Aidonin ensiponnistus tehtiin Suomessa, paraikaa valloitetaan Norjaa ja seuraavaksi on vuorossa Ruotsi. Muu Eurooppa siintää tulevaisuudessa. Kasvuvauhti on sadan prosentin luokkaa, ja pian hätyytellään kolmenumeroista liikevaihtoa – miljoonissa.

Alun perin energiankulutuksen etäluentaan keskittynyt Aidon sai alkunsa vuonna 2004 Enermet-nimisen yrityksen entisten työntekijöiden spin-offina. Seitsemällä perustajajäsenellä oli kosolti näkemystä, kokemusta ja asiakassuhteita ympäri Pohjoismaita.

– Me emme olleet enää koulupoikia kun firma perustettiin – monella oli alasta ja kansainvälisestä bisneksestä jo vuosikymmenien kokemus. Perustajien joukossa oli väkeä Norjasta ja Ruotsista, joten Pohjoismaihin lähtö oli meille luonnollinen valinta, Chrons kertoo.

Aidon jätti pian perustamisensa jälkeen kilpailijat kauas taakse. Yritys on nykyään älyverkkojen hyödyntämisen edelläkävijä, jota kilpailijat kopioivat minkä ehtivät.

Aallonharjalla jo kymmenen vuotta

Aidon on saavuttanut yritysmaailman ehkä himoituimman aseman: toimialansa edelläkävijä. Termi on kiistämättä kärsinyt inflaatiota, mutta Aidonin tapauksessa titteli on ansaittu. Yritys on muun muassa hyödyntänyt Big Dataa ja teollista internetiä jo yli kymmenen vuotta – kauan ennen kuin itse termeistä oli tietoakaan.

– Vuoden 2005 paikkeilla joku keksi smart gridit eli älyverkot, ja tämä oli kuin tehty meille, Chrons sanoo.

Älyverkkojen perusajatus on, että kuluttajat osallistuvat energian tuottamiseen ja käyttämiseen eri tavalla. Uusiutuvien energianlähteiden käyttö tekee myös kuluttajista energiantuottajia. Tämä asettaa uusia vaatimuksia sähköverkoille.

Älyverkkojen myötä Aidonin päätuotteeseen, eli etäluentamittariin, ruvettiin lisäämään teknologiaa. Mittarista muodostui energiapalvelulaite, joka tuottaa tietoa kuluttajan sähkönkulutuksesta sekä itse sähköverkosta. Tästä sai alkunsa älykäs mittaaminen.

– Aidon teki etäluennalle saman kuin Nokia kännyköille: laitteeseen on lisätty rutkasti teknologiaa, mutta alkuperäinen tarkoitus on säilytetty. Älypuhelimella voi yhä soittaa, samoin meidän sensoreilla voi yhä etälukea energiankulutusta, vaikka tämä ominaisuus on nykyään enää pieni osa laitteen toiminnallisuutta, Chrons kertoo.

Teollinen internet sekä Big Data muuttavat alaa jatkuvasti. Aidonin miljoonat luentalaitteet kerryttävät sähköverkoista jatkuvalla syötöllä dataa, jota analysoimalla voidaan tuottaa teknologisia innovaatioita ja sitä myöten parempia tuotteita ja palveluita asiakkaille.

– Me olemme muuttaneet kysynnän luonnetta Pohjoismaissa koko toimialalla: mittariluennasta on siirrytty älyverkon hallintaan. Keskustelemme asiakkaiden kanssa valtavasti, ja sitä myötä myös vaatimustaso jatkaa kasvamistaan. Se on meidän tapamme toimia, Chrons toteaa.

Kasvulaina täytti rahoitustyhjiön

Kysyttäessä suurimmista matkan varrella esiintyneistä haasteista, Chrons ei aikaile vastauksen kanssa: rahoitus, rahoitus ja rahoitus.

– Pankit eivät rahoita riittävästi Aidonin kaltaisia yrityksiä, joilla suurin kasvu on tulevaisuudessa, siellä tuijotetaan ainoastaan historialukuja. Rahoitus on täytynyt löytää muualta, Chrons sanoo.

Rahoitusratkaisuina on käytetty omistajien omia rahoja, vakuutusyhtiöiden palveluita sekä useita Finnveran instrumentteja.

– Finnvera lähti rahoituksella mukaan jo ennen kuin Aidon oli perustettu; silloisella pääomalainalla lähdettiin liikkeelle. Olimme yksi Suomen suurimpia start-upeja lähes neljän miljoonan euron lähtörahoituksella, Chrons muistelee.

Reilun kymmenen vuoden jälkeen Aidonia ei voi enää kutsua start-upiksi, kun tavoiteltu liikevaihto lähenee sataa miljoonaa. Chronsin mukaan tämä on kriittinen vaihe, jossa rahoitusratkaisut ovat vähissä.

Finnveran uusi kasvulaina olikin Aidonille kuin tehty.

– Kun yritys kasvaa keskisuuresta isoksi ja sillä rupeaa olemaan jo kansantaloudellista merkitystä, ei rahoitusta meinaa löytyä mistään. Tämän tyhjiön Finnveran kasvulaina täytti erinomaisesti, Chrons kiittelee.

Kasvulainaa myönnetään yli kolme vuotta toiminnassa olleiden pk- ja midcap-yritysten kasvu- ja kansainvälistymishankkeisiin sekä yritysjärjestelyihin. Lainan avulla pyritään saamaan markkinaehtoisia rahoittajia mukaan hankkeisiin, joissa riskit ovat korkeat, mutta joiden kannattavuus ja vaikuttavuus arvioidaan hyväksi.

Aidonille tämä ei ole ongelma: toimialalla on Chronsin mukaan työsarkaa niin paljon kuin ehtii markkinaa ottamaan. Pelkästään Euroopan alueella on 270 miljoonaa mittauspistettä. Ensin keskitytään kuitenkin Pohjoismaihin.

– Pohjoismaissa laajennetaan palveluntarjontaa tiedon analysointiin, Big Dataan ja palvelupuolelle. Sitten lähdetään maailmaa valloittamaan, Chrons sanoo.

Parempi kiinnittää turvavyöt.

Aidon Oy

  • Pohjoismaiden johtava älykkäiden mittausjärjestelmien toimittaja
  • Yli miljoona käytössä olevaa energiapalvelulaitetta
  • Perustettu vuonna 2004 Jyväskylässä
  • Liikevaihto: 19 milj. euroa (2015), 42 miljoonaa euroa (2016e)
  • Toimipisteet: Jyväskylä, Täby (Ruotsi), ja Asker (Norja)
  • Oma tutkimus- ja kehitysyksikkö, vahva teknologiayhteistyö

Aikajana

2004: Aidon perustetaan Jyväskylässä

2004: Ruotsi ottaa ensimmäisenä Pohjoismaana digitaaliset sähköluentajärjestelmät käyttöön

2011: Aidonin liikevaihto yli kaksinkertaistui edellisvuodesta 35 miljoonaan

2015: Aidon solmii Pohjoismaiden suurimman etäluentatoimitussopimuksen 700 000 laitteesta

2016: Aidon sinetöi johtavan aseman Norjassa

2016: Aidon ehdolla Pohjoismaiden neuvoston ympäristöpalkinnon saajaksi

Lue lisää kasvulainasta