Pk-yrityksillä edelleen vaikeuksia kasvun rahoittamisessa

Pk-barometrin mukaan kasvuhakuisista pk-yrityksistä 30 prosenttia tarvitsee kasvun rahoittamiseksi ulkopuolista rahoitusta. Yritysten investointiodotukset ovat voimistuneet, mikä näkyi myös Finnveran asiakaskunnassa investointeihin käytetyn rahoituksen kasvuna. Omistusjärjestelyihin varautuu barometrin mukaan kasvuhakuisista yrityksistä 15 prosenttia. Finnveran yrittäjälainan kysyntä kasvoi viime vuonna edelleen.

Pk-barometrin mukaan pk-yrityksistä kasvuhaluisia on yli puolet. Voimakkaasti kasvuhakuisia pk-yrityksistä on 8 prosenttia. Vajaa puolet pyrkii kasvamaan mahdollisuuksiensa mukaan. Peräti 15 prosenttia vastaajista ilmoittaa, että niillä ei ole kasvutavoitteita. Viidennes rahoitusta kasvuunsa tarvitsevista yrityksistä arvioi kokevansa hankaluuksia rahoituksen järjestämisessä. Näistä kolme neljäsosaa uskoo ongelmia syntyvän riittävien vakuuksien hankkimisessa.

Finnveralla on tarjota useita erilaisia rahoitusmahdollisuuksia. Rahoitusta myönnetään muun muassa yrityksen liiketoimintaan liittyviin rakennus-, kone- ja laiteinvestointeihin, kehittämiseen (esimerkiksi markkinointiin ja tuotekehitykseen) sekä liikevaihdon kasvun aiheuttamaan käyttöpääomarahoitukseen.

Kasvuyritysten rahoitus Finnverassa korostuu
Lähes kolmannes yrityksistä ilmoittaa tarvitsevansa kasvun rahoitukseen ulkopuolista rahoitusta. Voimakkaasti kasvuhakuisista ulkopuolista rahoitusta tarvitsee lähes puolet. Viidenneksellä kaikista kasvuhakuisista pk-yrityksistä on vaikeuksia ulkoisen rahoituksen saannissa. Kolme neljäsosaa vastaajista ilmoittaa rahoituksen saannin esteeksi vakuusongelmat.
Yleisimmin yrityksen kasvua rahoitetaan vieraalla pääomalla teollisuudessa sekä alle 50 työntekijän yrityksissä. Lähes puolet voimakkaasti kasvuhakuisista yrityksistä turvautuu ulkopuoliseen rahoitukseen kasvustrategiansa toteuttamiseksi. Kaksi kolmasosaa ulkopuolisen rahoituksen turvin kasvavista yrityksistä aikoo hankkia rahoitusta pankeilta. Finnveran apuun rahoituksen järjestämiseksi aikoo turvautua runsas neljännes näistä yrityksistä. Seitsemän prosenttia suunnittelee hankkivansa ulkoista rahoitusta pääomasijoittajilta.
Kuluvana vuonna Finnveran toiminnassa korostuvat yrittäjyyden edistäminen ja pk-yritysten kasvurahoituksen tehostaminen. Tämän vuoden alusta valtioneuvosto muutti Finnveran korkotuki- ja tappiokorvaussitoumusta siten, että Finnvera voi ottaa entistä enemmän riskiä aloittavien ja kasvuhakuisten yritysten rahoittamisessa. Näin Finnvera haluaa osaltaan edistää niiden kasvua.

