Finnvera aloittaa vientiluottojen rahoittamisen

Finnvera Oyj aloittaa vientiluottojen rahoittamisen vuoden 2012 alussa. Uuden vienninrahoitus-järjestelmän tavoitteena on turvata suomalaisten vientiyritysten kilpailuasema. Se on tarkoitettu suomalaisia pääomatavaroita ostavien ulkomaisten asiakkaiden rahoitusjärjestelyihin. Tasavallan presidentti vahvisti järjestelmää koskevat lait 29.12.2011.

Finnvera hankkii vientiluottojen rahoitukseen tarvittavat varat laskemalla liikkeelle valtion takaamia velkakirjoja ja yritystodistuksia. Finnvera hoitaa luotonannon tytäryhtiönsä Suomen Vientiluotto Oy:n kautta.
– Vaikeutuneessa markkinatilanteessa on erittäin tärkeä turvata suomalaisten vientiyritysten kilpailuedellytykset. Suomalaiset pääomatavaraviejät saavat nyt käyttöönsä keskeisissä kilpailijamaissamme jo käytössä olevan luottomuotoisen vienninrahoitusjärjestelmän, joka on tarkoitettu pääomatavaroiden ostajien pitkäaikaiseen rahoitukseen. Uusi järjestelmä tasaa kilpailuasetelmaa suomalaisen viejän ja sen ulkomaisen kilpailijan välillä, toteaa Finnveran viennin rahoituksesta vastaava varatoimitusjohtaja Topi Vesteri.

Kauppaneuvotteluissa suomalainen viejä voi kertoa ostajalle Finnveran tarjoamista ostajaluotto- ja takuupalveluista ja edesauttaa näin vientikaupan toteutumista. Vientiluottojen rahoitusta on haettava Finnveralta ennen kauppasopimuksen solmimista.

Pankeilla on vientikauppojen rahoituksen järjestämisessä edelleen merkittävä rooli, sillä pankki neuvottelee ostajaluottosopimuksen ehdot ja hallinnoi luottoa. Ostajan valitsema pankki järjestää pitkäaikaisen OECD-ehtoisen vientiluoton, jonka se voi siirtää Suomen Vientiluoton rahoitettavaksi. Ostajaluottojärjestelyyn kuuluu aina Finnveran vientitakuu. Finnvera tekee vientiluotto- ja vientitakuupäätökset normaalien kriteeriensä mukaisesti.

Finnveran ja Suomen Vientiluoton viennin rahoitukseen liittyvät palvelut hoidetaan vuoden 2012 alusta lähtien ”yhdeltä luukulta” Finnveran Viennin rahoitus -yksikössä.

Lisätietoja:
Topi Vesteri, varatoimitusjohtaja, Finnvera, puh. 0400 702 002