Etsi Finnverasta

Edellinen sivu

Suomen ja Iranin kauppasuhteet vahvistumassa

27.10.2016

Suomen ja Iranin välillä on allekirjoitettu yhteistyöpöytäkirja, joka on ensimmäinen askel pyrkimyksissä helpottaa suomalaisyritysten vientihankkeiden rahoittamista.

Allekirjoittajana toimi Suomen osalta Finnveran liiketoimintajohtaja Jussi Haarasilta. Allekirjoitus tapahtui osana tasavallan presidentin Sauli Niinistön Iranin-vierailua.

Haarasilta näkee, että suomalaisyritysten vientimahdollisuudet Iraniin tulevat vähitellen paranemaan.

– Finnvera on jo taannut Iran-kauppoja sen jälkeen, kun talouspakotteita purettiin. Voidaksemme olla mukana aiempaa suurempien kauppojen rahoittamisessa tarvitaan vahvaa sitoutumista niin Suomen kuin Iraninkin puolelta. Yhteistyöpöytäkirjan allekirjoitus on tärkeä askel tällä tiellä. Tästä olemme iloisia. Finnveran tehtävänä on edistää niin pienten kuin suurtenkin suomalaisyritysten vientiä ja turvata kilpailukykyinen vienninrahoitusjärjestelmä.

Haarasilta näkee suomalaisyrityksille vientimahdollisuuksia usealla toimialalla.

– Cleantech, biotalous ja kaivosteknologia ovat hyviä esimerkkejä toimialoista, jotka ovat iranilaisille tärkeitä ja joissa suomalaisilla on vahvaa osaamista. Myös infrahankkeissa on Suomelle potentiaalia, hän arvioi.

Haarasilta kuitenkin muistuttaa, että Iranin rahaliikenteessä on yhä haasteita.

– Mikäli suunnittelee kauppoja Iraniin, viejäyrityksen kannattaa olla pankkiin ja Finnveraan yhteydessä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, hän korostaa.

Lisätietoja:
Jussi Haarasilta, p. 029 460 2601

Kuvassa: Yhteistyöpöytäkirjan allekirjoittivat Teheranissa Jussi Haarasilta (Finnvera) sekä Mohammad Khazaee (Organization for Investment, Economic and Technical Assistance of Iran).

Kuva: Juhani Kandell/Tasavallan presidentin kanslia

Puhelinvaihde

029 460 11 (ark. 8.00-16.15)

Rahoitusneuvonta