Content Section
Artikkelit

Vastuullisuus näkyy vahvasti yritysten rahoitushakemuksissa

Max Heino perusti opiskelukaverinsa Rickard Zilliacuksen kanssa Mjukin vain kaksi vuotta sitten. Pääomasijoittajan mukaantulon jälkeen yrityksen ydintiimiä on rakennettu kansainvälinen kasvu mielessä.
Published date

Kuluttajien vaatimukset vastuullisuudesta heijastuvat Finnveralle saapuviin rahoitushakemuksiin. Käytettyjen huonekalujen markkinapaikka Mjuk ja lapsille luomukauravälipaloja myyvä Green Planet Astronauts ovat hyviä esimerkkejä yrityksistä, joiden liiketoiminnan ytimessä on kestävä kulutus.

Finnveran rahoituspäällikkö Janina Korhonen sanoo, että vastuullisuus näyttäytyy kasvavana trendinä yritysten liikeideoissa ja rahoitushakemuksissa.

– Vastuullisuutta mietitään paljon, ja useissa hankkeissa ESG on jo mukana. Lähestymiskulma vain vaihtelee toimialoittain. Kuluttajien käyttäytyminen määrittelee, miten yritykset toimivat, hän kertoo.

ESG on lyhenne, joka tarkoittaa ympäristö- ja yhteiskuntavastuuta sekä hyvää hallintotapaa.

Yritykset ovat reagoineet kuluttajien vaatimuksiin, mutta minkälainen muutosvoima on kyseessä? Tilastoja vastuullisen kuluttamisen kasvusta on niukalti. Internetin hakukoneissa muovittomuuteen tai lähiruokaan liittyvien hakusanojen määrät ovat kuitenkin lisääntyneet räjähdysmäisesti viime vuosina.

Kuluttajien lisäksi yritysten vastuullisuutta edellyttävät myös rahoittajat.

– Vastuullisuus on Finnveralle tärkeä aihe. Arvioimme jokaisen rahoitushankkeen yhteydessä ympäristövaikutuksia sekä rahoituksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Ympäristövaikutukset tarkoittavat esimerkiksi vaikutuksia ilmastonmuutokseen, päästöihin, kulutukseen, tuotantoon, luonnonolosuhteisiin, ihmisiin ja liikenteeseen, Korhonen sanoo.

Finnvera tekee rahoituksesta aina kokonaisarvion. Yksi tärkeimmistä rahoituksen myöntämisen kriteereistä ovat yrityksen riittävä luotonhoitokyky ja liiketoiminnan kannattavuus.

Kalusteet vaihtavat omistajaa Mjukin avulla

Käytettyjen huonekalujen kauppaan erikoistunut Mjuk on kasvanut vauhdilla siitä lähtien, kun yritys perustettiin kaksi vuotta sitten. Mjukin rullaava 12 kuukauden liikevaihto on jo 2,2 miljoonaa euroa.

– Huomasimme, että second hand -trendi on kovassa nousussa. Halusimme luoda palvelun, jota on helppo ja turvallista käyttää. Ajoitus oli oikea, kertoo hallituksen puheenjohtaja Max Heino.

Mjukin liikeideana on auttaa myyjää löytämään kalusteilleen mahdollisimman helposti uudet omistajat. Hän saa muutamalla napin painalluksella hinta-arvion, jonka jälkeen Mjuk hoitaa kalusteiden haun, kunnostuksen, tarjoaa oman markkinapaikan ja myy kalusteet eteenpäin.

Myyjälle ei synny taloudellista riskiä missään vaiheessa. Yritys tilittää myyjän osuuden kaupan jälkeen, joka on 60 prosenttia kalusteen myyntihinnasta 700 euroon asti. Sen jälkeen osuus nousee 70 prosenttiin. Kalusteen noutokulut vähennetään tilityksen yhteydessä.

Kalusteiden keskimääräinen myyntiaika on 3–4 viikkoa.

– Meillä on oma mantra, jonka mukaan iso muutos saadaan aikaan, jos palvelu on vähintään yhtä hyvä kuin vaihtoehto eli tässä tapauksessa uuden kalusteen ostaminen. On todella palkitsevaa olla mukana tällaisessa toiminnassa, jossa kestävä kehitys on ytimessä. Vision ja mission takana on helppo seistä. Myös porukka on innoissaan, Heino sanoo.

Mjukin kasvutavoitteet ovat kovat. Yhtiö lanseerasi markkinapaikan Ruotsissa elokuussa ja tähyilee ensi vuonna laajenemista Keski-Eurooppaan.

– Ruotsi on isompi markkina ja kestävän kehityksen trendi on pidemmällä kuin Suomessa. Kilpailu on kovaa. Ruotsista löytyy kaksi suurta markkinapaikkaa, mutta Mjukin palvelu on uniikki ja arvolupaus on niin erilainen, että pärjäämme hyvin, Heino uskoo.

Hänen mukaansa kaksi Pohjoismaata eroavat muutenkin toisistaan. Ruotsalaiset ovat tarkkoja brändistä. Tarinallisuuteen ja ammattimaisesti tuotettuihin sisältöihin on syytä panostaa, mikäli länsinaapurissa mielii pärjätä.

Mjuk on saanut kasvua varten 1,4 miljoonan euron rahoituksen pääomasijoittajalta. Myös Finnvera on ollut kasvun tukena. Se on taannut Mjukin yrityslainoja.

– Finnveralta löytyy erilaisia ratkaisuja, joilla autetaan yrittäjiä. Olen siitä todella tyytyväinen ja kiitollinen, Heino sanoo.

Lasten ja planeetan hyvinvointi paranee välipala kerrallaan

Luomukauravälipaloja lapsille kehittävän ja myyvän Green Planet Astronautsin tarina pohjautuu Mjukin tapaan vastuulliseen kuluttamiseen.

Yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Milla Westerling huomasi, että häneltä puuttuivat keinot totuttaa omat lapsensa syömään kasvispainotteisesti jo pienestä pitäen.

Siitä syntyi ajatus kasvispohjaisten elintarvikkeiden valmistuksesta.

– Lasten ruuan pitää olla houkuttelevan näköistä ja makuista. Lisäksi mukaan täytyy saada lapsia kiinnostava tarina. Otin Oatlyn käyttämään markkinointitoimistoon yhteyttä brändin kehittämiseksi. Lopputuloksena syntyi Green Planet Astronauts. Saimme ensimmäiset tuotteet kauppojen hyllyille loppuvuodesta 2019, Westerling muistelee.

""

Milla Westerling sanoo, että innovointi on Green Planet Astronautsin keskiössä. Yrityksen pitää pystyä tarjoamaan oikeita raaka-aineita ja tuotteita markkinoille, jotka innostavat kuluttajia.

Green Planet Astronautsin luomukaurasmoothiet ja -patukat ovat myynnissä kivijalkakaupoissa, supermarketeissa ja omassa verkkokaupassa. Kotiin kestotilauksena tilattavan Avaruusposti-välipalaboksin avulla yrityksellä on isompi mahdollisuus viedä missiotaan eteenpäin, eli edistää lasten ja planeetan hyvinvointia.

– Brändin täytyy resonoida kuluttajissa. He haluavat tietää, kuka ruuan tekee. Vastaamme tuotekehityksestä, valvomme tuotantoa ja tarkastamme jokaisen tuotantoerän, vaikka emme tuotteita valmistakaan. Pyrkimyksemme on olla mukana lapsen jokaisella aterialla, mutta sellaisen portfolion tekeminen itse ei olisi järkevää, Westerling sanoo.

Hän on havainnut, että ymmärrys vastuullisesti tuotetusta ja kasvispainotteisesta lastenruuasta on levinnyt nopeasti viimeisen kahden vuoden aikana.

Green Planet Astronautsin teettämän tutkimuksen perusteella 93 prosenttia vastaajista haluaa opettaa lapsilleen, mikä vaikutus ruualla on Maapallon ilmastonmuutoksessa.

– Kaikilla vanhemmilla on tarve kasvattaa lapsistaan monipuolisia syöjiä, yrittäjä kertoo.

Green Planet Astronautsin liikevaihtoennuste tälle vuodelle on 0,5 miljoonaa euroa. Tavoitteena on kolminkertaistaa liikevaihto ensi vuonna, ja lisävauhtia kasvulle antoi onnistunut rahoituskierros. Finnvera on ollut pankkirahoituksen takaajana yrityksen kasvupyrkimysten taustatukena.

Brändiä ei ole kehitetty pelkästään Suomen markkinoille, vaan tähtäimessä ovat kansainväliset markkinat. Ensimmäisenä listalla on Ruotsi.

– Kehitämme kulisseissa verkkokauppaa ja haemme oikeaa mallia rantautua vähittäiskauppaan. Ruotsissa brändillä ja pakkauksella on tosi iso merkitys. Kun kaikki on valmista, pitää vain panostaa vahvasti myyntiin ja markkinointiin, Westerling sanoo.