Finnvera alkaa vauhdittaa pienten vientikauppojen rahoitusta

Finnveraalkaavauhdittaapientenvientikauppojenrahoitusta.jpg

Finnvera haluaa omalta osaltaan helpottaa yritysten pienempien vientikauppojen rahoitusmahdollisuuksia. Ensimmäinen askel on uusi vekselitakuu, joka soveltuu parhaiten alle kahden miljoonan euron kauppoihin.

Suomen vienti on keskittynyt muutamiin toimialoihin ja valtaosaltaan suuryrityksiin. Pk-yritysten osuus on vain noin 15 prosenttia koko viennin arvosta.

– Suomi tarvitsee ilman muuta lisää pk-viejiä, ja pienet vientikaupat ylipäätään aiempaa yksinkertaisempia rahoitusmahdollisuuksia. Monimutkaiset luottoasiakirjat ja niiden korkeat kustannukset ovat usein esteitä pienimpien kauppojen rahoitukselle. Ensimmäisenä otamme käyttöön vekselitakuun, jossa olemme huomattavasti keventäneet vaatimuksiamme sekä viejältä että pankilta. Jatkamme palvelujemme kehittämistä entistä ketterimmiksi auttaaksemme suomalaisviejien vientiponnisteluja, liiketoimintajohtaja Jussi Haarasilta toteaa.

Vekseli on perinteinen maksuväline

Vekselin käyttö ulkomaankaupassa on viime vuosina hiljalleen lisääntynyt. Vekseli palvelee sekä viejää että ostajaa, sillä viejä saa käteismaksun ja ostaja maksuaikaa. Finnveran vekselitakuu taas suojaa pankkia mahdollisilta luottotappioilta. Esimerkiksi lainasopimukseen verrattuna vekseli on maksuvälineenä nopea ja halpa.

– Uusi vekselitakuumme on pienissä, alle kahden miljoonan euron kaupoissa vakuudeton. Kevensimme takuusopimuksen sisältöä, yksinkertaistimme hinnoittelua ja katamme myös eri maiden vekselilainsäädännön soveltamiseen liittyviä riskejä. Haluamme vauhdittaa juuri tämän kokoluokan kauppoja joustavoittamalla vientivekseleihin liittyviä takuuehtojamme, tiimipäällikkö Eeva-Maija Pietikäinen kertoo.

Viejä hakee takuuta Finnveralta ja toimittaa sekä ostajasta että mahdollisesta takaajasta luottotiedot sekä tilinpäätöstiedot 2–3 vuodelta. Lisätietoja pyydetään tarvittaessa. Takuupäätökset Finnvera tekee aina hankekohtaisesti.

Oikeanlaisen maksutavan löytäminen vaatii yhteistyötä viejän, viejän pankin ja Finnveran kanssa. Keskeistä on, että rahoitus suunnitellaan hyvissä ajoin etukäteen ennen vientikaupan solmimista. Näin pystytään valitsemaan kuhunkin vientikauppaan sopiva maksutapa. Erityisesti vekselin osalta tämä on tärkeää, koska vekseliä ei kaikissa maissa käytetä maksuvälineenä.

Lisätietoja:
Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, puh. 029 460 2601