Content Section
Artikkelit

Finnveraan koronatilanteessa palkattu Anne-Marie Mutanen: ”Työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan”

AnneMarie Mutanen
Published date

− Se, että teemme työtä tällaisessa tilanteessa, on varmasti lajissaan työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan. Ketterästi opimme uutta, mukaudumme muutokseen ja uusiin linjauksiin. Eletään vahvasti tässä ja nyt, sanoo Finnveran Kuopion-toimipisteessä huhtikuun alussa aloittanut yritysrahoituksen asiantuntija Anne-Marie Mutanen. Koronatilanteesta johtuvien kasvaneiden hakemusmäärien käsittelyyn tarvittiin pikaisesti lisäresursseja, ja erityisrahoitusyhtiö Finnveraan palkattiin StaffPointin kautta lähes 50 osaajaa. Heistä 18 työskentelee Kuopiossa ja loput Helsingissä. Finnvera on tehnyt maaliskuun alusta tähän päivään mennessä jo yli 11 000 rahoitus- ja muutospäätöstä pk-yrityksille koronatilanteesta johtuen.

Yksi extratiimissä Kuopiossa työskentelevistä on Anne-Marie Mutanen. Hänellä on pitkä ja monipuolinen työkokemus ensin pankkialalta ja myöhemmin koulutusalalta. Pankkialan muutokset ja perheen perustaminen veivät hänet takaisin kotiseudulle Pohjois-Karjalaan. Sieltä löytyi myös työpaikka ammattikorkeakoululta, jossa hän työskenteli opiskelijapalveluissa, aikuiskoulutuksessa sekä kansainvälisen vaihdon tehtävissä. Joensuun yliopistossa suoritetun kauppatieteiden tutkinnon jälkeen työpaikka löytyi kansainvälistyvästä pk-yrityksestä, jossa Mutanen huolehti ulkomaankuljetusten järjestelyistä, viennin dokumenteista ja markkinoinnista. Tästä tehtävästä hän jatkoi autoalan yritykseen, jossa toimi kymmenisen vuotta markkinoinnissa ja sen jälkeen tietosuojan, järjestelmien pääkäytön, kouluttamisen ja sisäisen viestinnän parissa.

– Vuodenvaihteessa päättyneen työn jälkeen suoritin alkutalven aikana opintoja Itä-Suomen avoimessa yliopistossa. Tiivis itsenäinen etäopiskelu tuntui melko yksinäiseltä, joten olin enemmän kuin valmis hyppäämään muutokseen ja vaihtamaan väliaikaisesti kaupunkiakin pois Joensuusta.

Finnveraan hän päätti hakea nähtyään Ylen iltauutisten jutun Finnveraan koronatilanteen vuoksi palkattavista rahoitusasiantuntijoista. Anne-Marie Mutanen tunnisti Finnveran roolin kansainvälisen liiketoiminnan riskinottajana, mutta muutoin yhtiön toiminta oli vierasta.

– Kaikki tapahtuikin sitten vauhdikkaasti. Uutisjuttua seuraavana aamuna tein hakemuksen ja soitin StaffPointille. Siinä samassa tehtiinkin jo videohaastattelu, jossa annoin myös suosittelijat. Jännitystä kerrakseen yhdelle päivälle. Ennakkoajatus oli, että tämä on aika hieno juttu. Tämä-on-aika-hieno-juttu-tunne on pysynyt. Asuntokin uudessa kaupungissa löytyi nopeasti, joten nyt elän kokonaan uutta jaksoa.

Useimmat Finnveraan palkatuista asiantuntijoista ovat rahoitusalan opintojen loppusuoralla olevia. Osalla on Anne-Marien tapaan aiempaa kokemusta pankkialalta. Kiiretilanteessa töihin otettiin myös aiempien vuosien kesätyöntekijöitä ja myös muutama Finnverasta hiljattain eläkkeelle siirtynyt henkilö. 

– Saimme tehtävään yli 600 hakemusta hyvin nopealla aikataululla. Erityisen ilahduttavaa oli, että sain paljon yhteydenottoja alan konkareilta, joilla päällimmäisenä oli aito halu auttaa yrityksiä ja Finnveraa tässä kriisitilanteessa ihan missä tehtävässä tahansa, sanoo Finnveran hr-johtaja Tarja Svartström.

Erityisen ilahduttavaa oli, että sain paljon yhteydenottoja alan konkareilta, joilla päällimmäisenä oli aito halu auttaa yrityksiä ja Finnveraa, sanoo Tarja Svartström.

Yritysten huolena käyttöpääoman riittävyys, puheluja tulee sekä yrityksiltä että pankeilta

Yritysten taloudellinen tilanne on muuttunut rajusti koronaviruksen aiheuttamassa tilanteessa. Finnveran rahoitusammattilaisten näkemyksiin perustuva rahoitusmittari osoitti maaliskuussa, että yritykset miettivät nyt vain käyttöpääomatarpeita. Investoinnit ja riskinotto siirtyvät tulevaisuuteen – miten pitkälle, sitä on mahdotonta arvioida. Korona pyyhkäisi pohjan Suomen talouden kasvuennusteilta.

