Content Section
Artikkelit

Poikkeusolot loivat kysyntäpiikin: Pakkausmateriaalia syntyy miljoonia kilometrejä

Jonas Skuthälla, Westpak
Published date

Koronakriisin aiheuttamat poikkeusolot heijastuvat laajalti koko elintarviketeollisuuteen, sillä etätyöt ja koulujen siirtyminen etäopetukseen on kasvattanut monien elintarvikkeiden kysyntää. Säkylässä toimivan Westpakin valmistamia joustopakkausmateriaaleja käytetään elintarvikkeiden pakkauksiin. Yrityksessä tehdään töitä kolmessa vuorossa ja välillä myös viikonloppuisin.

Westpakin tilauskanta on noussut koronan jälkeen ennätyslukemiin. Toimitusjohtaja Jonas Skuthällan mukaan poikkeusolot ovat kasvattaneet myyntiä 20–30 prosenttia. Säkylän-tehtaalla kevät on muutenkin kiireistä aikaa, sillä elintarvikkeiden pakkaajat tarvitsevat pakkausmateriaaleja kesäsesonkia varten.

– Meillä on aika tiukat hygieniavaatimukset, ja niitä on kiristetty entisestään koronan takia. Olemme käyneet myös henkilökunnan kanssa läpi asioita. Tehtaalle ei oteta nyt ulkopuolisia. Näiden toimien avulla pyrimme minimoimaan riskejä ja varmistamaan, että tuotanto pyörii, Skuthälla sanoo.

Osa yhtiön tarvitsemista raaka-aineista tulee ulkomailta. Eri maiden väliset rajamuodollisuudet ovat aiheuttaneet muutamien päivien viiveitä raaka-aineen saannissa, mutta muuten kaikki on sujunut hyvin poikkeusoloista huolimatta.

Logistiikka Säkylästä asiakkaille toimii normaalisti. Westpakilla on suomalaisyritysten lisäksi asiakkaita muissa Pohjoismaissa, Baltiassa ja Keski-Euroopassa. Pohjoismaat on kuitenkin kotimarkkina-alue.

– Viennin osuus on noin 40 prosenttia liikevaihdosta. Pääfokuksemme on jatkossakin kasvaa lähialueilla, Skuthälla kertoo.

Westpakin liikevaihto oli viime kesäkuussa päättyneellä tilikaudella 26,1 miljoonaa euroa ja yrityksessä on 70 työntekijää. Kasvutavoite on 5–10 prosenttia vuodessa.

– Silloin kasvu pysyy hallussa. Pullonkauloja tulee tietenkin aina, kun esimerkiksi uutta väkeä tulee taloon. Talon tavoille oppiminen vie oman aikansa, Skuthälla sanoo.

Westpak investoi säännöllisesti

Westpakin tuotantotilat eivät sijaitse Säkylässä sattumalta. Pienessä satakuntalaiskunnassa on pitkät pakkausmateriaalien valmistamisen perinteet, vaikka se tunnetaan paremmin varuskunnastaan.

Yhtiön perustajaosakkailla on niin ikään pitkä historia alalta. Skuthälla tuli toimitusjohtajaksi ja vähemmistöosakkaaksi kahdeksan vuotta sitten.

– Toimintamalliimme on kuulunut alusta asti tiivis ja joustava asiakastyö. Se on meidän vahvuutemme kilpailussa. Räätälöimme jokaisen tuotteen asiakkaiden tarpeisiin, teemme teknistä yhteistyötä heidän kanssaan, pystymme tekemään nopeita päätöksiä ja suunnittelemme tuotannon hyvin, Skuthälla luettelee.

Westpakin investointitahti on myös kova. Viimeisimpänä yhtiö investoi kaksi vuotta sitten digipainokoneeseen. Koneiden avulla valmistui pakkausmateriaaleja asiakkaille 60 miljoonaa kilometriä viime vuonna.

– Se on kova luku. Olemme tehneet Finnveran kanssa yhteistyötä alusta asti. Olemme saaneet neuvoja ja apua investointien rahoittamiseen, kasvuun ja vientiin. Koronan takia emme ole rahoitusta tarvinneet, mutta meillä on suunnitelmissa tehdä isoja panostuksia tuotekehitykseen, Skuthälla kertoo.

Yritykset tarvitsevat käyttöpääomaa

Koronakriisin aiheuttamat poikkeusolot ovat muuttaneet yritysten ulkoisen rahoituksen tarpeita dramaattisesti. Helmikuun alussa julkaistussa pk-yritysbarometrissa yrittäjät vastasivat suurimmaksi ulkoisen rahoituksen käyttökohteeksi kone-, laite- ja rakennusinvestoinnit. Nyt on toisin.

– Enää ei puhuta mistään muusta kuin käyttöpääomarahoituksesta. Palvelualan yrityksiin korona löi heti ja kovaa. Teollisille valmistajille koronan vaikutukset voivat näkyä myöhemmin. Lisäksi vientiyritykset kysyvät meiltä aiempaa enemmän luottovakuutuksesta, sanoo Finnveran rahoituspäällikkö Tom Siegfrids.

Hänen mukaansa ruuhkaisin vaihe on rahoittajan näkökulmasta jo ohi. Puhelin ei soi taukoamatta.

– Moni yritys on jo siinä tilanteessa, että joku rahoitusratkaisu on löytynyt. Suurimmalla osalla yrityksistä on myös päivittynyt tilannekuva, miten kriisi vaikuttaa omaan liiketoimintaan, Siegfrids arvioi. 

Teksti: Kimmo Koivikko

Jaa sivu: