Etsi Finnverasta

Edellinen sivu

Pienvoimalaitoksia kehittävä Ekogen sai sijoituksen Finnveralta

01.04.2011

Lappeenrantalainen Ekogen Oy on saanut pääomasijoituksen Finnveralta. Ekogen tarjoaa kestävään kehitykseen perustuvia energiantuotantoratkaisuja, jotka parantavat tuottavuutta ja vähentävät energiankäytöstä aiheutuvia päästöjä. Yhtiö kehittämät pienvoimalaitokset tuottavat biopolttoaineista sähköä ja lämpöä. Ekogen tähtää kasvaville kansainvälisille markkinoille Eurooppaan ja Aasiaan.

– Voimalaitoksen energialähteenä on biomassa. Alkuvaiheessa käytämme testaukseen puupolttoaineita, pellettiä ja haketta. Kokemusten kautta pyrimme kehittämään tekniikkaa myös ”vaikeammille” polttoaineille, kertoo Ekogenin teknologiajohtaja Lasse Koskelainen.

Yhden pienvoimalaitoksen tuotanto vastaa 50–100 kodin energiankulutusta. Käyttökohteita ovat esimerkiksi kiinteistöt, pienteollisuuslaitokset, maatilat, kasvihuoneet ja erilaiset vapaa-ajan keskukset. Uudella teknologialla voidaan lisäksi tarjota mahdollisuus sähköntuotantoon.

Uusi kehityshanke lähienergian hyödyntämiseksi

– Olemme käynnistämässä uusiutuvan energian alalla merkittävää kehityshanketta, joka perustuu lähienergiaan. Tavoitteena on kehittää ratkaisu, joka hyödyntää paikallisia, mahdollisimman edullisia energialähteitä. Monet käyttäjät haluavat panostaa erityisesti järjestelmään, jolla kalliiden fossiilisten polttoaineiden käyttö voidaan korvata hiilidioksidivapaalla uusiutuvalla energialla. Vastaavia toteutuksia ei vielä ole tarjolla, joten pyrimme saamaan tämän teknologian kansainvälisille markkinoille mahdollisimman pian, sanoo Ekogenin toimitusjohtaja Marko Karhunen.

– Ekogenilla on erinomaiset mahdollisuudet kansainvälistyä. Kestävälle energiateknologialle on kysyntää kaikkialla maailmassa, ja Ekogenin ratkaisut ovat kilpailukykyisiä, toteaa Finnveran pääomasijoitustoiminnan manageri Matti Eskelinen.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Marko Karhunen, Ekogen Oy, puh. +358 10 666 5042
Teknologiajohtaja Lasse Koskelainen, Ekogen Oy, puh. +358 10 666 5040
Manageri Matti Eskelinen, Finnvera Oyj, puh. +358 20 460 3984

Ekogen Oy kehittää pienvoimalaitoksia, jotka tuottavat kiinteistä biopolttoaineista sähköä ja lämpöä yhteistuotantona. Laitos soveltuu lähienergian lähteeksi pienteollisuudelle, maatiloille, kasvihuoneille, kiinteistöille ja muille yhteisöille, jotka haluavat alentaa energiakustannuksia ja energian aiheuttamia päästöjä. www.ekogen.fi

Puhelinvaihde

029 460 11 (ark. 8.00-16.15)

Rahoitusneuvonta

029 460 2580 (ark. 9.00–16.15)

Avaa chat
Muu asiointi

029 460 2790 (ark. 9.00–16.15)