Finnvera myönsi riskirahoitusta Suomessa toimiville yrityksille viime vuonna yhteensä 891,5 miljoonaa euroa. Myönnetyn rahoituksen määrä kasvoi voimakkaasti. Finnveran osarahoittamien hankkeiden arvo oli yhteensä 2,4 miljardia euroa, mistä 54 prosenttia kohdistui investointeihin. Hankkeissa syntyi noin 11 500 uutta työpaikkaa. Viime vuonna noin 3 000 uutta yritystä aloitti toimintansa Finnveran rahoituksen turvin.
Finnvera, Finpro, TEKES ja TE-keskukset ovat selvittäneet keskinäisiä yhteistyömahdollisuuksiaan kasvuyritysten tukemisessa. Mallin työnimeksi on kiteytynyt Kvartetti. Yhteistyön avulla tarkastellaan kasvuyritysten kehittämistä aiempaa kokonaisvaltaisemmin ja kohdennetummin sekä sitä kautta parannetaan niiden kasvumahdollisuuksia ja kilpailukykyä. Kvartetin avulla rakennetaan asiakkaan tarpeisiin perustuva palvelukokonaisuus, joka muodostuu jokaisen neljän Kvartetin jäsenen osaamisesta. Asiakkaan eri tahoilta saamat palvelut täydentävät toisiaan ja vastuu palvelun laadusta sekä asiakastyytyväisyydestä on yhteinen.

Finnvera vahvasti mukana yritysten omistusjärjestelyissä

Rahoitusvaikeudet nähtiin yrityksissä myös kehittämisen esteinä ja sukupolven vaihdoksessa vaikeuksien aiheuttajana. Myös sukupolven- tai omistajanvaihdoksessa jatkajan puutteen lisäksi vaikeuksien aiheuttajina tuotiin esille arvonmääritys, verotus ja rahoitus.
Finnveran yrittäjälaina on tarkoitettu uuden yrityksen perustamiseen, jo toimivan yrityksen osakkeiden tai yhtiömiesosuuksien ostamiseen sukupolvenvaihtotilanteissa tai osakekaupoissa sekä toimivan yrityksen osakepääoman korotukseen. Finnveran yrittäjälainoja myönnettiin viime vuonna yhteensä yli 28 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuodesta oli 18 prosenttia. Kasvu kertoo, että yritysjärjestelyt ovat jatkuneet edelleen vilkkaana.

Finnveralta rahoitusta investointeihin
Viime vuosina runsaalla puolella pk-yrityksistä on ollut ulkoista rahoitusta. Viimeisen vuoden aikana ulkoista rahoitusta oli hankkinut lähes 30 prosenttia yrityksistä. Ulkoista rahoitusta oli hankittu muita toimialoja useammin teollisuudessa, yli 10 henkilöä työllistävissä sekä voimakkaasti kasvuhakuisissa yrityksissä. Uutta ulkoista rahoitusta ottaneiden yritysten osuus on noussut peräti viidellä prosenttiyksiköllä viime syksystä. Rahoituksen kysynnän lisääntyminen näkyi selvästi jo viime vuoden aikana, jolloin Finnvera myönsi kotimaassa rahoitusta ennätyksellisen vilkkaasti. Alkuvuodesta tahti on edelleen pysynyt hyvänä.
Uutta ulkoista rahoitusta ottaneista yrityksistä 80 prosenttia on hankkinut sitä pankeista. Vastaavasti kaikista vastaajista 15 prosenttia on hankkinut uutta lainaa tai takauksia Finnverasta, mikä on hieman suurempi osuus kuin Finnveran asiakasosuus. Finnveran rahoituspalveluja ovat käyttäneet tyypillisesti teollisuusyritykset, yli 20 henkilöä työllistävät sekä voimakkaasti kasvuhakuiset yritykset. Myös lähes neljännes naisyrittäjistä on turvautunut Finnveran rahoitukseen.
Finnveran rahoitusta käyttäneistä yli puolet pitää yritykselleen parhaimpana Finnveran rahoitusvaihtoehtona suoraa lainarahoitusta. Viidennes pitää parhaana Finnveran myöntämää takausta.

Toimitusjohtaja Markku Mäkinen, puh. 020 460 7321
Varatoimitusjohtaja Veijo Ojala, puh. 020 460 7405