Etsi Finnverasta

Edellinen sivu

Pk-yritysbarometri syksy 2010: Investointirahoituksen kysyntä edelleen varovaista

07.09.2010

Uusimman pk-yritysbarometrin mukaan yritysten investointisuunnitelmat ovat edelleen maltillisia, vaikka kasvuodotukset ovat jo rahoituskriisiä edeltävällä tasolla. Kasvua haetaan lähinnä tuotekehityksestä ja markkinoinnista. Tämän vuoksi yritysten tarve ulkopuoliselle investointirahoitukselle on jopa hieman laskenut.

Pk-yritysten halukkuudessa hakea ulkoista rahoitusta ei ole tapahtunut mainittavaa muutosta kahteen edelliseen barometriin verrattuna. Joka neljäs pk-yritys suunnittelee hakevansa ulkoista rahoitusta seuraavien 12 kuukauden aikana. Tällä hetkellä yritykset eivät suunnittele kovin paljon suuria investointeja, mikä pääosin selittää rahoitustarpeiden maltillisuutta.

Käyttöpääoman tarve on edelleen yleisin peruste rahoituksen hakemiselle. Toiselle sijalle nousivat koneiden ja laitteiden laajennusinvestoinnit, sen sijaan korvausinvestointeja ei suunnitella yhtä paljon. Rahoituksen haku yrityksen kehityshankkeisiin putosi nyt kolmanneksi.

Finnveran suhdannerahoituksen kysyntä alkuperäisessä, vuoden 2009 rahoituskriisiin vastaamiseen suunnitellussa muodossaan on alentunut. – Tämän vuoksi suhdannerahoituksen myöntöperusteita on tarkistettu ja rahoitusta on hiottu sopimaan aiempaa paremmin myös kasvun ja kansainvälistymisen vaatimiin rahoitustarpeisiin, sanoo Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä.

Pk-yritysten kiinnostus pääomasijoittajia ja rahoitusyhtiöitä kohtaan on jonkin verran kasvanut. Varsinkin kaikkein kasvuhakuisimmat yritykset suunnittelevat hakevansa rahoitusta pääomasijoittajilta. Voimakkaasti kasvuhakuiset yritykset ovat edelleen kiinnostuneimpia myös Finnveran lainoista ja takauksista. Omistusjärjestelyjen määrän arvioidaan olevan kasvussa.

Finnveran rahoituksen kysyntä on barometrin mukaan kasvussa edelleen pääkaupunkiseudulla, Varsinais-Suomessa, Satakunnassa, Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla sekä Kainuussa.

Suomen Yrittäjät, Finnvera Oyj ja työ- ja elinkeinoministeriö tekevät yhteistyössä pienten ja keskisuurten yritysten toimintaa ja taloudellista toimintaympäristöä kuvaavan pk-yritysbarometrin kaksi kertaa vuodessa.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Pauli Heikkilä, puh. 020 460 7321
varatoimitusjohtaja Veijo Ojala, puh. 020 460 7405
viestintäjohtaja Leena Jaakkola, puh. 040 352 9332

Puhelinvaihde

029 460 11 (ark. 8.00-16.15)

Rahoitusneuvonta

029 460 2580 (ark. 9.00–16.15)

Avaa chat
Muu asiointi

029 460 2790 (ark. 9.00–16.15)

Avaa chat