Veraventure sijoitti pienhiukkassuodattimeen

Veraventure Oy on tehnyt sijoituksen mikkeliläiseen Tassu ESP Oy:ön. Yhtiön perustamisen taustalla on Tampereen teknillisen yliopiston aerosolifysiikan ryhmän kehittämä savukaasun hiukkasten diffuusiovaraukseen perustuva suodatustekniikka. Innovaatio mahdollistaa pien- ja nanohiukkasten suodattamisen perinteisiä suodattimia edullisemmin.

Pienhiukkaspäästöjä koskeva EU:n lainsäädäntö tulee tiukentumaan sekä teollisuuden pienhiukkaspäästöjen että puun pienpolton päästöjen osalta. Tassu ESP:n kehittämä teknologia on kilpailukykyinen edullisen hinnan, pienen koon ja alhaisen huoltotarpeen takia.

- Puun pienpoltosta syntyy tutkimusten mukaan merkittäviä määriä terveydelle vaarallisia pienhiukkasia ja erilaisia orgaanisia yhdisteitä. Toisaalta ilmastonmuutoksen torjumiseksi pitäisi uusiutuvien luonnonvarojen käyttöä lisätä. Uskon, että tähän ongelmaan on nyt löytymässä ratkaisu Tassu ESP:n suodatustekniikan avulla, kertoo Veraventuren manageri Matti Eskelinen.

- On hienoa, että Veraventure teki sijoituksen alkavaan yritykseen. Tämä on konkreettinen esimerkki siitä, että hyville hankkeille löytyy rahoitusta, kun idea on hyvä ja taustalla hyvä tiimi. Tämä on merkittävää myös yleisesti nuorille hautomoyrityksille, toteaa yrityshautomopäällikkö Marjo Niittuaho-Nastolin Miktech Oy:n yrityshautomosta.

Lisätietoja:
Seppo Paavilainen, +358 400 254 2767, seppo.paavilainen (at) tassuesp.fi
Matti Eskelinen, +358 20 460 3984, matti.eskelinen (at) veraventure.fi

Veraventure Oy on pääomasijoitusyhtiö, johon on keskitetty yritystoiminnan aikaisen vaiheen julkinen pääomasijoitustoiminta. Yhtiö hallinnoi Aloitusrahasto Vera Oy:n suoria sijoituksia aikaisen vaiheen innovatiivisiin yrityksiin. Veraventuren tehtävänä on myös kehittää alueellista pääomasijoitustoimintaa. Lisäksi yhtiö hallinnoi bisnesenkeleille suunnattua palvelukonseptia, jonka tavoitteena on yksityisen pääoman ja osaamisen saaminen yritysten alkuvaiheeseen. Veraventure on osa Finnvera -konsernia.
www.veraventure.fi

Miktech Oy edistää tutkimustoiminnan ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä keskittyen uuden teknologian synnyttämiseen ja käyttöönottoon, innovaatiotoiminnan aktivointiin sekä teknologiayhtiöiden liiketoiminnan kehittämiseen. Osa Mikkeli -kaupunkikonsernia, Miset Oy:n tytäryhtiö.
www.miktech.fi

Tassu ESP Oy on aloittava teknologiayritys, jonka tehtävänä on toimittaa lasi-, keramiikka-, valimo- ja muulle haitallisia pienhiukkasia tuottavalle teollisuudelle sekä puun pienpolttoon tehokasta savukaasujen puhdistusteknologiaa.
www.tassuesp.fi