KHO ei päätöksessään ottanut kantaa Finnveran toiminnan laillisuuteen

Finnveran vientitakuuhankkeiden ympäristötietojen julkisuus Korkein hallinto-oikeus (KHO) on antanut 23.3. päätöksensä Suomen luonnonsuojeluliiton Finnveran vientitakuuhankkeiden ympäristötietoihin liittyvästä asiakirjapyynnöstä. Tuomioistuin ei ottanut kantaa menettelyn lainmukaisuuteen toisin kuin Suomen Vientiluotto -kampanja virheellisesti väittää tiedotteessaan 31.3.2005.

Suomen luonnonsuojeluliiton alaisuudessa toimiva Suomen Vientiluotto -kampanja pyysi Finnveralta 14.2.2002 vientitakuuhankkeiden ympäristövaikutuksia ja sosiaalisia arviointeja koskeneita asiakirjoja. Asiakirjapyyntö koski vientihankkeita vuosilta 1994-2002. Finnvera eväsi pyynnön valtion erityisrahoitusyhtiöstä annetussa erityislaissa määritellyn salassapitovelvollisuuden perusteella.

Finnveran mielestä asiakirjojen luovuttaminen olisi vaarantanut yhtiön pankkisalaisuuteen verrattavissa olevan salassapitovelvollisuuden. Yhtiötä koskevaa pankkisalaisuutta on vakiintuneesti tulkittu sekä pankeissa että Finnverassa siten, että jo tieto asiakassuhteesta on salassa pidettävä. Tämän säännöksen rikkominen on laissa kriminalisoitu.

Suomen luonnonsuojeluliitto valitti Finnveran päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen.

Helsingin hallinto-oikeus (HHO) palautti asian 23.6.2003 Finnveralle edellyttäen, että yhtiö käsittelee ja ratkaisee Suomen luonnonsuojeluliiton asiakirjavaatimuksen uudelleen ottaen ratkaisussaan huomioon julkisuuslaissa säädetyn menettelyn asiakirjojen salassa pidettävyydessä. Julkisuuslain mukaan asiakirjasta on eriteltävä salassapitovelvoitteen piiriin kuuluvat asiat ja annettava julkisuuteen se osa, joka ei ole salassapitovelvoitteen piirissä.

HHO:n päätöksen jälkeen asia siirtyi KHO:n ratkaistavaksi.

KHO katsoi ratkaisussaan 23.3.2005, ettei HHO:n päätöstä ole syytä muuttaa. Päätöksessä todettiin, että asian oikeudellinen arvioiminen ei ollut mahdollista ilman, että Finnvera käsittelee ja ratkaisee yhdistyksen vaatimukset yksilöidysti uudelleen. Finnvera etenee asiassa nyt KHO:n päätöksen pohjalta.

Hankkeiden ympäristöriskejä arvioitu järjestelmällisesti vuodesta 2001

Oikeuskäsittelyssä ollut Suomen Vientiluotto -kampanjan asiakirjojen luovutuspyyntö koskee aikaa, jolloin viejiltä ja näiden asiakkailta ei edellytetty julkistamislupaa vientitakuuhakemuksen yhteydessä, mikäli hankkeella voitiin katsoa olevan merkittäviä ympäristövaikutuksia.

Finnveran viennin rahoitus -yksikkö arvioi vientitakuuhankkeiden ympäristövaikutukset ja -riskit OECD-maiden vientitakuulaitosten ympäristösopimuksen periaatteiden ja käytäntöjen mukaisesti. Viennin rahoituksen ympäristöarviointiprosessi on ollut käytössä vuodesta 2001 alkaen OECD-maiden vientitakuulaitosten ympäristösuosituksen ensimmäisen version hyväksymisestä lähtien. Kaikki vientitakuuhakemukset on ympäristöluokiteltu vuoden 2002 alusta lähtien. Arviointiprosessi on kuvattu osoitteessa www.finnvera.fi->Vienti->Vientitakuutoiminta->Ympäristöpolitiikka.

Vuoden 2003 alusta Finnvera on julkaissut perustiedot merkittävimmistä vientitakuuhankkeista toimitussopimuksen ja takuusopimuksen allekirjoittamisen jälkeen takuuosapuolten suostumuksella, jolloin viejien kilpailuasemaa ei vaaranneta. Finnveran tehtävänä on turvata yritysten kilpailukyky vientimarkkinoilla ja tarjota suomalaisyrityksille vähintään samantasoiset järjestelyt vienti- ja projektirahoitusriskien kattamiseksi kuin mitä Suomen pääkilpailijamaat tarjoavat omille viejilleen.

Hankkeista, joilla on potentiaalisesti merkittävimpiä ympäristövaikutuksia (ns. A-luokan hankkeet), Finnvera julkaisee perustietojen lisäksi linkin www-osoitteeseen, josta ympäristötiedot ovat saatavilla. A-luokan hankkeista takuun myöntämisen edellytyksenä on hankkeen ympäristötietojen julkaiseminen 30 päivää ennen takuusopimuksen allekirjoittamista. Käytäntö on ollut voimassa toukokuun lopulta 2004 OECD-maiden vientitakuulaitosten ympäristösopimuksen mukaisesti.

Toimitusjohtaja Markku Mäkinen, puh. 020 460 7231 tai 040 706 7321
Lakiasiainjohtaja Marja Karimeri, puh. 020 460 7200 tai 040 706 7790