Finnvera jatkaa lyhyen maksuajan vientikauppojen takaamista

EU-komissio on 21.12.2010 antanut Finnveralle uuden, määräaikaisen luvan taata alle kahden vuoden maksuajan vientikauppoja EU-maissa ja muissa läntisissä teollisuusmaissa. Lupa on voimassa 31.12.2011 asti. Viejän tulee aina ensin hakea vakuutusturvaa yksityisiltä luottovakuuttajilta.

Julkisena vientitakuulaitoksena Finnvera ei EU-valtiontukisääntöjen vuoksi saa normaaleissa markkinaolosuhteissa vakuuttaa riskejä, joita yksityiset vakuutusyhtiöt pystyvät vakuuttamaan. Yksityisten luottovakuutusyhtiöiden riskinotto on jonkin verran lisääntynyt vuoden 2010 aikana, mutta julkiselle takaajalle on edelleen tarvetta lyhyen maksuajan luottovakuutuksessa. Tämän vuoksi Suomi haki EU-komissiolta lupaa jatkaa vuoden 2009 kesästä asti voimassa ollutta poikkeusjärjestelyä, jolla paikataan lyhyen maksuajan luottovakuutuksessa ilmenevää markkinapuutetta.

Komission nyt antama lupa koskee 31.12.2011 mennessä tehtäviä vientitoimituksia EU-maihin ja muihin läntisiin teollisuusmaihin. Finnvera voi vakuuttaa vain niitä vientikauppoja, joita yksityiset luottovakuuttajat eivät kata. Finnvera myöntää luottovakuutuksia EU-maihin ja muihin teollisuusmaihin normaalin riskiharkintansa mukaan, ja ostajan luottokelpoisuuden pitää olla kunnossa.

päällikkö Eeva-Maija Pietikäinen, puh. 020 460 7279
rahoituspäällikkö Benita Salenius, puh. 020 460 7342
kehityspäällikkö Taru Eskelinen, puh. 020 460 7126
rahoituspäällikkö Otto Lindstedt, puh. 020 460 7368