Maaliskuun alusta tähän saakka Finnvera on tehnyt yli 11 000 rahoitus- ja muutospäätöstä, eli myöntänyt uusia takauksia yritysten pankkilainoille sekä myöntänyt esimerkiksi lyhennysvapaita tai muita maksuohjelmien muutoksia. Määrä on moninkertainen tavanomaiseen kuukausitahtiin verrattuna.

Finnveraan palkatut lisähenkilöt saivat pikaisesti kattavan perehdytyksen työhön ja järjestelmiin. Verkon kautta pidetyillä koulutuksilla pystyttiin tavoittamaan sekä Kuopiossa että Helsingissä työskentelevät henkilöt.

Anne-Marien tehtäviin puhelinpalvelussa kuuluu rahoitusneuvonta puhelimitse suomeksi ja englanniksi. Puheluita saapuu sekä yrityksiltä että pankeilta. Kysymykset ovat yksilöllisiä ja koskevat mm. korona-ajan ja muita Finnveran tuotteita, yleistä neuvontaa, maksuajan muutoksia, sähköistä asiointia ja saldotodistuksia. Finnveran muut rahoitusasiantuntijat ja oma nimetty tukihenkilö ovat verkon pikaviestinnän kautta apuna.

– Jokainen päivä on erilainen. Muutaman tiiviin perehdytyspäivän jälkeen otin ensimmäiset omat puhelut hoidettavaksi. Skypen pikaviestintä oman ohjaajan ja tiimin kanssa on olennainen osa tapausten käsittelyä.

Turvallisuus on huomioitu työjärjestelyissä

Finnverassa siirryttiin pääosin etätyöhön maaliskuun puolivälin jälkeen. Huhtikuun alussa palkatut lisätyöntekijät työskentelevät toimistotiloissa Kuopiossa ja Helsingissä. Toimistoissa on runsaasti tilaa ja työskentely on voitu järjestää väljästi ja turvallisesti. Työpisteet on sijoitettu siten, että kahden metrin turvavälit toteutuvat. Siivousta on tehostettu ja henkilöstöä ohjeistettu muun muassa ruokailujen ja liikkumisen järjestämisestä. Toimistotyöskentely on myös helpottanut perehdyttämistä, joka on täytynyt tehdä nopeasti ja huolellisesti. Esihenkilöt ovat olleet paikan päällä auttamassa.

Anne-Marie Mutanen on kokenut työskentelyn Kuopion Kallanrannan tiloissa turvalliseksi.

– Merkityt työpisteet sijaitsevat riittävien etäisyyksien välein. Tilojen näin laaja käyttö on mahdollista, kun muut finnveralaiset ovat suurelta osin etätöissä. Tänä erikoisena jaksona toimitiloissa työskentely tuntuu etuoikeudelta, mutta toisaalta tästä seuraa myös velvoitteita meille kaikille. Käsienpesu, desinfiointi ja turvavälien pitäminen toisiin kuuluvat nyt normaaliin arkeen ja nämä kaikki toistuvat useasti työpäivän aikana. Tällä on vaikutusta siihen, että säästymme myös normaaleiltakin kausiflunssilta.

Ketterästi opimme uutta, mukaudumme muutokseen ja uusiin linjauksiin. Eletään vahvasti tässä ja nyt, sanoo Anne-Marie Mutanen. 

Työtä yritysten hyväksi – ”kuin tuhannen palan palapeli”

Osaaminen on kasvanut jokaisen puhelun kautta. Olennaista on oppia tuntemaan perustiedot erityisesti korona-ajan tuotteista ja mistä lisätietoa löytyy.

– Kaikki toimistolla on toiminut hyvin ja järjestelyt ovat olleet ensiluokkaiset – heti ensimmäisestä aamusta lähtien. Kaikilla meillä extratiimiläisillä oli sama lähtötilanne ja aidosti innostusta työn aloittamisesta Finnveralla. Meidän oppimiseen ja meihin on luotettu heti alusta asti, Anne-Marie kertoo.

– Voisin kuvata tätä työtä useamman tuhannen palan palapeliksi, jota joka päivä kasaa jollain tasolla eteenpäin. On hieno kokemus olla mukana yhtiössä, joka toimii eri toimipisteissä Suomessa. Eri puolilla maata istuu saman tiimin jäseniä ja tekevät työtä yhdessä virtuaalitoimistomaisesti. Se, että teemme työtä tällaisessa tilanteessa, on varmasti lajissaan työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan. Ketterästi opimme uutta, mukaudumme muutokseen ja uusin linjauksiin. Eletään vahvasti tässä ja nyt, Anne-Marie toteaa.

Lisätiedot:

Tarja Svartström, henkilöstöjohtaja, Finnvera, puh. 040 826 2006

 

Lisää aiheesta:

Finnvera tehnyt maalis–huhtikuussa 10 000 rahoitus- ja muutospäätöstä (21.4.2020)

Finnveran yritysrahoitusmittari: Käyttöpääoman tarve yrityksissä kasvaa erittäin hurjasti, investoinnit jäihin – Korona tuo talouteen syvän montun (30.3.2020)

Tiedot Finnveran palveluista yrityksille koronan aiheuttamassa tilanteessa on koottu sivulle finnvera.fi/korona

Jaa sivu: