Luottamus & Maine -tutkimus: Finnveran vahvuuksia toiminnan avoimuus ja taloudellinen perusta – ketteryyttä ja vuorovaikutusta odotetaan lisää

Finnveran asiakkaista tyytyväisimpiä ovat suuryritykset, mutta myös pk-yritysten antamat arviot ovat korkealla. Vientiä tekevät asiakasyritykset antavat Finnveralle erinomaiset arviot. Myös kasvuyritykset ovat tyytyväisiä T-Median keväällä 2025 toteuttamassa Luottamus & Maine -tutkimuksessa.
Published date
Finnveran maine asiakkaiden ja avainsidosryhmien silmissä on korkealla, ja sekä asiakkaiden että avainsidosryhmien mielikuvat Finnverasta ovat kehittyneet edellisestä mittauksesta edelleen parempaan suuntaan. Tämä käy ilmi T-Median Luottamus & Maine -tutkimuksesta, johon Finnveran asiakkaita, potentiaalisia asiakkaita ja avainsidosryhmiä haastateltiin helmi–maaliskuussa 2025. Edellisen kerran tutkimus toteutettiin vuonna 2019.
Asiakkaiden antaman arvion keskiarvo on 3.78 ja avainsidosryhmien jopa 4.16, kun paras mahdollinen tulos on 5.00. Asiakkaista tyytyväisimpiä ovat suuryritykset, mutta myös pk-yritysten antamat arviot ovat korkealla. Vientiä tekevät asiakasyritykset antavat Finnveralle erinomaiset arviot. Myös kasvuyritykset ovat tyytyväisiä.
Korkeimmat arviot liittyvät toiminnan avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen, Finnveran taloudelliseen vakauteen ja vastuullisuuteen sekä johtamiseen. Kehittämiskohteina nousevat vuorovaikutus sidosryhmien kanssa sekä toiminnan innovatiivisuus, eli se, että Finnvera on kehittyvä ja uusiutuva ja toteuttaa toimintaansa kekseliäällä tavalla.
– Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää maineen vaikutusta eri sidosryhmien arvioihin meistä ja toiminnastamme ja antaa meille arvokasta taustatietoa oman toimintamme kehittämiseksi. Meiltä odotetaan innovatiivisuutta palveluissa, ja tämä on myös Finnveran strategian mukainen asia. Julkisena rahoittajana pyrimme löytämään uusia tapoja täydentää rahoitusmarkkinaa esimerkiksi rahoitusratkaisujen tai takauskumppanuuksien kautta, sanoo viestintäjohtaja Tarja Svartström.
Maine ei ole itseisarvo vaan se, miten maine heijastuu asiakkaiden ja sidosryhmien toimintaan.
– Tutkimuksen mukaan Finnveran maineella on selkeä ja vahva yhteys sidosryhmien organisaatiolle antamaan tukeen. Asiakkaat ja avainsidosryhmät luottavat meihin, ja se näkyy halussa käyttää ja suositella Finnveran palveluja. Tästä olemme iloisia, ja se antaa meille erinomaiset lähtökohdat kehittää palvelujamme edelleen.
Tutkimukseen vastasi helmi–maaliskuussa 2025 noin 800 asiakasta, potentiaalista asiakasta ja avainsidosryhmään kuuluvaa. Asiakkaat ja potentiaalit ovat pieniä, keskisuuria ja suuria yrityksiä. Avainsidosryhmiin kuuluu muun muassa pankkien ja vakuutusyhtiöiden, edunvalvonta- ja yrityskehitysorganisaatioiden edustajia ja virkamiehiä.
Potentiaaliset asiakkaat odottavat enemmän vuorovaikutusta ja kekseliäitä palveja
Potentiaalisten asiakkaiden mielikuvat Finnverasta olivat laskeneet edellisestä tutkimuksesta 2019. Merkittävimmiksi kehityskohteiksi potentiaaliset asiakkaat nimesivät vuorovaikutuksen, toiminnan innovatiivisuuden sekä hintansa arvoiset tuotteet ja palvelut. Vahvuuksia olivat tässäkin vastaajaryhmässä Finnveran toiminnan vastuullisuus ja läpinäkyvyys.
– Jatkossa keskitymme lisäämään yhteydenpitoa asiakkaidemme ja etenkin potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja pyrimme kasvattamaan Finnveran palvelujen tunnettuutta. On tärkeää avata entistä paremmin sitä, miten voimme toimia rahoituksen ratkaisevana palasena, jotta nekin, jotka eivät vielä ole asiakkaita, tuntevat paremmin Finnveran rahoituksen hyödyt yrityksen avainvaiheissa. Olemme olemassa yrityksiä varten, että yritykset voivat toteuttaa unelmiaan ja että Suomi ja Suomen talous menestyvät.
Luottamus & Maine -tutkimus
Luottamus & Maine -tutkimus mittaa organisaation mainetta kokonaisvaltaisesti eri näkökulmista ja valottaa, miten kukin niistä vaikuttaa yrityksen mielikuvaan.
Maineen rakenteen osa-alueet ovat:
- Hallinto: Mittaa organisaation toimintaa ja sen avoimuutta
- Talous: Tutkii organisaation taloudellista tilannetta
- Johto: Selvittää organisaation johdon kyvykkyyttä
- Innovaatiot: Avaa käsityksiä organisaation uudistumiskyvystä
- Vuorovaikutus: Mittaa organisaation kommunikaatiokykyä
- Tuotteet ja palvelut: Tutkii käsityksiä organisaation tuote- tai palvelutarjoamasta
- Työpaikka: Antaa ymmärrystä työnantajakuvasta
- Vastuullisuus: Organisaation ympäristö- ja yhteiskuntavastuullisuus
Lisätiedot:
Tarja Svartström, viestintäjohtaja, Finnvera, puh. 029 420