedossa sekä se, etteivät voimassa olevat pakotteet rajoita rahoituksen järjestämistä ja takuun myöntämistä.

Osana riskienhallintaa Finnvera tarkkailee vastuukannan kehittymistä. Vuoden 2014 lopussa Venäjä-vastuiden osuus oli 7 prosenttia vastuukannasta. Vientitakuiden kysyntä Venäjälle on alkuvuonna lisääntynyt. Suurempien eli useiden kymmenien miljoonien eurojen hankkeiden kokonaisarvioinnissa otetaan huomioon myös Finnveran Venäjä-vastuukannan kehittyminen.

– Finnvera seuraa vastuukannan kehittymistä sekä luottojen takaisinmaksuaikoja. Nykyisistä Venäjä-vastuista merkittävä osa maksetaan takaisin lähivuosina, joten tilaa uusille vastuille syntyy jatkuvasti, sanoo Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä.

toimitusjohtaja Pauli Heikkilä, puh. 029 460 2400
varatoimitusjohtaja Topi Vesteri, puh. 029 460 2676

Puhelinvaihde

029 460 11 (ark. 8.00-16.15)