Veraventuren kautta bisnesenkelipääomaa alkaville yrityksille

Veraventure avaa aloittaville yrityksille uuden kanavan hakea pääomasijoituksia suoraan bisnesenkeleiltä.

Veraventure Oy laajentaa aloittaville yrityksille kohdennettuja rahoituspalveluitaan avaamalla uuden kanavan pääomarahoituksen hakemiselle. Aikaisen vaiheen kasvuyritykset voivat hakea pääomarahoitusta suoraan Veraventuren verkostoon kuuluvilta bisnesenkeleiltä. Aiemmin Veraventuren kautta bisnesenkelirahoitusta hakevien yritysten on edellytetty soveltuvan myös Veraventuren omiin sijoituskriteereihin. Nyt bisnesenkeleiltä voi hakea myös pienempiä, enintään 150 000 euron sijoituksia. Palvelu käynnistyy 16.8.

Palvelukokonaisuuden laajentamisen tavoitteena on vastata esiin nousseeseen huoleen yksityisen pääomasijoitusmarkkinan tilanteesta. Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen asetti tammikuussa professori Vesa Puttosen pohtimaan julkisen sektorin toimenpiteitä kasvuyrittäjyyden edistämiseksi. Toukokuussa julkaistun selvitysmiehen raportin mukaan yhtenä avainasiana on saattaa potentiaaliset kasvuyritykset ja niiden rahoittamisesta kiinnostuneet sijoittajat yhteen.

- Toivomme yhteistyön tehostamisen bisnesenkeleiden kanssa avaavan uusia kanavia enkeleiden näkökulmasta sijoituskohteiden ja yrittäjien näkökulmasta rahoitusmahdollisuuksien löytymiselle. Julkinen pääomasijoitustoiminta on hyvissä kantimissa, keinoja tarvitaan nimenomaan yksityisen pääomasijoitustoiminnan aktivoimiseksi, toteaa Veraventuren toimitusjohtaja Leo Houtsonen.

Bisnesenkelisijoitusten hakeminen tapahtuu sähköisesti Veraventuren verkkosivujen kautta. Yrityksen jättämä sähköinen hakemus ohjataan suoraan Veraventuren verkoston bisnesenkeleistä koostuvalle komitealle. Komitea valitsee hankkeista potentiaalisimmat esiteltäviksi koko bisnesenkeliverkostolle Veraventuren järjestämissä tilaisuuksissa ja ekstranet-palvelussa.

Veraventuren hallinnoimassa bisnesenkeliverkostossa on tällä hetkellä yli sata jäsentä. Verkoston jäsenille esitellään säännöllisesti potentiaalisia sijoituskohteita Veraventuren hankevirrasta.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Leo Houtsonen, Veraventure Oy, +358 20 460 3583
Manageri Hannu Jungman, Veraventure Oy, +358 20 460 3585
www.veraventure.fi

Veraventure Oy on pääomasijoitusyhtiö, johon on keskitetty yritystoiminnan aikaisen vaiheen julkinen pääomasijoitustoiminta. Yhtiö hallinnoi Aloitusrahasto Vera Oy:n suoria sijoituksia aikaisen vaiheen innovatiivisiin yrityksiin. Veraventuren tehtävänä on myös kehittää alueellista pääomasijoitustoimintaa. Lisäksi yhtiö hallinnoi bisnesenkeleille suunnattua SijoittajaExtra-palvelukonseptia, jonka tavoitteena on yksityisen pääoman ja osaamisen saaminen yritysten alkuvaiheeseen. Veraventure on osa Finnvera-konsernia.